connector is nu de allereerste verdachte

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2023 09:47 #1474208 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Blauw 210 211
Dan is het guardrelais vervangen door een immobilizer relais.
Dit relais verbindt intern 50e en 50f door met een zware vaste verbinding.
Dat hoef je dan niet meer zelf te doen.

Dit relais doet niet veel meer dan een ledje laten knipperen bij contact uit.

Verschijnsel doet me denken aan een startmotor die aan het overlijden is.
Ik zou er eentje extra meenemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2024 17:38 #1474409 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Stekker 17/1
"Er moet ook ergens een stekker (17/1) bij de linker veerpoot zitten waar je 12V op kunt zetten om de startmotor aan te sturen. Geen idee welke stekker dat zou zijn, maar daarmee zet je het startslot buiten spel. Ook een manier om alleen het startslot te testen."

Vandaag is het weer me goed genoeg om buiten te gaan klungelen. Ik heb geen stroom op het blauwe "relais" van de immobilizer/alarm en de PNP schakelaar zit wel heel erg ver weg. Ik kom niet met een meetpen bij het roze draadje of blauw groene draadje daar. Dus een zoektocht naar stekker 17/1 lijkt mij de kortste klap om te kijken of het probleem in het startslot zit of in de PNP schakelaar. Stekker 17/1 gaat maar 1 P ( = pink/roze) draadje naartoe, maar ik zie hem niet zitten, weet iemand waar hij verstopt zit? Ik zie onder de versteviging van de veerpoot een hoop draden en stekkertjes, maar die zitten allemaal aan elkaar vast en ik zie niks los en roze met een enkele draad?? Maar misschien kijk ik niet goed genoeg?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2024 18:47 #1474411 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stekker
Hallo Reinier

of je er iets aan hebt weet ik niet, maar in mijn 945 van modeljaar 1991 met handgeschakelde bak zit er een stekker een stuk onder de asbak. Daar zit o.a. de schakelaar van de achteruitversnelling/het achteruitrijlicht op. Misschien zit er bij een auto met automaat ook een stekker voor de automaat in die buurt.

De stekker om de auto van onder de motorkap te starten zit tegen het spatbord ergens, halverwege tussen de koplamp en de voorruit. Maar waar precies weet ik ook niet. Ik meen dat het een tweepolige stekker is, waarbij je de polen zou moeten doorverbinden. Of ie links of rechts zit weet ik even niet. Misschien varieert dat ook met de motor die erin ligt c.q. de plek waar de accu zit.

Op de startmotor zit een draad waar continu 12V op staat. Die hoef je maar met het startrelais op de startmotor te verbinden, dan begint de startmotor te draaien.

groetjes

Mathy

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-01-2024 19:28 #1474412 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dank
Hoi Mathy,

Bij 1998 is het een stopcontactje zonder stekkertje met maar 1 pool en 1 roze draadje.

Ik start nu gewoon altijd met een draadje direkt op de accu vanaf de startmotor, totdat ik weet waar ik het probleem heb.

Als ik het stekkertje met het roze draadje heb en hij start niet als ik daar stroom op zet dan weet ik dat het de PNP schakelaar van de automaat is. Als hij wel start dan weet ik dat het de schakelaar achter de contactsleutel is.

Dus morgen kijk ik bij daglicht nog eens heel goed, of iemand op het forum weet uit zijn hoofd waar dat ding zit en hoe ik het beste kan zoeken.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2024 21:39 #1474413 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Staat op bovenstaand schema
Staat op bovenstaand schema aangegeven.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2024 08:54 #1474414 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Als je het weet, dan zie je het.
Grote dank, een blauw stekkertje, vol in het zicht vlak onder de rand waar de motorklep normaal dichtzit, redelijk dicht bij de accu.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2024 10:46 #1474415 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic En starten maar op stekkertje 17/1
Dus het contactslot is overleden. Ik denk dat het verbruik via de radio die hard stond er wel wat mee van doen had. Lampen aan/uit via het contacslot zal ook niet helpen. Maarja 's-nachts heb je het licht toch aan en wordt je zo lui dat je dat niet meer uitzet via de knop. Iemand goede ervaring met vervanging/nieuw van het contacslot. Is dat te doen zonder een nieuwe sleutel? Immobilizer ring? etc.

Dank voor de hulp.

Groet reinier

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2024 11:00 #1474416 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Sleutel
Er zijn op internet ook veel verhalen van mensen van wie de sleutel zelf is versleten / gesleten. Heb je met de reservesleutel ook problemen?

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2024 01:05 #1474421 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Reserve nog goed? Kopie maken en die gebruiken
Als je sleutel versleten is en de reserve is nog wel goed, laat die dan kopiëren
en neem die kopie in gebruik.
Hou de reservesleutel dan achter de hand om er eventueel weer een kopie van
te kunnen laten maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2024 14:20 #1474423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaring kale 740
Twee gewone schroefjes met een gleuf. Zitten achterop. Je hebt en heel kort schroevendraaiertje of dopje nodig.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC