Roest accubak
- Martijn van Eesteren
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2024 13:28 #1474491
door Martijn van Eesteren
Beantwoord door Martijn van Eesteren in topic roest extern
Wat zouden jullie aanraden voor roestplekken op de rand vd motorkap?
Ik wil het voor nu behandelen en later de hele kap misschien een keer overspuiten
Ik wil het voor nu behandelen en later de hele kap misschien een keer overspuiten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-02-2024 17:30 #1474494
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Fertan
Eerst de roest schoonkrabben, dan Fertan (roestomvormer) erop en eventueel met een lakstift in kleur afwerken.
Werkt prima!
groet,
Pascal
Werkt prima!
groet,
Pascal
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-02-2024 17:43 #1474495
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Afhankelijk
Afhankelijk of je er later nog bij kan. Indien dat t geval is: fosforzuur. Met kinderklei (play doh) een ‘bakje’ maken tegen t snel afdruipen. En met kwastje t fosforzuur er enige tijd overheen laten lopen. Nadat t helemaal schoon is geëtst deze kale plek schoonspoelen gevolgd door neutraliseren met oplossing van natrium bicarbonaat. Daarna weer goed schoon spoelen en met perslucht drogen. Afnemen met isopropanol (alcohol dat ontvet en water verwijderd tijdens verdamping). Daarna asap primer aanbrengen want staal is ‘zo blank en door t etsen in reactieve modus dat t heel snel weer roest’.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-02-2024 09:53 #1474496
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Fosforzuur etc 10 x beter dan roestomvormer
Roest verwijderen met zuur is 10 keer beter dan roest omvormen.
Echter, pas wel heel erg op dat het zuur niet tussen felsnaden kan kruipen, want dan is de oplossing van 1 plek je probleem voor de volgende.
Dus ik kan heel erg aanbevelen om te zuren, zeker als je de auto bijvoorbeeld gaat overspuiten, maar pas bij auto's wel heel erg op dat er veel naden zijn (door de bouwwijze) waar het zuur tussen kan kruipen. Bijvoorbeeld bij de voorkant van de motorkap waar alles tegen elkaar geperst zit met lassen op een paar punten. Het zuur daar weer tussenuit krijgen is een onmogelijke opgave, denk ik.
Succes Reinier
Echter, pas wel heel erg op dat het zuur niet tussen felsnaden kan kruipen, want dan is de oplossing van 1 plek je probleem voor de volgende.
Dus ik kan heel erg aanbevelen om te zuren, zeker als je de auto bijvoorbeeld gaat overspuiten, maar pas bij auto's wel heel erg op dat er veel naden zijn (door de bouwwijze) waar het zuur tussen kan kruipen. Bijvoorbeeld bij de voorkant van de motorkap waar alles tegen elkaar geperst zit met lassen op een paar punten. Het zuur daar weer tussenuit krijgen is een onmogelijke opgave, denk ik.
Succes Reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2024 21:05 #1474501
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik doe het als volgt alleen
Ik doe het als volgt alleen het loszittende roest verwijderen je hoeft dus niet met geweld te proberen alle roest te verwijderen tot het helemaal blank is.
Gewoon met een staalborstel op boormachine of haakse slijper met een niet te harde staalborstel of scotch brite schijf.
Na alles schoongemaakt te hebben (lucht of stofzuiger)
Goed insoppen met owatrol olie vooral ook goed onder de velsnaden laten lopen eventueel een tweede keer dit laten drogen (wordt taai niet hard)
Daarna afdekken met Brantho Korrux 3 in 1 ook eventueel herhalen.
Dit is een beproeft consept het stopt het roesten en zal ook aankomende jaren niet meer verder roesten
Gewoon met een staalborstel op boormachine of haakse slijper met een niet te harde staalborstel of scotch brite schijf.
Na alles schoongemaakt te hebben (lucht of stofzuiger)
Goed insoppen met owatrol olie vooral ook goed onder de velsnaden laten lopen eventueel een tweede keer dit laten drogen (wordt taai niet hard)
Daarna afdekken met Brantho Korrux 3 in 1 ook eventueel herhalen.
Dit is een beproeft consept het stopt het roesten en zal ook aankomende jaren niet meer verder roesten
- Henk Wobben
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2024 21:52 #1474710
door Henk Wobben
Beantwoord door Henk Wobben in topic Gewoon de roest helemaal
Gewoon de roest helemaal verwijderen,als dat niet mogelijk is stuk erin lassen.
Alle bescherming op oliebasis is alleen maar lastig als er gelast moet worden,brandgevaar
Alle bescherming op oliebasis is alleen maar lastig als er gelast moet worden,brandgevaar
Moderators: Jerry Stam