Vreemd lpg gedrag
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 11:28 #1111008
door Pascal Kogelman
Vreemd lpg gedrag is gemaakt door Pascal Kogelman
Mijn goed onderhouden 940 (1998, B230FK+MBC, LPG Vialle twin tank, 384.589 km) vertoont sinds kort vreemd gedrag: Als ik er 's ochtends mee naar het werk rijd (15 km enkele reis) met een koude start , is er niets aan de hand. De auto start op benzine en schakelt na ongeveer een kilometer soepel over op gas en doet wat hij doen moet. Ongeveer 9 uur later als ik van mijn werk naar huis rijd (dan is de motor ondertussen weer afgekoeld in de buitenlucht) het volgende: de auto start gewoon op benzine, maar zodra deze op lpg omschakelt begint hij bokkig te lopen. De trekkracht is dan flink verminderd, voor een verkeerslicht schudt de motor alsof hij op 3 cilinders loopt. Dus dan weer omschakelen op benzine: motor pakt direct goed op benzine en trekkracht weer terug. Schakel ik kort daarna weer terug op lpg, begint hij weer "rommelig" te lopen op gas. Pas als ik na ongeveer 5 km grotendeels op benzine gereden te hebben, bij 80 km/uur weer omschakel op lpg : komt plots de vierde injector er weer bij en spuit hij er weer als vanouds vandoor op lpg. Parkeer keer ik even en rijd na bijv een uurtje weer weg (motor is nog warm), dan doet hij het ook prima op lpg.
Herkent iemand dit probleem ?!?
Bougies en bobine- + bougiekabels zijn nieuw.
Ik snap dat het verschillende oorzaken kan hebben: lpg pomp op zijn einde, injectoren, lpi computer, omschakelrelais, injectorrubbertjes. In 2019 (zo'n 30.000 km geleden) zijn alle injectorrubbertjes vernieuwd, is er 1 injector vervangen, 4 nieuwe nozzles/pijpjes geplaatst en een nieuw spruitstukpakking gemonteerd. Naar mijn mening lijkt het alsof het blok eerst warm moet zijn waardoor er dan misschien door het uitzetten van warm metaal een minuscuul gaatje/luchtlek dichtgedrukt wordt.
Maar wat ik niet kan verklaren is dat de Volvo het vlekkeloos doet na een ijskoude start in de ochtend, en ook bij een warme start het lpg systeem prima functioneert. Maar dat hij na 9 uur stilstand bij 3 graden buitentemperatuur die kuren vertoont.
Je zou verwachten dat de auto deze kuren dan ook bij de koude start in de ochtend zou vertonen.
Ik kan er geen chocolade van maken. Ik heb een omschakelrelais geleend om te testen, die ga ik morgen proberen maar ik verwacht niet dat deze de veroorzaker is.
Voorlopig blijf ik er mee rijden totdat de klachten erger worden (of vanzelf overgaan:). Ik weet nu dat ik de terugreis langer op benzine moet rijden om het probleem te tackelen, maar hoor graag of iemand dit herkend?
Tips zijn welkom!
groet,
Pascal
Herkent iemand dit probleem ?!?
Bougies en bobine- + bougiekabels zijn nieuw.
Ik snap dat het verschillende oorzaken kan hebben: lpg pomp op zijn einde, injectoren, lpi computer, omschakelrelais, injectorrubbertjes. In 2019 (zo'n 30.000 km geleden) zijn alle injectorrubbertjes vernieuwd, is er 1 injector vervangen, 4 nieuwe nozzles/pijpjes geplaatst en een nieuw spruitstukpakking gemonteerd. Naar mijn mening lijkt het alsof het blok eerst warm moet zijn waardoor er dan misschien door het uitzetten van warm metaal een minuscuul gaatje/luchtlek dichtgedrukt wordt.
Maar wat ik niet kan verklaren is dat de Volvo het vlekkeloos doet na een ijskoude start in de ochtend, en ook bij een warme start het lpg systeem prima functioneert. Maar dat hij na 9 uur stilstand bij 3 graden buitentemperatuur die kuren vertoont.
Je zou verwachten dat de auto deze kuren dan ook bij de koude start in de ochtend zou vertonen.
Ik kan er geen chocolade van maken. Ik heb een omschakelrelais geleend om te testen, die ga ik morgen proberen maar ik verwacht niet dat deze de veroorzaker is.
Voorlopig blijf ik er mee rijden totdat de klachten erger worden (of vanzelf overgaan:). Ik weet nu dat ik de terugreis langer op benzine moet rijden om het probleem te tackelen, maar hoor graag of iemand dit herkend?
Tips zijn welkom!
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 12:08 #1469046
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Krijg je geen foutmelding
Krijg je geen foutmelding wanneer deze zo beroerd loopt op lpg?
Misschien even een stukkie (paar km) stug doorrijden met de beroerd lopende motor om zo een eventuele storing af te dwingen (niet geheel risico vrij, maar zou et persoonlijk wel aandurven)
Zou het verband kunnen hebben met een interne temperatuurmeter van de Vialle ecu?
Ik heb al een paar keer vage klachten hierover voorbij zien komen. Dat deze bv juist smorgens klachten gaf. en smiddags niet. Maar als je de ecu snachts mee naar binnen nam, en smorgens voor het starten weer aansloot deze geen problemen gaf. Een oplossing of echte oorzaak is hier nooit op gevonden (anders dan de vialle ecu vervangen)
Misschien even een stukkie (paar km) stug doorrijden met de beroerd lopende motor om zo een eventuele storing af te dwingen (niet geheel risico vrij, maar zou et persoonlijk wel aandurven)
Zou het verband kunnen hebben met een interne temperatuurmeter van de Vialle ecu?
Ik heb al een paar keer vage klachten hierover voorbij zien komen. Dat deze bv juist smorgens klachten gaf. en smiddags niet. Maar als je de ecu snachts mee naar binnen nam, en smorgens voor het starten weer aansloot deze geen problemen gaf. Een oplossing of echte oorzaak is hier nooit op gevonden (anders dan de vialle ecu vervangen)
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 12:09 #1469047
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Even verschillen uitsluiten
Even verschillen uitsluiten tussen de situatie thuis en op het werk:
- Staat de auto in beide gevallen buiten? In beide gevallen binnen?
- Stand op de wind?
Zelf zou ik 9 uur stilstand bij drie graden gewoon als een nieuwe koude start betitelen: zowel koelwater als olie zijn dan echt wel terug op koud. Je motorblok zelf komt met 15 km enkele reis al helemaal amper op temperatuur, er is wel 100 km nodig voordat dat geheel doorgewarmd is. De olie heeft al ongeveer 25 km nodig om bedrijfstemperatuur te bereiken, al is dat bij een turbo misschien wat korter.
- Staat de auto in beide gevallen buiten? In beide gevallen binnen?
- Stand op de wind?
Zelf zou ik 9 uur stilstand bij drie graden gewoon als een nieuwe koude start betitelen: zowel koelwater als olie zijn dan echt wel terug op koud. Je motorblok zelf komt met 15 km enkele reis al helemaal amper op temperatuur, er is wel 100 km nodig voordat dat geheel doorgewarmd is. De olie heeft al ongeveer 25 km nodig om bedrijfstemperatuur te bereiken, al is dat bij een turbo misschien wat korter.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 12:24 #1469050
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Buiten
@ Willem: Mijn 940 staat altijd en overal buiten, in weer en wind en start altijd.
Precies dat is mijn gedachte ook: na 9 uur stilstand is er eigenlijk weer een koude start, waarom dan wel dit gedrag tijdens de terugreis en niet op de heenweg?
groet,
Pascal
Precies dat is mijn gedachte ook: na 9 uur stilstand is er eigenlijk weer een koude start, waarom dan wel dit gedrag tijdens de terugreis en niet op de heenweg?
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 13:17 #1469053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschillen
Gebeurt dit af en toe, of echt bij elke terugreis?
Zijn er echt geen verschillen tussen de heen- en terugreis? Heb je 's middags bijvoorbeeld bepaalde accessoires wel/niet aanstaan die de accuspanning zouden kunnen beïnvloeden of een effect hebben op de massa naar de LPG computer?
Ik heb een paar weken geleden ook zo'n vage storing gehad, maar sinds ik de zekeringen van het LPI systeem en de connector naar de LPi computer heb ingespoten gaat het al weer een paar weken goed.
Zijn er echt geen verschillen tussen de heen- en terugreis? Heb je 's middags bijvoorbeeld bepaalde accessoires wel/niet aanstaan die de accuspanning zouden kunnen beïnvloeden of een effect hebben op de massa naar de LPG computer?
Ik heb een paar weken geleden ook zo'n vage storing gehad, maar sinds ik de zekeringen van het LPI systeem en de connector naar de LPi computer heb ingespoten gaat het al weer een paar weken goed.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 15:04 #1469054
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic inspuiten
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken!
Het is echt elke terugweg met 9 uur tussentijd en alleen dan. Zowel heen als terugreis staan dezelfde verbruikers aan (verlichting, lpg installatie, kachel, radio en soms ruitenwisser). Zekeringen zijn ingespoten, injectorenstekkers in- en uit geklikt. Connector naar de LPI computer zal ik ook eens inspuiten. Maar als de computer kuren heeft, dan zou hij dat ook in de ochtend moeten hebben, toch?
Accu was twee weken geleden wel plat, maar deze heb ik in geregenereerd met de Ctek accu-lader. Ook vanmorgen na vorst startte hij meteen. Ik bedenk me dat ik twee keer heb meegemaakt dat na de koude start in de ochtend de motor aansloeg, toen 1 sec liep en toen weer uitviel (benzinepomp?), toen ik daarna weer startte sloeg hij weer meteen aan en bleef lopen. Maar dit rijm ik niet met het "bokkig" lopen na overgaan op lpg.
groet,
Pascal
Het is echt elke terugweg met 9 uur tussentijd en alleen dan. Zowel heen als terugreis staan dezelfde verbruikers aan (verlichting, lpg installatie, kachel, radio en soms ruitenwisser). Zekeringen zijn ingespoten, injectorenstekkers in- en uit geklikt. Connector naar de LPI computer zal ik ook eens inspuiten. Maar als de computer kuren heeft, dan zou hij dat ook in de ochtend moeten hebben, toch?
Accu was twee weken geleden wel plat, maar deze heb ik in geregenereerd met de Ctek accu-lader. Ook vanmorgen na vorst startte hij meteen. Ik bedenk me dat ik twee keer heb meegemaakt dat na de koude start in de ochtend de motor aansloeg, toen 1 sec liep en toen weer uitviel (benzinepomp?), toen ik daarna weer startte sloeg hij weer meteen aan en bleef lopen. Maar dit rijm ik niet met het "bokkig" lopen na overgaan op lpg.
groet,
Pascal
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 15:39 #1469055
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic afslaan door lucht
kan ook lucht in de slang zijn, omdat het ergens lekt? Zou het allemaal even goed nalopen op een zonnige dag. Bakstenen zijn niet gemaakt om bokkig mee te rijden, het gaat ten koste van je relatie (met de auto dan hè).
Succes
Succes
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 15:43 #1469056
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het zou mij niet verbazen als
Het zou mij niet verbazen als het toch het onderbreekrelais is.
Zo niet, test eens door de heenreis alleen op benzine te rijden en pas op de terugreis weer normaal LPG te gebruiken. Benieuwd of het probleem dan ook nog optreedt.
Piet
Zo niet, test eens door de heenreis alleen op benzine te rijden en pas op de terugreis weer normaal LPG te gebruiken. Benieuwd of het probleem dan ook nog optreedt.
Piet
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2021 18:50 #1469059
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Fingers crossed
Ik was vandaag thuis en heb vanmorgen om 10 uur de auto voor het laatst gebruikt ( 40 km) om naar een coronatest locatie te rijden. Ik moest de uitslag thuis afwachten (die was gelukkig negatief) dus mocht ik vandaag niet naar mijn werk. Ondertussen heb ik de connector vd lpg computer gesprayd met elektro contactspray en de pinnetjes met een zachte doek schoongemaakt ( zat een beetje smurrie op) en daarna weer gesprayd en de connector teruggeklikt. Ook heb ik het omschakelrelais uitgewisseld voor een identiek geleend exemplaar ( beiden zijn van de laatste verbeterde versie). Daarna heeft de auto 8,5 uur buiten staan afkoelen op de oprit om een dagje op de parkeerplaats van mijn school te simuleren. Zonet heb ik een blokje om gereden om te testen en de auto schakelde probleemloos over van benzine naar lpg !
So far, so good. Morgen uit het werk zal de lakmoesproef volgen. Ik ben benieuwd, dus het wordt vervolgd.
Groet,
Pascal
So far, so good. Morgen uit het werk zal de lakmoesproef volgen. Ik ben benieuwd, dus het wordt vervolgd.
Groet,
Pascal
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-12-2021 18:06 #1469061
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Helaas
Helaas, vandaag op de terugweg weer precies dezelfde problemen; rijden op een oneven cilindertal. Na ongeveer 5 km op benzine gereden te hebben weer teruggeschakeld naar lpg en toen kwam hij er weer in.
Ik heb er geen verklaring voor.
Ik zal de tip van Piet eens uitproberen: de heenreis op benzine en de terugreis pas op lpg.
groet,
Pascal
Ik heb er geen verklaring voor.
Ik zal de tip van Piet eens uitproberen: de heenreis op benzine en de terugreis pas op lpg.
groet,
Pascal
Moderators: Jerry Stam