pu stabilisatorstangrubber

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2019 11:01 #1457818 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Effect
Uitgaand dat PU harder is dan rubber heeft het als effect dat de verticale bewegingen sneller door de stabilisatorstang worden opgevangen omdat PU minder ver/makkelijk kan indrukken dan rubber.
Maar horizontaal doen ze inderdaad niks maar dat is denk ik ook de reden dat ze in die schoteltjes geplaatst worden. Zodat de eigenlijk alleen verticaal kunnen bewegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-11-2019 12:06 #1457835 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik geloof niet dat dit een
Ik geloof niet dat dit een merkbaar verschil kan/zal opleveren. Als je kijkt naar hoe hoog de bussen zijn, dan praat je in het uiterste geval van een paar millimeter dat ze ingedrukt worden. En dan moet je ook nog kijken naar het verschil tussen de beide soorten, wat dan al helemaal niet veel zal zijn. Als je die paar millimeter vergelijkt met de totale afstand waarover de stang kan bewegen praat je over een verwaarloosbaar verschil.

Die bussen zijn ook nooit bedoeld om de torsiestang stijver te maken, het zijn simpelweg rubber scharnieren. Draai je de PU of rubber variant te hard aan, dan ga je het stangetje op buiging belasten, iets waarvoor die nooit gemaakt is. Wat je dan krijgt is iets als dit:

De IPD bussen zijn al van een beter ontwerp dan de andere PU variant. Ik heb die andere er overigens zelf onder zitten, en lijken het nog redelijk goed vol te houden.

Wanneer de huidge PU bussen het laten afweten ga ik iets monteren volgens onderstaand model. Omdat deze bussen taps toelopen worden ze aanzienlijk minder zwaar belast wanneer de torsieveer onder een hoek staat als gevolg van een ingeveerd voorwiel.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2019 13:05 #1457486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aandraaien voorbij 42 mm
Ik draai zelluf de bout aan tot de 42 mm maar op de recent gekochte 960 zijn ze serieus aangedraaid door een voorganger. Had dat zelf nooit gedaan maar rijdt verder prima. Misschien een goedkoop alternatief voor nieuwe rubbers.

Update 25-11-2019 nie doen dus. Zie verhaal van Noppen20 onderaan

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2019 09:23 #1457907 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En waar denk je dat model te
En waar denk je dat model te vinden? Tips?
De IPD rubbers lijken netjes gebaseerd op het originele rubber, duidelijk beter dan die van estate services.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-11-2019 16:38 #1457911 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik weet zo net nog niet of
Ik weet zo net nog niet of die van IPD nou echt duidelijk beter zijn.
Ze mogen dan wel meer op de origineel rubberen variant lijken, maar PU is een heel ander materiaal.

Die van IPD zijn een stuk breder, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze beter zijn.
Juist omdat die van IPD breder zijn zal bij een gelijke hoekverdraaiing van de torsiestang het materiaal meer ingedrukt worden, en dus zwaarder belast....

Het doorgaans goed ontworpen spul van Kaplhenke maakt overigens ook gebruik van PU bussen gelijk aan ontwerp van Estateservices. Die van Kaplhenke zijn verder wel verschillend (in hoogte verstelbaar) maar dat is weer een heel ander verhaal.

@Willem: Ze zijn op verschillende plekken en van verschillende merken te koop, zoals onder andere hier:

www.fcpeuro.com/products/volvo-suspensio...zer-bar-link-9157725

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2019 19:39 #1457917 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zoals ik al
enigzins zei
Wat het beste is wordt hier klaarblijkelijk door sommigen afgeleid van de vorm.
Volgens mij is het beste wat het beste presteert onder de auto. En dan wordt het allemaal wat vager.
kweeverderookniehoor.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2019 22:27 #1457919 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic mijn persoonlijke ervaring
tot nu is is de middelste na alle drie te hebben gemonteerd, dus van EstateServices.

Ik heb daarnaast een zwaardere stabistang voor (21 mm ipv 19) en dat scheelt ook, in het bochtenwerk, maar na enkele maanden is dat weer gewoon.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2019 18:13 #1457923 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic euhh..
linkje ? prijs ?
heb gegoogled ernaar maar kom ze zo niet 123 tegen.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2019 18:21 #1457924 door Peter B.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2019 19:28 #1457920 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Kaplhenke
Deze verstelbare exemplaren (foto 1 en 2) samen met andere onderdelen voor de 960 aangeschaft bij Kaplhenke.
Topkwaliteit.

“Lower mount uses a Teflon lubricated metric spherical rod end with high durometer polyurethane for the upper mounts to provide a slop free connection.”

’Rubbers’ zijn niet los verkrijgbaar.

Moderators: Jerry Stam