connector is nu de allereerste verdachte
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2024 13:32 #1474424
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic heeft niks met je sleutel ed te maken
Hooguit dat het blokje eerder stuk gaat door het gewicht van meerdere sleutels aan je ring.
Het blokje voor de verbindingen zit achter op het slot en is zeer eenvoudig te vervangen zoals Rob aangeeft.
Gebruik er een spiegeltje bij om de orientatie van de gleuf in de schroefjes te zien.
De tellerbak er eerst uithalen en daarna het bruine stekkerblokje er aftrekken.
Het blokje voor de verbindingen zit achter op het slot en is zeer eenvoudig te vervangen zoals Rob aangeeft.
Gebruik er een spiegeltje bij om de orientatie van de gleuf in de schroefjes te zien.
De tellerbak er eerst uithalen en daarna het bruine stekkerblokje er aftrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-01-2024 16:39 #1474425
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic het kan ook allemaal zonder de tellerbak eruit
Het is wel een priegelwerkje, een lange schroevendraaier werkt aan de rechterkant beter dan een korte, omdat de stuurstang in het staal van het dashboard weg zit. Op internet doen ze het in 5 minuutjes, maar reken maar op een kwartier en wat krachttermen. Het stekkerblok er eerst af en dan kan je bij de 2 schroeven van "het blokje". Ze zijn moeilijk leverbaar op het moment. Ik denk niet dat het blokje (de feitelijke schakelaar, ronde vorm, zie de afbeelding):
beïnvloedt wordt door oude of zware sleutels, maar ik weet het niet. Ik schat dat oude sleutels en zware sleutelbossen eerder het slot zelf vermoeren, maar niet de elektrische schakelaar. De mijne is in ieder geval met een elektrische knal naar de eeuwige jachtvelden gegaan. Ik heb geen zware sleutelbos en de nieuwe sleutel werkt net zo min als de gebruikte sleutel
beïnvloedt wordt door oude of zware sleutels, maar ik weet het niet. Ik schat dat oude sleutels en zware sleutelbossen eerder het slot zelf vermoeren, maar niet de elektrische schakelaar. De mijne is in ieder geval met een elektrische knal naar de eeuwige jachtvelden gegaan. Ik heb geen zware sleutelbos en de nieuwe sleutel werkt net zo min als de gebruikte sleutel
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2024 22:16 #1474426
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Op MP
www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/kle...-740-940-contactslot
Volvo nummer 9447805.
Je kan op de foto mooi zien hoe het zit plus dat € 20,00 een koopje is
(wel 2e-hands).
Ze zijn ook te koop bij Volvo Klassiekers voor € 48,65.
www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/ele...4136-startschakelaar
We even navragen of ze geschikt zijn voor jouw auto maar bij mijn beste weten
zaten ze ook al op de 240.
Op mijn 740 zit hij ook en inderdaad, wat geduld en zo nu en dan een krachtterm
zou voldoende moeten zijn.
Volvo nummer 9447805.
Je kan op de foto mooi zien hoe het zit plus dat € 20,00 een koopje is
(wel 2e-hands).
Ze zijn ook te koop bij Volvo Klassiekers voor € 48,65.
www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/ele...4136-startschakelaar
We even navragen of ze geschikt zijn voor jouw auto maar bij mijn beste weten
zaten ze ook al op de 240.
Op mijn 740 zit hij ook en inderdaad, wat geduld en zo nu en dan een krachtterm
zou voldoende moeten zijn.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2024 07:54 #1474428
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Doet ie het nou of niet
Ik hoor wel een hoop gemopper maar niet dat de auto weer start.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-01-2024 10:40 #1474436
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik zal het laten weten als het onderdeel binnen is.
Maar hij doet het op stekker 17/1, dus de kans is heel erg groot dat hij het met een nieuwe schakelaar ook doet. En ik mopper maar zeer beperkt. Ben met de auto op en neer naar Zwitserland geweest. Welke moderne auto doet dat als er fautmelding C-3564 op het scherm staat met de mededeling: neem contact op met de dichtstbijzijnde merkdealer? Niet starten is lopen in de moderne vervoersmiddelen
Groet reinier
Groet reinier
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-02-2024 10:37 #1474447
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic En weer lekker starten met de sleutel!
en niet lopen, maar met de auto rijden. Met een NOS slot van Sjef van Scandcar. Het oude slot uit elkaar gehaald en eigenlijk niks aan te zien. Gemeten, niks aan te meten. In elkaar gezet en gewoon weer starten op het oude slot. Dus in ieder geval een reserve slot, voor ooit.
En wel een klein duiveltje. Zat het in de stekker en niet in het slot????? Ik heb de stekker los gehad bij het losmaken van de schakelaar. En daarna wilde hij nog steeds niet starten met een schroevendraaier op de oude schakelaar. Maar dat zegt ook niet alles, kan het nog steeds aan de stekker liggen. Maar meteen starten met het nieuwe slot is voorlopig genoeg voor mij. We kunnen weer rijden en ik laat het kabeltje om direkt te starten in de auto zitten. Daarmee dreigen alleen al is waarschijnlijk voldoende om het probleem weg te houden
Groet en Dank aan iedereen. En als het je ooit gebeurt: Stekker 17/1 zit langs de motorkap in de buurt van de accu, vóór de veerpoot. Hij is bij bouwjaar 97/98 blauw, met een roze draad. Ieder stukje draad past er wel in en de accu is vlakbij.
Reinier
En wel een klein duiveltje. Zat het in de stekker en niet in het slot????? Ik heb de stekker los gehad bij het losmaken van de schakelaar. En daarna wilde hij nog steeds niet starten met een schroevendraaier op de oude schakelaar. Maar dat zegt ook niet alles, kan het nog steeds aan de stekker liggen. Maar meteen starten met het nieuwe slot is voorlopig genoeg voor mij. We kunnen weer rijden en ik laat het kabeltje om direkt te starten in de auto zitten. Daarmee dreigen alleen al is waarschijnlijk voldoende om het probleem weg te houden

Groet en Dank aan iedereen. En als het je ooit gebeurt: Stekker 17/1 zit langs de motorkap in de buurt van de accu, vóór de veerpoot. Hij is bij bouwjaar 97/98 blauw, met een roze draad. Ieder stukje draad past er wel in en de accu is vlakbij.
Reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2024 10:40 #1476213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Zonder zekering 25 krijgen de koplampen toch voeding via een relais en niet rechtstreeks van het contactslot? Alleen de achterlichten en stadslichten lopen wel via het contactslot, dus als daar LEDs in zitten, zou je verhaal wel enigszins op kunnen gaan. Ik ben geen electrotechnicus, maar zit die aanloopstroom niet vooral in de kwaliteit van de electronica van de LED lamp?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-11-2024 12:10 #1476212
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic En alweer! Niet starten, maar wel met het extra draadje.
Alleen dreigen met het draadje was na 10 maanden niet meer genoeg, met de nieuwe slotschakelaar! Dus toch de stekker???? Of nog een theorie die ik jullie voor wil leggen. Het oude slot was wel wat zwart bij de startkontakten en maakte eerst geen goed kontakt en na binnenkomen van de vervanging weer wel. En het begint altijd met vaak wel starten en heel soms niet en dan opeens helemaal niet meer. Kan het zijn (hebben jullie dit ook wel eens) dat de aanloopstroom van de LED koplampen (die veeeel hoger is dan halogeen) zorgt voor een zwart startkontakt? De koplampen gaan nl aan/uit tijdens het starten... Verder ga ik eens aan de stekker eerst achter het contactslot rommelen als het weer gebeurt.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-11-2024 14:10 #1476214
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic led heeft altijd hoge inschakelstroom
Het gaat om milliseconden, dus geen zekering die ervan kapot gaat, maar bij LED is de aanloopstroom tot het 100-voudige van de nominale waarde. Met zekering 25 gaan de koplampen aan op standje 2, uit bij het starten en weer aan als de motor loopt. (dus dat zou met hoge aanloopstromen tot extra koolvorming in de schakelaar van het contactslot kunnen lijden. Zonder zekering 25 gaan de lampen aan op de knop van de koplampen en daar ook op uit. Als je dan stopt met rijden en ze staan aan dan blijven de lampen branden, eigenlijk net zoals op het standje stadslichten mét zekering 25. En op standje stadslichten en zekering 25 erin blijven de achterlichten ook opeens branden zonder dat de motor loopt. Hoe dat werkt is vast lang over nagedacht met indrukwekkende schema's en bedoelingen, die ik even niet zo snap. Maar volgende keer ga ik nu eerst aan de stekker achter het contactslot rommelen.
Eerste keer dat dit gebeurde was de oplossing het schuifcontactje op de startmotor, want toen ik dat wat krapper had geknepen en een hoesje had gegeven deed alles het weer 2 jaar lang.
De tweede keer was het de schakelaar van het contactslot, want toen ik die had vervangen deed alles het weer (maar werkte ook de oude opeens weer).
Drie maal is scheepsrecht dus misschien vind ik nu de echte oorzaak?
En als anderen met leds geen problemen van deze aard hebben zal het daar wel niet aan liggen.
Dank voor jullie hulp.
Reinier
Eerste keer dat dit gebeurde was de oplossing het schuifcontactje op de startmotor, want toen ik dat wat krapper had geknepen en een hoesje had gegeven deed alles het weer 2 jaar lang.
De tweede keer was het de schakelaar van het contactslot, want toen ik die had vervangen deed alles het weer (maar werkte ook de oude opeens weer).
Drie maal is scheepsrecht dus misschien vind ik nu de echte oorzaak?
En als anderen met leds geen problemen van deze aard hebben zal het daar wel niet aan liggen.
Dank voor jullie hulp.
Reinier
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2024 16:01 #1476216
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Oud contact slot gaf
Oud contact slot gaf problemen, nieuw contact slot er in, geen problemen meer.
En oud contactslot deed het toen ook opeens weer?
Ligt het dan niet gewoon aan de connector?
En oud contactslot deed het toen ook opeens weer?
Ligt het dan niet gewoon aan de connector?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam