Vreemd lpg gedrag
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-12-2021 17:11 #1469129
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Helaas
Bedankt voor deze tip Noppen, ik neem hem mee.
Helaas was vanavond op de terugweg het probleem ook weer terug en bleek gisteren wellicht gewoon een "lucky day" geweest te zijn?
groet,
Pascal
Helaas was vanavond op de terugweg het probleem ook weer terug en bleek gisteren wellicht gewoon een "lucky day" geweest te zijn?
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2021 10:59 #1469165
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadspanning
Ik schreef al eerder dat ik ook zo'n vage LPi storing had die niet meer is teruggekomen nadat ik de LPi connector had ingespoten. Vorig weekend heb ik ook eens aantal massapunten, de accupolen en dynamoaansluitingen schoongemaakt, omdat met veel stroomverbruikers aan in een file één van de LED koplampen wat begon te knipperen. Dom dat ik pas hierna ook ben gaan meten, want ik weet nu niet hoe erg het was. Het knipperen van de lamp is opgelost, dus is er wel iets verbeterd. Behalve dat de LPG storingen niet meer zijn voorgekomen, heb ik ook het gevoel dat de motor op LPG soepeler draait.
Ik meet nu een accuspanning van 13.6 V bij een aantal stroomverbruikers ingeschakeld. De spanning zakt naar 13.3 V bij alles ingeschakeld. De dynamospanning blijft ruim 14.3 V. Ik raak dus 0.7 tot 1 V kwijt, afhankelijk van de belasting. Het meeste over de plus-kabel tussen dynamo en accu, zo'n 0.5 to 0.7 V. Ik voel geen extreem hete plaatsen in de kabels, maar vind het best een aanzienlijk verlies. Wat zou een normale waarde zijn?
Ik meet nu een accuspanning van 13.6 V bij een aantal stroomverbruikers ingeschakeld. De spanning zakt naar 13.3 V bij alles ingeschakeld. De dynamospanning blijft ruim 14.3 V. Ik raak dus 0.7 tot 1 V kwijt, afhankelijk van de belasting. Het meeste over de plus-kabel tussen dynamo en accu, zo'n 0.5 to 0.7 V. Ik voel geen extreem hete plaatsen in de kabels, maar vind het best een aanzienlijk verlies. Wat zou een normale waarde zijn?
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-12-2021 14:26 #1469167
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 14.0 en 14.3 hier
Ik wil mezelf zeker niet tot norm verheffen en ook het onderhoud aan de 940 wat ik doe is genoeg om hem rijdend te houden.
Ik heb het net voor je gemeten, omdat ik zelf vanuit dit forum ook altijd fijn en snel geholpen wordt, als ik het goed heb ook door jou.
De kabel is in ieder geval al 6 jaar niet los geweest, want ik heb hem nooit los gehad. Ik zou denken dat de weerstand van de kabel minimaal is, omdat de kabel dik en kort is, en ik zou liever 0,1 als maximale spanningsval zien??
Bij mij dus 14.3 op de dynamo en 14.0 op de polen. Net na het starten koplampen en achterlichten (non-led) aan radio aan, binnenverlichting aan
Succes ermee,
Reinier
Ik heb het net voor je gemeten, omdat ik zelf vanuit dit forum ook altijd fijn en snel geholpen wordt, als ik het goed heb ook door jou.
De kabel is in ieder geval al 6 jaar niet los geweest, want ik heb hem nooit los gehad. Ik zou denken dat de weerstand van de kabel minimaal is, omdat de kabel dik en kort is, en ik zou liever 0,1 als maximale spanningsval zien??
Bij mij dus 14.3 op de dynamo en 14.0 op de polen. Net na het starten koplampen en achterlichten (non-led) aan radio aan, binnenverlichting aan
Succes ermee,
Reinier
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2021 09:33 #1469169
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Temperatuursensor
Wou zojuist de temperatuursensor voor de ecu even nameten maar daar kom ik niet bij in de motorruimte vanwege de LPI injectoren. Dus dat moeten even een andere keer gebeuren bij de ecu zelf.
Verder wel even de stekker van de lpi computer ingespoten met contactreiniger en vochtverdrijver voor elektronica. Hetzelfde gedaan met de benzine injectoren en de zekeringen van het lpg systeem.
Verder ook ff accu en laadspanning gemeten, na een nacht stil staan was de accu spanning 12,4v, en de spanning bij de dynamo is bij mij 14,7v (dynamo is nog geen 3 maanden geleden gereviseerd) en op de accu 14,5v en over de plus kabel gemeten 0,2v. Dus klopt wel redelijk
Qua verbruikers aan was het verlichting(led) en de radio.
Maar grootste verbazing was bij mij zojuist dat ondanks dat de buitentemperatuur 4 graden is hij gewoon mooi constant bleef lopen, geen eens echt een toerental dip zoals die hiervoor had. Dus mogelijk was het bij mij toch iets met een slechte connector.
Verder wel even de stekker van de lpi computer ingespoten met contactreiniger en vochtverdrijver voor elektronica. Hetzelfde gedaan met de benzine injectoren en de zekeringen van het lpg systeem.
Verder ook ff accu en laadspanning gemeten, na een nacht stil staan was de accu spanning 12,4v, en de spanning bij de dynamo is bij mij 14,7v (dynamo is nog geen 3 maanden geleden gereviseerd) en op de accu 14,5v en over de plus kabel gemeten 0,2v. Dus klopt wel redelijk
Qua verbruikers aan was het verlichting(led) en de radio.
Maar grootste verbazing was bij mij zojuist dat ondanks dat de buitentemperatuur 4 graden is hij gewoon mooi constant bleef lopen, geen eens echt een toerental dip zoals die hiervoor had. Dus mogelijk was het bij mij toch iets met een slechte connector.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-12-2021 10:57 #1469173
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 14,7 is wat te hoog als laadspanning
Of heb je een AGM accu? Die heeft 14.6 V nodig voor optimaal gebruik, en als iemand een AGM accu heeft moet hij de dynamo dan ook aan laten passen (bij het bedrijf waar jij jouw dynamo hebt laten reviseren?). Een gewone accu knapt niet op van overspanning, gaat overmatig knalgas dampen en is sneller stuk.
Het kan zijn dat je met een ander voltmeter wel 14.4 afleest als laadspanning, er zit nogal verschil in voltmeters, waarbij duurder ook niet altijd beter is.
Fijn dat de Volvo nu lekker loopt.
Maar nog wel een duivelsvraagje. Begonnen de problemen na de dynamo-revisie?
Het kan zijn dat je met een ander voltmeter wel 14.4 afleest als laadspanning, er zit nogal verschil in voltmeters, waarbij duurder ook niet altijd beter is.
Fijn dat de Volvo nu lekker loopt.
Maar nog wel een duivelsvraagje. Begonnen de problemen na de dynamo-revisie?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-12-2021 11:22 #1469174
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic koelwatertemp sensor
Volgende week ga ik de koelwatertemperatuursensor laten vervangen bij Timen. Misschien fluctueert de temperatuur vh koelwater? Dan meteen maar even de staat vd accu doormeten en kijken of er storingen opgeslagen staan.
groet,
Kogelman
groet,
Kogelman
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2021 13:42 #1469176
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
<blockquote>
</blockquote>
Reinier, bedankt voor de moeite, hier kan ik wel wat mee! Het is dus aan de hoge kant wat ik meet, dus nog maar eens zorgvuldiger kijken.
Rob
</blockquote>
Reinier, bedankt voor de moeite, hier kan ik wel wat mee! Het is dus aan de hoge kant wat ik meet, dus nog maar eens zorgvuldiger kijken.
Rob
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2021 14:29 #1469177
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Begin
Nee problemen begonnen gek genoeg een beetje nadat ik de CIS-klep heb schoongemaakt en bij de lambda sonde weer de extra massa draad aangelegd, zat er al wel eerder op maar met het vernieuwen van de uitlaat voor volledig rvs vergeten vast te zetten. Maar verder werkt de CiS-klep wel goed tijdens het rijden.
Wat betreft spanning bij de dynamo, heb hem niet verteld voor wat voor accu er in de auto zit. Maar hij heeft hem bij mijn weten alleen opnieuw opgebouwd met een nieuwe Bosch diodebrug (deze was kapot), koolborstels, lagers etc.
Wat betreft spanning bij de dynamo, heb hem niet verteld voor wat voor accu er in de auto zit. Maar hij heeft hem bij mijn weten alleen opnieuw opgebouwd met een nieuwe Bosch diodebrug (deze was kapot), koolborstels, lagers etc.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 18:52 #1469203
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Niet de oplossing
De connectoren schoonmaken was helaas niet de oplossing bij mij.
Gister ochtend weer uitvallen, gistermiddag weer niks aan de hand maar vandaag zowel in de ochtend als de middag uitvallen na 1 a 2 seconden. Dus we gaan weer verder zoeken.
Maar als de temperatuur sensor trouwens kapot zou zijn dat het verbruik toch ook omhoog schieten lijkt mij?
Gister ochtend weer uitvallen, gistermiddag weer niks aan de hand maar vandaag zowel in de ochtend als de middag uitvallen na 1 a 2 seconden. Dus we gaan weer verder zoeken.
Maar als de temperatuur sensor trouwens kapot zou zijn dat het verbruik toch ook omhoog schieten lijkt mij?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2021 21:47 #1469208
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je te hoge spanningen
Als je te hoge spanningen meet: ijk de multimeter even tegen een stopcontact. Dat hoort tussen de 230 en 240 te zitten, misschien iets lager in een uithoek van een stroomnet.
Is ook dan de waarde te hoog, begin dan maar met het batterijtje van de multimeter. Dat dient als referentie, en als die te zwak is meet je te hoge waardes.
Is ook dan de waarde te hoog, begin dan maar met het batterijtje van de multimeter. Dat dient als referentie, en als die te zwak is meet je te hoge waardes.
Moderators: Jerry Stam