Vreemd lpg gedrag

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2021 18:30 #1469062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderbreekrelais
Het onderbreekrelais doet niets met de LPi injectoren. Daar gaat de motor niet "netjes" van op drie poten lopen. De enige storing die dat relais kan veroorzaken is dat de benzine-injectoren niet worden afgesloten en er dus benzine én gas wordt ingespoten. Te controleren door de connectoren van de benzine-injectoren los te nemen. Niet allemaal tegelijk, want tenminste één is er nodig om een signaal door te geven aan de benzine computer
Kijk ook eens naar de connectoren op de tank. Die willen ook nog wel eens slechter contact maken waardoor de pomp minder druk opbrengt.
Hoe zijn de vier zwevende zekeringen voor het LPi systeem er aan toe? Willen ook nog wel eens slecht worden. Twee zekeringen voeden elk twee injectoren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-12-2021 19:01 #1469063 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt
Dank! Connectoren in de appendagekast zitten goed vast (nog iets aangeknepen met tangetje), wel wordt het daar warm , dus de pomp moet wel hard werken. De 4 zekeringen zien er op het oog goed uit (geen breuken zichtbaar), ze zijn schoongemaakt/contactspray. Mbt injectoren: de stekkers zijn wel losgeklikt en weer vastgedrukt, of bedoel je helemaal verwijderen.
Ik kan alleen niet verklaren waarom het gedrag alleen de terugweg optreedt. Je zou verwachten dat als iets niet goed zit met de zekeringen/injectoren/stekkers, dit ook de heenweg zou moeten gebeuren.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2021 19:29 #1469065 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de controle van de
Als de controle van de benzine-injectoren niets oplevert zou het - om oorzaken uit te kunnen sluiten - handig zijn om te weten of het probleem veroorzaakt wordt doordat één cylinder geen LPG krijgt of doordat bijvoorbeeld de LPG druk in het systeem te laag is o.i.d.

Dat zou je kunnen testen door bij bokkende motor achtereenvolgens de connectoren van de LPG injectoren los te maken. Als de motor nog slechter gaat lopen of afslaat doet die cylinder goed mee, als er geen verschil te merken is is er een LPG injectie probleem in die cylinder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2021 20:12 #1469066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekkers benzine injectoren
De connectoren van de benzine-injectoren kun je gemakkelijk losnemen en er helemaal afhalen. Van de LPi injectoren is dat een stukje lastiger.
Een LPi systeem is ook uit te lezen met een laptop en een adapter. Ik heb er 3 jaar geleden eentje bij dit bedrijf gekocht:
ccy.pl/en/shop/professional-lpg-usb-inte...r-vialle-detail.html
Hij zou moeten werken met het originele diagnoseprogramma van Vialle zelf. Ik heb dat al wel op mijn laptop gezet, maar nog nooit geprobeerd. Nog niet nodig gehad.
Je mag hem eventueel wel lenen, ik woon in Amersfoort.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-12-2021 18:24 #1469078 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic benzine
Vanmorgen op benzine naar het werk toe gereden (al heeft de motor wel heel kort op lpg gedraaid heeft , omdat ik lang aan het ijskrabben ben geweest en de motor al overschakelde op gas toen ik wegreed. Ik heb toen de motor meteen terug gezet op benzine en heb daar vervolgens 15 km op gereden).
Terugreis vanavond schakelde de motor soepel over op lpg, zonder bokken of inhouden. De klacht kwam dus niet voor deze keer! Bijzonder....
Ik zal het morgen nogmaals proberen en dan zorgen dat ik de heenweg 100% op benzine rijd.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-12-2021 20:17 #1469087 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic schiet mij maar lek....
Vandaag de heenweg 100% op benzine gereden, terugweg op lpg maar vandaag wel een bokkige loop op de terugweg nadat de motor van benzine op gas overschakelde!
Toen maar eerst een km of 5 op benzine gereden en weer overgeschakeld op lpg en geen enkel probleem meer.
Schiet mij maar lek.....

Ik denk dat het een temperatuurgevoelige oorzaak heeft. Voorlopig blijf ik er mee rijden ,zolang het niet erger wordt, nu ik weet dat als hij bokkig loopt en paar km op benzine rijden de oplossing biedt.
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2021 08:12 #1469088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectoren
Weliswaar heb ik geen Vialle LPG installatie, maar bij verschillende Volvo's al meegemaakt dat een defect of lek bij de injectoren gemakkelijk een storing kunnen veroorzaken. En dat je dan ook gemakkelijk verzandt in het vervangen van allerlei mogelijke opties, zonder de oplossing te vinden.
Als er bij de benzine injectoren lekkage / nadruppelen optreedt of bij de LPG injectoren slijtage is waardoor het sproeibeeld niet meer klopt en er dus niet de juiste hoeveelheid wordt ingespoten leidt dat altijd tot klachten met bokken, schokken, op drie cilinders lopen etc. Vrijwl iedereen die al langer op LPG rijdt heeft dat wel eens meegemaakt.
Ik zou als ik jou was naar een goede LPG specialist gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2021 14:25 #1469090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht
Toevallig heb ik exact hetzelfde gehad een paar weken terug, de monteur waar ik altijd kom dacht gelijk dat het de verdamper moest zijn, maar na overleg met een leverancier van z'n verdamper wist die haast met zekerheid te zeggen dat het een geval van valse lucht trekken moest wezen, dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg zij hij erbij, maar met een zogenaamde rookverdrijver op het systeem aan te sluiten moet het te vinden zijn, wij zouden z'n apparaad ergens mogen lenen dus proberen, we keken nog even rond en vonden inderdaad een slangetje waar een scheurtje in zat, en ja hoor dat was het, hij loopt weer als een zonnetje, ik wens je veel succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-12-2021 16:28 #1469093 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic valse lucht
Bedankt voor de bijdragen, maar als het valse lucht is waarom doet hij het dan de heenweg perfect en komt het probleem pas tijdens de terugreis in eigenlijk precies dezelfde omstandigheden? Dan zou er toch ook valse lucht in de ochtend een rol spelen?
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2021 20:27 #1469095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zwart wit
Zo zwart wit (heenweg geen probleem, terugweg wel) is het ook niet, schrijf je zelf. Je zet soms handmatig op benzine terug en een keer is het hele probleem zelfs helemaal niet voorgekomen. Kortom, het treedt de ene keer op en de andere keer niet. En dat herken ik zelf als typisch voor een lekkende of haperende of niet goed vastzittende lpg injector. Valse lucht zou je inderdaad altijd moeten merken, alhoewel onze 940's bij de echte eerste koude start in de ochtend wel echt heel rijkelijk benzine inspuiten waardoor een piepklein luchtlekje dan wellicht niet direct opvalt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD