Volvo 740 uit 1984 (carburateur) loopt niet lekker stationair.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2020 20:26 #1109542
door V700 register
Volvo 740 uit 1984 (carburateur) loopt niet lekker stationair. is gemaakt door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,
Mijn naam is Victor en heb een tijdje geleden een Volvo 740 gekocht om op te knappen. Geweldige auto en rijdt als een zonnetje!
Ik ben alleen al wel een hele tijd aan het prutsen met het stationair lopen van de auto. De motor liep erg raar. Hij galoppeerde soms heel erg en schoot af en toe hoog de toeren in. Ik heb al van alles geprobeerd:
- Vacuum slangen nagekeken met remreiniger. Ook rondom de remcilinder.
- Carburateur gereviseerd. en helemaal schoon gemaakt.
- Rotor nagekeken.
- bougies nagekeken.
- Inlaat spruitstuk pakking vervangen.
Ik kwam er later pas achter dat er een zekering doorgebrand was. Zekeringetje vervangen en hij reageerde er direct op. Motor liep redelijk goed, maar nog steeds niet mooi. Hij sloeg in ieder geval niet meer af. Wel sputtert hij heel erg (heel erg onregelmatig) en schiet nog steeds hoog in de toeren... richting de 1500. Een collega zei dat ik naar een groen relais moest kijken of die misschien kapot is. Lijkt niet doorgebrand of iets dergelijks. Ik kan trouwens niks over dit relais vinden.. alleen dat het een 'fuel pump relay' is... Wel apart, want ik heb een brandstofpomp die op de krukas zit.
Ik weet haast zeker dat het een elektrisch probleem is, aangezien hij op het zekeringetje reageerde. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zoeken. achter op het asbakje staat: zekering 13/ (solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)
Mijn carburateur wordt geregeld met vacuum. Er zit een erg-systeem in. Ik heb ook geen cis-klep. Er zit dus weinig elektra aan en zou makkelijk te verhelpen moeten zijn.... zou je zeggen. Wie kan mij vertellen wat er gelinkt is aan die zekering? Ik ga er namelijk vanuit dat het aan het CIS systeem ligt. Maar wat is het cis systeem van een blok met een carburateur? Ik kan er niks over vinden en hoop dat hier iemand mij kan helpen!
Blok: b230f (dacht ik)
Carburateur: Pierburg 2b5
Mijn naam is Victor en heb een tijdje geleden een Volvo 740 gekocht om op te knappen. Geweldige auto en rijdt als een zonnetje!
Ik ben alleen al wel een hele tijd aan het prutsen met het stationair lopen van de auto. De motor liep erg raar. Hij galoppeerde soms heel erg en schoot af en toe hoog de toeren in. Ik heb al van alles geprobeerd:
- Vacuum slangen nagekeken met remreiniger. Ook rondom de remcilinder.
- Carburateur gereviseerd. en helemaal schoon gemaakt.
- Rotor nagekeken.
- bougies nagekeken.
- Inlaat spruitstuk pakking vervangen.
Ik kwam er later pas achter dat er een zekering doorgebrand was. Zekeringetje vervangen en hij reageerde er direct op. Motor liep redelijk goed, maar nog steeds niet mooi. Hij sloeg in ieder geval niet meer af. Wel sputtert hij heel erg (heel erg onregelmatig) en schiet nog steeds hoog in de toeren... richting de 1500. Een collega zei dat ik naar een groen relais moest kijken of die misschien kapot is. Lijkt niet doorgebrand of iets dergelijks. Ik kan trouwens niks over dit relais vinden.. alleen dat het een 'fuel pump relay' is... Wel apart, want ik heb een brandstofpomp die op de krukas zit.
Ik weet haast zeker dat het een elektrisch probleem is, aangezien hij op het zekeringetje reageerde. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zoeken. achter op het asbakje staat: zekering 13/ (solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)
Mijn carburateur wordt geregeld met vacuum. Er zit een erg-systeem in. Ik heb ook geen cis-klep. Er zit dus weinig elektra aan en zou makkelijk te verhelpen moeten zijn.... zou je zeggen. Wie kan mij vertellen wat er gelinkt is aan die zekering? Ik ga er namelijk vanuit dat het aan het CIS systeem ligt. Maar wat is het cis systeem van een blok met een carburateur? Ik kan er niks over vinden en hoop dat hier iemand mij kan helpen!
Blok: b230f (dacht ik)
Carburateur: Pierburg 2b5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2020 23:37 #1459376
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Volgens mij
heb je geen CIS systeem.
Dat is iets van injectiemodellen.
EGR zal me ook verbazen als je dat hebt.
Wel PCV lijkt me. ( Positive Carter Ventilation)
Als ik het fout heb kan iemand anders vast vertellen hoe het wel zit.
Dat is iets van injectiemodellen.
EGR zal me ook verbazen als je dat hebt.
Wel PCV lijkt me. ( Positive Carter Ventilation)
Als ik het fout heb kan iemand anders vast vertellen hoe het wel zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2020 09:31 #1459380
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee inderdaad, ik heb geen
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2020 19:03 #1459395
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Euh
Er staat carbuateur.. Dat heb ik kunnen lezen. Dus geen injectie. Zoveel was duidelijk hoor.
Maar waarom zeg je dan dat je er vanuit gaat dat het aan het CIS systeem ligt terwijl je dus al weet dat je dat CIS systeem niet hebt....?
Dat volg ik niet zo eerlijk gezegd.
Maar goed daar ben je niet mee geholpen natuurlijk.
Maar waarom zeg je dan dat je er vanuit gaat dat het aan het CIS systeem ligt terwijl je dus al weet dat je dat CIS systeem niet hebt....?
Dat volg ik niet zo eerlijk gezegd.
Maar goed daar ben je niet mee geholpen natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2020 11:02 #1459405
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ...
Ik bedoelde geen injectie en geen CIS systeem, sorry. Al zou er wel iets van een systeem moeten zijn dat er voor zorgt dat hij stationair loopt, aangezien er een zekering is doorgebrand van: ''achter op het asbakje staat: zekering 13/ (solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)''
Iedereen die ik vraag begint over de cis klep, Maar die heb ik niet! Het lijkt alsof niemand iets weet over het stationair systeem van een carburateur. Ik kan alles wel gaan doormeten, maar het zou mooi zijn als iemand mij kan vertellen hoe het zit...
Iedereen die ik vraag begint over de cis klep, Maar die heb ik niet! Het lijkt alsof niemand iets weet over het stationair systeem van een carburateur. Ik kan alles wel gaan doormeten, maar het zou mooi zijn als iemand mij kan vertellen hoe het zit...
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-02-2020 12:55 #1459406
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Die sticker op de asbak is
Die sticker op de asbak is niet heilig... die kan maar zo vervangen zijn voor een andere incl bijbehorende andere sticker.
Volgens mij is zekering 13 namelijk voor de claxon en ruitensproeier...
Volgens mij is zekering 13 namelijk voor de claxon en ruitensproeier...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2020 23:58 #1459410
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Misschien
Komt die asbak wel uit een diesel.
Staat ook glowplug bij namelijk.
Misschien dat een forumlid met een soortgelijke auto eens op zijn of haar asbaksticker kan kijken wat zekering 13 doet.
Staat ook glowplug bij namelijk.
Misschien dat een forumlid met een soortgelijke auto eens op zijn of haar asbaksticker kan kijken wat zekering 13 doet.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2020 00:38 #1459411
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfde zekering, ander doel
Hallo Volvisti
Er staat ook "heated choke". Die zit niet in een Diesel. Deze zekering wordt bij verschillende motoren verschillend gebruikt. Bij een Dieselmotor dus anders dan bij een carburateurmotor en weer anders dan bij een injectiemotor. En dat is wat je ziet op de achterkant van de asbak. Op die manier hoeft Volvo niet tig verschillende stickers te maken voor tig verschillende motoriseringen.
groetjes
Mathy
Er staat ook "heated choke". Die zit niet in een Diesel. Deze zekering wordt bij verschillende motoren verschillend gebruikt. Bij een Dieselmotor dus anders dan bij een carburateurmotor en weer anders dan bij een injectiemotor. En dat is wat je ziet op de achterkant van de asbak. Op die manier hoeft Volvo niet tig verschillende stickers te maken voor tig verschillende motoriseringen.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2020 01:33 #1459412
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Lekker
vaag van Volvo om dat zo te doen.
Dus ze zetten op de sticker wat er in potentie allemaal door een bepaalde zekering gezekerd kan zijn maar dat is dan afhankelijk van het model.
Of anders geredeneerd er is dus geen enkel Volvo model dat al de volgende zaken bevat.
(solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)
Vermoedelijk geeft het instructieboekje dan uitsluitsel. Want dan zal daar bij de betreffende beschrijving van zekering dertien wel iets staan van
Glow Plug- D24 versions only of Heated Choke - B230E only.
Het kan handig zijn voor topicstarter over het juiste boekje te beschikken dus.
Heb je die ?
Dus ze zetten op de sticker wat er in potentie allemaal door een bepaalde zekering gezekerd kan zijn maar dat is dan afhankelijk van het model.
Of anders geredeneerd er is dus geen enkel Volvo model dat al de volgende zaken bevat.
(solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)
Vermoedelijk geeft het instructieboekje dan uitsluitsel. Want dan zal daar bij de betreffende beschrijving van zekering dertien wel iets staan van
Glow Plug- D24 versions only of Heated Choke - B230E only.
Het kan handig zijn voor topicstarter over het juiste boekje te beschikken dus.
Heb je die ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2020 21:27 #1459422
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het een automaat?
In dat geval zoek eens op deze site op ‘Olving’ en ‘2b5’ je komt dan op een draadje waarin er meer over staat.
Moderators: Jerry Stam