connector is nu de allereerste verdachte
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 18:40 #1111062
door Reinier Verbeek
helemaal niet starten, startmotor draait niet is gemaakt door Reinier Verbeek
Ik zit al een paar uur op de site te zoeken en niet te vinden, en ook wordt ik tureluurs van roze draadjes en zwarte in het schema, maar misschien is er een ervaringsdeskundige die meteen weet hoe het waarschijnlijk zal zitten.
Als ik zoek op niet starten kom ik overigens 9 van de 10 keer verhalen van auto's tegen die WEL starten, maar niet aanslaan
.
Mijn 940 Estate B230FK automaat wilde vanmiddag ineens de startmotor niet rond laten draaien. Ik had er net daarvoor nog mee van Leiden naar Doorn gereden en in Doorn een boodschap gedaan en wilde naar huis. Geen startmotor-geluid. Wel de accessoires op stand 1 van de sleutel, alle controlelampjes en de koplampen op standje 2, controlelampjes uit op standje 3, maar geen geluid uit de startmotor.
Usual suspect: de immobilizer, maar ik herinner mij, volgens mij dat de auto dan wel start en aanslaat, maar na 1 seconde er weer mee stopt? Toch maar naar buiten, auto op slot en weer open en nog een keer starten, zelfde (gebrek aan) effect.
Usual suspect 2: de automaatpook, volgens mij zorgt die ervoor dat de startmotor niet rond mag draaien als de pook niet in P of N staat? Dus pook door de versnellingen en "klik" terug in P. Weer geen geluid. Weer naar buiten, centrale vergrendeling dicht en open, naar binnen en starten in P en starten in N en niks.
Motorklep open om te kijken of ik de klik van het startrelais zou kunnen horen op de startmotor. Naar binnen en hoofd buitenboord en starten: startmotor draait meteen, lopen en naar huis met de auto (klep nog wel dichtgegooid, deur dicht, gordel vast, juichstemming, maar wel enige onzekerheid, dit is zo niet-volvo). Maar de motor loopt en ik niet. Zo hoort het. Goed aangekomen in Leiden
Duiveltje knaagt, wanneer gebeurt het weer (eerste keer in een jaar of 5 dat ik de auto heb). Is het iets met de immobilizer?, resten van een anti-diefstal alarm (zit er nu nie op, zat er wellicht ooit wel op, ik zie een dikke blauwe draad op de relais bak met een doorverbinding, is dat een rest van het uitgebouwde alarm en kan dat deze storing geven? Ik roep over het alarm nooit, "zit er niet op, kan het ook niet stuk gaan", het (al dan niet aanwezige) alarm is ook nog een soort zwarte doos voor mi)) .
Of denkt een meerderheid van de ervaringsdeskundigen meteen aan de 1/2/3 startschakelaar achter de sleutel en wat doe ik daar dan aan? Of nog iets tsoms of stoms dat jullie zo kunnen beredeneren uit het bovenstaande zonder dat ik lijp wordt van het schema-staren.
Uw suggesties zijn zeer welkom.
Met vriendelijke groet,
Reinier
Als ik zoek op niet starten kom ik overigens 9 van de 10 keer verhalen van auto's tegen die WEL starten, maar niet aanslaan

Mijn 940 Estate B230FK automaat wilde vanmiddag ineens de startmotor niet rond laten draaien. Ik had er net daarvoor nog mee van Leiden naar Doorn gereden en in Doorn een boodschap gedaan en wilde naar huis. Geen startmotor-geluid. Wel de accessoires op stand 1 van de sleutel, alle controlelampjes en de koplampen op standje 2, controlelampjes uit op standje 3, maar geen geluid uit de startmotor.
Usual suspect: de immobilizer, maar ik herinner mij, volgens mij dat de auto dan wel start en aanslaat, maar na 1 seconde er weer mee stopt? Toch maar naar buiten, auto op slot en weer open en nog een keer starten, zelfde (gebrek aan) effect.
Usual suspect 2: de automaatpook, volgens mij zorgt die ervoor dat de startmotor niet rond mag draaien als de pook niet in P of N staat? Dus pook door de versnellingen en "klik" terug in P. Weer geen geluid. Weer naar buiten, centrale vergrendeling dicht en open, naar binnen en starten in P en starten in N en niks.
Motorklep open om te kijken of ik de klik van het startrelais zou kunnen horen op de startmotor. Naar binnen en hoofd buitenboord en starten: startmotor draait meteen, lopen en naar huis met de auto (klep nog wel dichtgegooid, deur dicht, gordel vast, juichstemming, maar wel enige onzekerheid, dit is zo niet-volvo). Maar de motor loopt en ik niet. Zo hoort het. Goed aangekomen in Leiden
Duiveltje knaagt, wanneer gebeurt het weer (eerste keer in een jaar of 5 dat ik de auto heb). Is het iets met de immobilizer?, resten van een anti-diefstal alarm (zit er nu nie op, zat er wellicht ooit wel op, ik zie een dikke blauwe draad op de relais bak met een doorverbinding, is dat een rest van het uitgebouwde alarm en kan dat deze storing geven? Ik roep over het alarm nooit, "zit er niet op, kan het ook niet stuk gaan", het (al dan niet aanwezige) alarm is ook nog een soort zwarte doos voor mi)) .
Of denkt een meerderheid van de ervaringsdeskundigen meteen aan de 1/2/3 startschakelaar achter de sleutel en wat doe ik daar dan aan? Of nog iets tsoms of stoms dat jullie zo kunnen beredeneren uit het bovenstaande zonder dat ik lijp wordt van het schema-staren.
Uw suggesties zijn zeer welkom.
Met vriendelijke groet,
Reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 19:38 #1469479
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic De bendix komt niet los
is het eerste waar ik aan denk.
Bij mijn vorige auto's heb ik dat ook wel eens gehad en dan was een forse tik
op de startmotor voldoende om weer te kunnen starten.
Mogelijk heeft het simpelweg openen van de motorkap hetzelfde effect gehad.
Uiteraard moest de startmotor daarna wel schoongemaakt worden (alle vet
verwijderen en opnieuw smeren) om herhaling te voorkomen.
Dan blijven nog over de koolborstels en het startrelais.
De koolborstels kan je meteen nakijken. Hoe je een startrelais correct moet
testen zal ongetwijfeld wel bij een ander bekend zijn.
Als dat allemaal in orde is zal de startmotor het wel blijven doen.
Bij mijn vorige auto's heb ik dat ook wel eens gehad en dan was een forse tik
op de startmotor voldoende om weer te kunnen starten.
Mogelijk heeft het simpelweg openen van de motorkap hetzelfde effect gehad.
Uiteraard moest de startmotor daarna wel schoongemaakt worden (alle vet
verwijderen en opnieuw smeren) om herhaling te voorkomen.
Dan blijven nog over de koolborstels en het startrelais.
De koolborstels kan je meteen nakijken. Hoe je een startrelais correct moet
testen zal ongetwijfeld wel bij een ander bekend zijn.
Als dat allemaal in orde is zal de startmotor het wel blijven doen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2022 20:23 #1469480
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Blauwgroen
Blauwgroen aan de startmotor moet plus krijgen bij starten.
Of je test of de plus aankomt of je zet er met een draadje een plus op.
Draait de startmotor nog niet dan krijgt hij een klap om hem wel te laten werken.
Helpt dit dan is het verstandig de startmotor te vervangen. Doet hij niks en wel een plus dan vervng het ding ook.
Of je test of de plus aankomt of je zet er met een draadje een plus op.
Draait de startmotor nog niet dan krijgt hij een klap om hem wel te laten werken.
Helpt dit dan is het verstandig de startmotor te vervangen. Doet hij niks en wel een plus dan vervng het ding ook.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 11:07 #1469486
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Immobilizer
De immobilizer is het zeker niet, die blokkeert alleen de brandstoftoevoer. De benadering van Adrian lijkt mij de beste oplossing. Wachten tot het weer een keer voorkomt en dan rechtstreeks voeding op het startrelais zetten met een hulpdraadje vanaf de accu. Werkt de startmotor dan nog steeds niet, dan is die defect. Draait de startmotor wel, dan wordt het verder zoeken. Hoofdverdachten zijn dan het contactslot, de PNP schakelaar op de automaat (3/40) en het Volvo Guard relais.(2/28) als dat er tenminste op zit.
Er moet ook ergens een stekker (17/1) bij de linker veerpoot zitten waar je 12V op kunt zetten om de startmotor aan te sturen. Geen idee welke stekker dat zou zijn, maar daarmee zet je het startslot buiten spel. Ook een manier om alleen het startslot te testen.
Er moet ook ergens een stekker (17/1) bij de linker veerpoot zitten waar je 12V op kunt zetten om de startmotor aan te sturen. Geen idee welke stekker dat zou zijn, maar daarmee zet je het startslot buiten spel. Ook een manier om alleen het startslot te testen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 18:24 #1469491
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Constante 12 Volt
Hallo Volvisti
Er staat constant 12 Volt op de startmotor. Die hoef je alleen maar door te verbinden met het startrelais. En extra kabel vanaf de accu is dus niet nodig.
groetjes
Mathy
Er staat constant 12 Volt op de startmotor. Die hoef je alleen maar door te verbinden met het startrelais. En extra kabel vanaf de accu is dus niet nodig.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 19:52 #1469495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hendel van de automaat
daar dacht ik eerst aan .Paar keer heen en weer bewegen als hij niet starten wil .
Maar je kunt (volgens mij) beter een bypass relais er tussen plaatsen.
Als de motor koud is dan start hij wel? en als hij warm is niet ( af en toe)
zal van de zomer dan wel erger worden.
de stuurstroom voor de startmotor ( BL/GN nr.50 op een relais(30Apm.) ( 86spoel van het realis )(85 op massa spoel van het relais) zetten en de Plus (30maak contact van relais) rechtstreeks van de accu via het relais ( 87 maak contact van het relais) op de startmotor zetten .
Werkt bij mij al jaren goed .
V6 automaat
Maar je kunt (volgens mij) beter een bypass relais er tussen plaatsen.
Als de motor koud is dan start hij wel? en als hij warm is niet ( af en toe)
zal van de zomer dan wel erger worden.
de stuurstroom voor de startmotor ( BL/GN nr.50 op een relais(30Apm.) ( 86spoel van het realis )(85 op massa spoel van het relais) zetten en de Plus (30maak contact van relais) rechtstreeks van de accu via het relais ( 87 maak contact van het relais) op de startmotor zetten .
Werkt bij mij al jaren goed .
V6 automaat
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-01-2022 21:41 #1469497
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Om de PNP schakelaar uit te
Om de PNP schakelaar uit te sluiten, zou je die even kunnen overbruggen. Dat gaat prima met een klein stukje VD draad in (de achterkant van de) de juiste twee aansluitingen op de grote blokstekker bij de bak.
Let op! Nu kan de auto in elke versnelling starten, dus je wilt dit niet permanent zo laten!
Helpt dit trucje, dan is waarschijnlijk de koolstofbaan in de schakelaar versleten, of alleen door oud vet niet meer goed geleidend. In het tweede geval helpt goed schoonmaken en licht invetten, in het eerste geval eigenlijk alleen een andere schakelaar.
Helpt dit trucje niet, dan kan je verder kijken naar andere oorzaken.
Let op! Nu kan de auto in elke versnelling starten, dus je wilt dit niet permanent zo laten!
Helpt dit trucje, dan is waarschijnlijk de koolstofbaan in de schakelaar versleten, of alleen door oud vet niet meer goed geleidend. In het tweede geval helpt goed schoonmaken en licht invetten, in het eerste geval eigenlijk alleen een andere schakelaar.
Helpt dit trucje niet, dan kan je verder kijken naar andere oorzaken.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2022 00:01 #1469501
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Testen
Aansluiting 50 met 30 op de startmotor verbinden. Dan moet de startmotor gaan draaien. Draait deze niet en hoor je geen duidelijke klik dan zijn mogelijk het startrelais of de koolborstels defect. Weerstand tussen 50 en massa meten, deze mag hoogstens een paar Ohm zijn. Is deze oneindig dan zou ik Petrus bellen met de vraag of er een startrelais de hemelpoort is gepasseerd. Je kunt ook de weerstand tussen de startstroomaansluiting (moer met dikke rode kabel)) en de massa meten, Is deze hoger dan een paar ohm dan zijn waarschijnlijk de koolborstels versleten of de windingen beschadigd. Veiligheidshalve zou ik voor ik zou meten de minkabel van de accu halen om vuurwerk te vermijden dan wel een ontplofte universeelmeter te voorkomen.. Zo'n accu levert namelijk een stroom van tussen de 540 en 640 Ampère, een vermogen waarop je een stofzuiger kunt laten draaien (1.2 Kw).
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-01-2022 16:06 #1469568
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Vandaag weer.
Na het tanken, weer niet starten. Nu wel in de gelegenheid om te luisteren of het relais van de startmotor klikte. Niet dus.
Kabeltje tussen de twee dikke stroomaansluitingen even losgehaald, BL-GN op aansluiting 50 van de startmotor dat naar stekker C50 gaat. Was best wel een beetje gecorrodeerd en het zit ook helemaal in de blote lucht, geen kapje overheen of zoiets Paar keer erop en eraf gehaald en meteen weer starten, dus wellicht is dit het.
Dank voor het meedenken zover iedereen Als dit het niet was, meldt ik het weer hier.
Groetjes reinier
Kabeltje tussen de twee dikke stroomaansluitingen even losgehaald, BL-GN op aansluiting 50 van de startmotor dat naar stekker C50 gaat. Was best wel een beetje gecorrodeerd en het zit ook helemaal in de blote lucht, geen kapje overheen of zoiets Paar keer erop en eraf gehaald en meteen weer starten, dus wellicht is dit het.
Dank voor het meedenken zover iedereen Als dit het niet was, meldt ik het weer hier.
Groetjes reinier
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-12-2023 00:28 #1474205
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic En vandaag weer niet starten
Bij het omdraaien van de sleutel naar stand 3 een flinke (electrische) tik, die ook doorklonk via de speakers van de radio die aanstond en de startmotor deed niks meer.
Stroom op de startmotor: draaien
Stroom op aansluiting 50 en starten. Dus ik kan starten, met een extra draadje of steeksleuteltje 13 waarmee je mooi de stroom van de accu-aansluiting 30 naar lipje 50 krijgt.
De ploef/elektrische tik doet denken dat of de PNP schakelaar is overleden, of het 2/28 Volvo Guard relais. Dat was iets van een 50e-50f overbrugging die we liever niet op het forum wilden delen vroeger?? Er zit geen werkend alarm op de auto, maar er loopt wel wat geknutsel door de zekeringbak en er hangt een groot blauw relais achter het handschoenkastje. (gevonden: volvo700vereniging.nl/electro/startproblemen-960-guard-system )
Ik ga morgen even meten en pielen, maar ik moet vrijdagochtend op vakantie met de wagen.
Als ik het niet snel kan vinden maak ik een draadje van de accu naar pool 50 op de startmotor en ga ik verder klooien als ik terug ben. Wel oppassen met starten dat hij in de P staat!!!
Ik sta open voor suggesties van mensen die iets kunnen duiden aan de hand van de "ploef"
Dank en groet
Reinier
Stroom op de startmotor: draaien
Stroom op aansluiting 50 en starten. Dus ik kan starten, met een extra draadje of steeksleuteltje 13 waarmee je mooi de stroom van de accu-aansluiting 30 naar lipje 50 krijgt.
De ploef/elektrische tik doet denken dat of de PNP schakelaar is overleden, of het 2/28 Volvo Guard relais. Dat was iets van een 50e-50f overbrugging die we liever niet op het forum wilden delen vroeger?? Er zit geen werkend alarm op de auto, maar er loopt wel wat geknutsel door de zekeringbak en er hangt een groot blauw relais achter het handschoenkastje. (gevonden: volvo700vereniging.nl/electro/startproblemen-960-guard-system )
Ik ga morgen even meten en pielen, maar ik moet vrijdagochtend op vakantie met de wagen.
Als ik het niet snel kan vinden maak ik een draadje van de accu naar pool 50 op de startmotor en ga ik verder klooien als ik terug ben. Wel oppassen met starten dat hij in de P staat!!!
Ik sta open voor suggesties van mensen die iets kunnen duiden aan de hand van de "ploef"
Dank en groet
Reinier
Moderators: Jerry Stam