Volvo 740 uit 1984 (carburateur) loopt niet lekker stationair.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2020 19:53 #1459496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais kaduuk
Kijk, dit heeft me erg geholpen. Dankje @D Jansen!
Inmiddels het klepje en het groene relais getest. Het klepje deed het prima.
Het relais daarentegen... Hij zag er niet kapot uit, maar met testen bleek hij kapot te zijn.
ga een nieuw groen relais bestellen.
Ik laat het weten als 'ie het weer doet!
Inmiddels het klepje en het groene relais getest. Het klepje deed het prima.
Het relais daarentegen... Hij zag er niet kapot uit, maar met testen bleek hij kapot te zijn.
ga een nieuw groen relais bestellen.
Ik laat het weten als 'ie het weer doet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-03-2020 13:26 #1459502
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic De plaatjes hierboven is een Solex
De plaatjes tonen een Solex, maar mijn grijze 245 had een pierburg met net zo een klepje. en er zijn nog meer carburateurs geleverd, volgens mij, ook een beruchte met plassen benzine en vonken en zo.
De solex met dezelfde benaming en typenummer had het klepje soms op de carburateur en soms in het spruitstuk. Ik heb hier twee carburateurs met hetzelfde typenummer en andere kanaaltjes, ook de spruitstukken en de pakking moeten op die kanaaltjes aangepast worden en toch heeft alles maar een bestelnummer. Dus je moet goed kijken hoe het allemaal precies werkt en zit, ook op de 740 neem ik aan?
De solex met dezelfde benaming en typenummer had het klepje soms op de carburateur en soms in het spruitstuk. Ik heb hier twee carburateurs met hetzelfde typenummer en andere kanaaltjes, ook de spruitstukken en de pakking moeten op die kanaaltjes aangepast worden en toch heeft alles maar een bestelnummer. Dus je moet goed kijken hoe het allemaal precies werkt en zit, ook op de 740 neem ik aan?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2020 08:58 #1459507
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Stromberg?
Is dit geen Stromberg carburateur?
Ton.
Ton.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-03-2020 21:32 #1459518
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Stromberg!!
Inderdaad, was even gevaren op de post eronder die opmerkte dat het een Solex was, het is een Stromberg 175 CD II als ik het goed heb, maar daar heb je er heel veel van en met dezelfde typenummers verschillende vlotternaalden en sproeiers en klepjes in de carb. en op de carbarater staat ook dat ie van Zenith is.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2020 08:17 #1459519
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Toevallig was er afgelopen week weer iemand met een set Stromberg's in de garage waar ik een dag in de week sleutel.
Hij ging de deur uit met een gebruikte set SU's en een aangepast inlaatspruitstuk.
Die SU carburateurs zijn veel simpeler van opzet, veel makkelijker af te stellen en ook niet onbelangrijk, nog steeds een heel goede onderdelen voorziening.
Zelfs voor een MG TD uit 1952 bestelden we vorige maand nog een uitgebreide revisieset voor de SU carburateurs.
Die Stromberg carburateurs hebben bovenin een manchet voor het vacuum, die was vroeger al heel gevoelig voor verouderen en nu helemaal in het Ethanol tijdperk.
Ik raad iedereen aan die problemen heeft met een Stromberg over te stappen naar SU,
indien mogelijk twee.
Ton.
Hij ging de deur uit met een gebruikte set SU's en een aangepast inlaatspruitstuk.
Die SU carburateurs zijn veel simpeler van opzet, veel makkelijker af te stellen en ook niet onbelangrijk, nog steeds een heel goede onderdelen voorziening.
Zelfs voor een MG TD uit 1952 bestelden we vorige maand nog een uitgebreide revisieset voor de SU carburateurs.
Die Stromberg carburateurs hebben bovenin een manchet voor het vacuum, die was vroeger al heel gevoelig voor verouderen en nu helemaal in het Ethanol tijdperk.
Ik raad iedereen aan die problemen heeft met een Stromberg over te stappen naar SU,
indien mogelijk twee.
Ton.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-03-2020 13:13 #1459520
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Nou,
Voor de Stromberg is ook alles te koop, je moet alleen precies weten welk onderdeel je nodig hebt. Ik vindt de afstelling niet ingewikkeld, maar daar moet je dan ook het goede gereedschapje voor hebben, en ook daar is er voor verschillende vlotternaalden weer verschillend gereedschap. Maar als hij goed werkt, doet ie het lang goed, en dat vindt ik dan weer een nadeel van de Solexen, die verlopen snel, zeker als je er 2 hebt op 1 bedieningsas. Zitten die dan op de oudere B20's? of zijn we helemaal off-topic en off-brand bezig. In ieder geval raken we off-Volvo 700 vereniging.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2020 13:52 #1459521
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Wel off-topic. Ik weet niet op welke Volvo's, het kan natuurlijk in principe op iedere carburateurversie mits het juiste inlaatspruitstuk.
Op oudere Engelse wagens wordt de ombouw naar SU ook gedaan.
En zover ik weet zitten twee carburateurs nooit op één vebindingsasje, er zit altijd een verbindertje tussen.
Iedere carburateur alle stelschroefjes helemaal terug draaien, verbindertje vastdraaien en de basis synchronisatie is klaar.
De grote fout die veel mensen maken is niet bij dat begin beginnen.
Maar eh, het ging toch over carburateurs?
Ton.
Op oudere Engelse wagens wordt de ombouw naar SU ook gedaan.
En zover ik weet zitten twee carburateurs nooit op één vebindingsasje, er zit altijd een verbindertje tussen.
Iedere carburateur alle stelschroefjes helemaal terug draaien, verbindertje vastdraaien en de basis synchronisatie is klaar.
De grote fout die veel mensen maken is niet bij dat begin beginnen.
Maar eh, het ging toch over carburateurs?
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2020 14:16 #1459663
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic help!
nou... Ik heb het nieuwe relais d'r in gezet. Hij doet het wel, want ik hoor hem schakelen als ik 'm op contact zet.
Ook het vacuümklepje schakelt. Het probleem is helaas nog niet verholpen. Hij loopt nog steeds niet mooi. Pruttelt een beetje en schiet soms hoog in de toeren.
Die hoogtoerige uitschieters doet hij alleen in de P. Als ik 'm in de D zet, zakt hij heel erg in toeren en blijf 'redelijk' op hetzelfde toerental zitten.
Ik ben ten einde raad. Ik heb echt geen idee waar ik nu nog moet gaan zoeken. Al weet ik haast zeker dat het een elektrisch probleem is...
Ook het vacuümklepje schakelt. Het probleem is helaas nog niet verholpen. Hij loopt nog steeds niet mooi. Pruttelt een beetje en schiet soms hoog in de toeren.
Die hoogtoerige uitschieters doet hij alleen in de P. Als ik 'm in de D zet, zakt hij heel erg in toeren en blijf 'redelijk' op hetzelfde toerental zitten.
Ik ben ten einde raad. Ik heb echt geen idee waar ik nu nog moet gaan zoeken. Al weet ik haast zeker dat het een elektrisch probleem is...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2020 17:12 #1459698
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doorgaan!
Hoi Victor,
Jammer dat t nog niet is gelukt. Is de carburateur na het schoonmaken opnieuw afgesteld op de juiste waarden?
Zitten alle vacuumslangen correct aangesloten? Is ook het vacuumbewaartankje nog in orde (zwarte cilinder bij het schutbord)?
Als de fuel shut off valve nu werkt, blijven als elektrische componenten over: de verwarmde choke en de hot start valve. Alledrie krijgen ze een geschakelde plus via zekering 13 (blauwe draad). De hot start valve is een klep tussen een pijpje dat ergens naar beneden gaat en een slangetje dat aan de vacuumslangen zit. Als het contact aanstaat dan moet de klep dicht zijn, bij het contact uit moet hij openstaan. Je kunt er dus wel of niet doorheen blazen. Dus ik zou zeggen controleer de slangen op lekkage controleren en controleer de werking van de klep. Het is dat ronde tonnetje dat achterop de carburateur is gebout (bovenzijde). Er loopt een blauw draadje naar toe.
De automatische choke kan je opnieuw afstellen of de afstelling controleren. In Haynes staat een beschrijving. Ik heb hier een exemplaar thuis. Ook nog een Olving vraagbaak. Als je interesse hebt kun je m overnemen tegen een klein prijsje.
Groet,
Derk
Jammer dat t nog niet is gelukt. Is de carburateur na het schoonmaken opnieuw afgesteld op de juiste waarden?
Zitten alle vacuumslangen correct aangesloten? Is ook het vacuumbewaartankje nog in orde (zwarte cilinder bij het schutbord)?
Als de fuel shut off valve nu werkt, blijven als elektrische componenten over: de verwarmde choke en de hot start valve. Alledrie krijgen ze een geschakelde plus via zekering 13 (blauwe draad). De hot start valve is een klep tussen een pijpje dat ergens naar beneden gaat en een slangetje dat aan de vacuumslangen zit. Als het contact aanstaat dan moet de klep dicht zijn, bij het contact uit moet hij openstaan. Je kunt er dus wel of niet doorheen blazen. Dus ik zou zeggen controleer de slangen op lekkage controleren en controleer de werking van de klep. Het is dat ronde tonnetje dat achterop de carburateur is gebout (bovenzijde). Er loopt een blauw draadje naar toe.
De automatische choke kan je opnieuw afstellen of de afstelling controleren. In Haynes staat een beschrijving. Ik heb hier een exemplaar thuis. Ook nog een Olving vraagbaak. Als je interesse hebt kun je m overnemen tegen een klein prijsje.
Groet,
Derk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2020 16:39 #1459746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hot start valve mist draadje.
Ik heb de carburateur aan de hand van het haynes boek afgesteld.. alleen de mengselverhouding en stationairschroef. De choke heb ik ook gecontroleerd. Die staat goed t.o.v. het deukje in de carburateur.
Misschien verstandig om inderdaad alle slangen even te controleren. hoe zou ik het vacuumtankje kunnen testen?
De hot start valve is me bekend ja. Die heb ik al eens vervangen, aangezien het draadje aan het begin was afgeknapt. tweede klepje wederom het draadje afgeknapt en weer provisorisch in elkaar geflatst. dit heb ik allemaal gedaan voordat het relais en de zekering waren vervangen. draadje is er inmiddels weer af... Ik zal kijken of ik het klepje nog aan de praat krijg. Al ben ik bang dat ik een nieuwe moet bestellen, aangezien het draadje altijd aan het begin af knapt. geen vlees om aan te solderen dus
Ik heb al een beetje op het internet gezocht, maar ik kan er bar weinig vinden. enig idee hoe ik aan zo'n klepje kan komen? En heeft dit klepje invloed op het stationair lopen?
Als ik het olving boekje nodig heb, laat ik het weten! Vooralsnog bedankt!
Misschien verstandig om inderdaad alle slangen even te controleren. hoe zou ik het vacuumtankje kunnen testen?
De hot start valve is me bekend ja. Die heb ik al eens vervangen, aangezien het draadje aan het begin was afgeknapt. tweede klepje wederom het draadje afgeknapt en weer provisorisch in elkaar geflatst. dit heb ik allemaal gedaan voordat het relais en de zekering waren vervangen. draadje is er inmiddels weer af... Ik zal kijken of ik het klepje nog aan de praat krijg. Al ben ik bang dat ik een nieuwe moet bestellen, aangezien het draadje altijd aan het begin af knapt. geen vlees om aan te solderen dus
Ik heb al een beetje op het internet gezocht, maar ik kan er bar weinig vinden. enig idee hoe ik aan zo'n klepje kan komen? En heeft dit klepje invloed op het stationair lopen?
Als ik het olving boekje nodig heb, laat ik het weten! Vooralsnog bedankt!
Moderators: Jerry Stam