Benzine meter
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2018 09:27 #1448880
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Voor Willem van Strien
Misschien niet helemaal on topic maar wel belangrijk voor de veiligheid. Bij die oude zekeringen waar je het over had smolten wanneer de weerstand te hoog werd de kapjes gewoon weg. Bij de nieuwe zekeringen is het contact weliswaar beter, maar wanneer door corrosie, dus een opgelopen weerstand, warmte ontstaat kan dit aardig uit de klauwen lopen omdat de pootjes zonder smelten behoorlijk heet kunnen worden. Bij een zekering van 16 ampere en een spanning van 12 volt kan een vermogen van bijna 200 watt vrijkomen. Ik heb op verschillende sloperijen 940's zien staan met uitgefikte zekeringboxen. Zelf heb ik het iook bij de hand gehad en nog tijdig kunnen ingrijpen omdat ik een verdachte schroeilucht ontwaarde.
Dit gebeurde trouwens ook met het relais 'defecte gloeilamp' waarna ik de bedrading er van mocht restaureren.
12 vilt lijkt weinig, maar de stromen zijn hoger dan bij het lichtnet. Vermogen in watt is gelijk aan het product van spanning en stroom. Lager voltage, hogere stroom bij hetzelfde vermogen. Zoals sommige piepels hebben kunnen merken bijj het leggen van een 1,5 kwadraats constante stroomdraad in camper of bij caravan. Volgens de tabelletjes moet deze 4 kwadraats zijn...
Dus nooit klooien met zomaar een draadje. Ach weet je, het is allemaal techniek...
Dit gebeurde trouwens ook met het relais 'defecte gloeilamp' waarna ik de bedrading er van mocht restaureren.
12 vilt lijkt weinig, maar de stromen zijn hoger dan bij het lichtnet. Vermogen in watt is gelijk aan het product van spanning en stroom. Lager voltage, hogere stroom bij hetzelfde vermogen. Zoals sommige piepels hebben kunnen merken bijj het leggen van een 1,5 kwadraats constante stroomdraad in camper of bij caravan. Volgens de tabelletjes moet deze 4 kwadraats zijn...
Dus nooit klooien met zomaar een draadje. Ach weet je, het is allemaal techniek...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2018 20:31 #1448895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eu-re-ka
Gisteren heb ik de brandstofmeter terug ontvangen van ETS.
Zij hebben een aantal solderingen opgeknapt en een Elco vervangen.
Vandaag heb ik de brandstofmeter in kunnen bouwen en, oh heerlijk moment, de brandstofmeter functioneert weer zoals het bedoeld is.
Conclusie is dat de demping van de meter niet goed meer functioneerde.
Tegelijk vandaag de kachelventilator gerepareerd. Deze weigerde gisteren ineens elke vorm van dienst. Blijkt dat de massa kabel onderaan de A-stijl losgeschoten was. Deze weer teruggeplaatst (stekkertje een beetje dichtgeknepen voor meer klemkracht) en ook de kachelventilator werkt weer als een nieuwe.
(h)eerlijke auto!
Zij hebben een aantal solderingen opgeknapt en een Elco vervangen.
Vandaag heb ik de brandstofmeter in kunnen bouwen en, oh heerlijk moment, de brandstofmeter functioneert weer zoals het bedoeld is.
Conclusie is dat de demping van de meter niet goed meer functioneerde.
Tegelijk vandaag de kachelventilator gerepareerd. Deze weigerde gisteren ineens elke vorm van dienst. Blijkt dat de massa kabel onderaan de A-stijl losgeschoten was. Deze weer teruggeplaatst (stekkertje een beetje dichtgeknepen voor meer klemkracht) en ook de kachelventilator werkt weer als een nieuwe.
(h)eerlijke auto!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2018 08:04 #1449355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alléén de meter verstuurd ?
Sinds 1 week lijk ik hetzelde te hebben. Heb je de hele tellerunit naar ETS verstuurd? Voor ik dat ga doen wil ik eerst kijken waar het zit maar ik ben benieuwd wat je naar ETS verstuurd hebt.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2018 08:26 #1449356
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Het beste is om het hele blok
Het beste is om het hele blok naar ETS te sturen. Anders ga je zelf demonteren en weer monteren. Daar wordt het vast niet beter van. Je kan ook, na een afspraak gemaakt te hebben, naar ETS toe te rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2018 21:13 #1449377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat ik zelf uit heb kunnen
Omdat ik zelf uit heb kunnen sluiten dat de rest van het instrumentarium problemen gaf, heb ik alleen de brandstofmeter naar ETS gestuurd.
Daarbij moet ik aantekenen dat onze 740 een relatief lage kilometerstand heeft en dat ik het beruchte tandwieltje van de kilometerteller eerder al zelf heb vervangen. Daardoor verwacht ik met de rest van het instrumentarium op korte termijn weinig problemen.
Om het instrumentarium op te kunnen sturen moet het uit de auto gedemonteerd worden. Wanneer je zorgvuldig werkt dan valt het (de)monteren van de brandstofmeter naar mijn mening verder wel mee.
Bij het monteren van de brandstofmeter is het vooral zaak om ervoor te zorgen dat de drie contacten voorzichtig door de flexibele printplaat gestoken worden.
Daarbij moet ik aantekenen dat onze 740 een relatief lage kilometerstand heeft en dat ik het beruchte tandwieltje van de kilometerteller eerder al zelf heb vervangen. Daardoor verwacht ik met de rest van het instrumentarium op korte termijn weinig problemen.
Om het instrumentarium op te kunnen sturen moet het uit de auto gedemonteerd worden. Wanneer je zorgvuldig werkt dan valt het (de)monteren van de brandstofmeter naar mijn mening verder wel mee.
Bij het monteren van de brandstofmeter is het vooral zaak om ervoor te zorgen dat de drie contacten voorzichtig door de flexibele printplaat gestoken worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2018 08:12 #1449381
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Martijn bedankt
Voor je reactie. Gisteren even goed in de gaten gehouden wat er wanneer gebeurt. Bij starten doet de meter normaal, als ik ga rijden, bijv, optrekken naar 80km dan gaat de meter zakken. Als ik eenmaal 80 rijd gaat de meter weer stijgen. Voor de rest functioneert alles ook het uitschakelen van andere stroombronnen zoals verlichting heeft geen effect. Het lijkt erop dat het echt alleen in een regelunit van de brandstofmeter zit. Ik ga eerst binnenkort eens alle stekkerberbindingen nalopen. Mijn 940 heeft ook “ maar” 275.000 gelopen maar als het in de tellerunit zit ga ik toch de hele tellerunit versturen. Dan kan dat éénmalig worden aangepakt en ben ik er vanaf. Word dus vervolgd !
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2018 15:25 #1449403
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Toch vind ik het opsturen van
Toch vind ik het opsturen van alleen de brandstofmeter onverstandig. De kans dat het probleem niet in die meter maar in de blauwe print zit is best aanwezig. daarom: naar ETS kan je beter de hele tellerset opsturen (met als nadeel dat je niet kunt rijden zonder tijdelijke vervangingsset).
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2018 20:42 #1449426
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic benzinetank 740...
,heeft vakjes voor de benzine, denk voor de vlotter zelf maar ook voor het in bergen rijden. Daarnaast reageert de vlotter niet zo snel en zo te lezen haakt ie soms.
Kortom, ik begrijp nu beter die onnauwkeurig van mijn meter bij versnellen, vertragen en net na het starten.
Kortom, ik begrijp nu beter die onnauwkeurig van mijn meter bij versnellen, vertragen en net na het starten.
Moderators: Jerry Stam