jumpstarter: nuttig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2022 09:06 #1469793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja de accu is wel snel leeg...
ik ga vanmiddag eens wat meten.
Zoals Willem al zegt misschien is het de start motor
vooral dat wél de lampjes op het dashboard allemaal branden bij het draaien van de sleutel maar dat er geen enkel startgeluid komt ( ook niet een beetje, maar helemaal niets) zet me inderdaad aan het denken.
Ik heb eerder wel eens een lege accu gehad ( de dynamo werkte niet meer goed) maar kan me herinneren dat er dan nog wel iets van een startgeluid is maar niet voldoende om te starten...
Het lijkt nu of de pook van de automaat ( het is een automaat) niet in de P stand staat...

nogmaals dank voor de reacties! super

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2022 11:07 #1469795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lege accu
Begrijp ik goed dat de lampjes in het dashboard gewoon blijven branden op het moment dat je de sleutel doordraait om de startmotor te laten draaien? Als je accu bijna leeg zou zijn, dan hoor je nog wel een klik en gaan de lampjes op het dashboard bijna uit. Als de lampjes gewoon blijven branden, wordt de startmotor niet aangestuurd. Dat kan aan het relais op de startmotor liggen of aan het contactslot zelf.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-02-2022 11:32 #1469798 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic stekkertje op het relais
Dat was bij mij recent het probleem waarom de motor niet wou starten en ook het relais op de startmotor niet klikte. Veel zorgen over gemaakt, maar de oplossing was het stekkertje met de groen/blauwe of geel/blauwe??? draad van 1,5 mm2 die op de startmotor aankomt: even heen en weer halen. Corrosie weg en weer starten als een jekko.

volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...artmotor-draait-niet

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2022 18:33 #1469802 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De signalering van de
De signalering van de automaatpook kan dus ook nog. Als test kan je die overbruggen: daar heeft recent nog een draadje over gelopen.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-02-2022 11:30 #1469808 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als de lampjes blijven branden
Is het hoogstwaarschijnlijk niet de blokkering van de automaat en waarschijnlijk zelfs niet de startmotor. Eerste verdachte is het contactslot, dat er accessoires aanblijven op 0 en dat er op 3 niet gestart wordt. Gaan de lichten wel uit op 3?

@ willem, dat was mijn draadje, de link staat hier vlak boven:
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/helemaal-niet-starten-startmotor-draait-niet.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2022 00:03 #1469817 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic kleine opmerking
Zekering 1 hangt rechtstreeks aan de + accu en is in de zekeringkast doorverbonden met de 'hete' kant van de zekeringen 2 t/m 6 , dus die lopen niet via het contactslot. Er staat dus altijd spanning op. Zekering 15 is permanent verbonden met het plus-aansluitstuk en dus met +accu en staat dus ook permanent onder spanning.

De andere zekeringen zijn in rust spanningsvrij. Dus wanneer er spanning weglekt kan dit normaal eigenlijk alleen via de verbruikers achter zekering 1 t/ m 6 en zekering 15.

Dit ter overpeinzing. ;-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2022 00:11 #1469821 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Constant of niet constant
Hallo Jur, Volvisti

Volvo heeft z'n modellen niet heel vaak aangepast, maar alles wat met stroom te maken heeft bijna iedere twee jaar. Wat dus in het ene modeljaar op een bepaalde zekering zit, hoeft daar in een ander modeljaar niet te zitten. Vergelijk het stickertje achter op de asbak maar eens met die uit een ander modeljaar. Misschien dat Volvo bij de "constante plus" zekeringen altijd bij dezelfde zekeringen is gebleven, maar tot iemand dat gecontroleerd heeft zou ik daar niet vanuit gaan.

groetjes

Mathy

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2022 10:26 #1469818 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Een wandelstok
Een jumpstarter is eigenlijk een soort wandelstok. Je gebruikt 'm als hulpmiddel, maar is bij gezonde benen niet nodig.

Er is dus sprake van een interne sluiting in de accu of een parasitaire stroomverbruiker achter een van de zekeringen die permanent onder spanning staan, zie mijn vorige posting van een ca. een half uur geleden..

Mijn ervaring is dat een accu die na een week leeg is aan het eind van zijn levensduur is. Accu's aan het eind van de levensduur kun je wel gebruiken voor andere doelen, zoals een b.v. testspanningsbron voor de controle van onderdelen, moet je hem wel regelmatig laden, maar niet als betrouwbare spanningsbron om op te starten. Wat 's zomers nog werkt hoeft dit overigens niet bij temperaturen onder de 10 graden te doen. Maar je kunt er wel je modelspoorbaan op laten rijden...

Ik heb in de kofferbak ook een opblaasbaar slaafje, erg handig wanneer voor het duwen wanneer je met pech strandt. Hij kan met gehaktstaven toe, onderweg ruimschoots verkrijgbaar. ;-)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2022 10:27 #1469819 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Meting over de zekering
De meting over de zekering zoals door Piet aangedragen wordt in de praktijk van het vak vaak toegepast omdat het een zeer nauwkeurige methode is om lekstromen op te sporen. En met minder moeite en nauwkeuriger dan met een seriemeting.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-02-2022 13:03 #1469823 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Constante plus is wel makkelijk te meten.
sleutel uit het contactslot, en meten tussen massa en zekering. Is dat een halve volt minder dan de accu is het wel ok. Is het veel minder dan heb je een verdachte stroomkring. Hebben bijna alle zekeringen 12 V dan is je contactslot op zeker kapot.

De zekeringhouder kan als ik het goed heb losgeklikt worden en naar voren (richting de achterkant van de auto schuiven) dan kun je er makkelijker bij en ook makkelijker voelen of 1 van de relais warm wordt. Als dat het geval is, is het ook een aanwijzing in welke stroomkring het fout zit.

Succes

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC