Benzine meter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 14:20 #1108119 door V700 register
Benzine meter is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,

Sinds enige tijd vertoont de benzine meter van onze 740 'raar' gedrag. Weliswaar niet altijd maar wel met enige regelmaat.
Ik heb al het nodige over het gedrag van benzine meters gelezen echter nog geen eenduidige oorzaak voor het gedrag van onze meter.
Hopelijk herkent iemand de symptomen en weet hiervoor een of meerdere mogelijke oplossingen.

Wanneer de auto 'op contact' gezet wordt dan geeft de benzine meter gevoelsmatig het juiste niveau weer.
Wanneer de motor vervolgens gestart wordt dan geeft de benzine meter een hoger niveau weer.
Tijdens het rijden met constante snelheid blijft de benzine meter hetzelfde hogere niveau weergeven. Als er echter versneld of vertraagd wordt dan geeft de benzine meter een (nog) hoger of lager niveau weer.
Wanneer vervolgens de snelheid weer constant is dan geeft de meter het oorspronkelijke hogere niveau weer.

Een van de mogelijke oorzaken die ik zelf overwogen heb is dat ik de verplaatsing van de vloeistof in de tank zie. Deze theorie kan echter meteen overboord omdat deze niet verklaard waarom het weergegeven niveau stijgt wanneer de motor gestart wordt. Tevens vertoond de meter dit gedrag ook tijdens heel rustig versnellen en vertragen.

Mogelijk ligt er een relatie naar het niveau van de boordspanning, dit zou echter niet verklaren waarom het niveau ook fluctueert als gevolg van versnellen of vertragen. Tenzij het snelheidssignaal ook een rol speelt.
Mijn kennis van het instrumentarium van de 740 is echter niet dermate diepgaand dat ik dit gedrag vanuit de techniek kan verklaren.

Mocht iemand een mogelijke oorzaak kunnen noemen, bij voorbaat onderbouwd zodat ik hem kan toetsen, dan hoor ik het vanzelfsprekend heel graag!

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 14:48 #1448290 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ik heb
hetzelfde euvel(tje). Waar ik ondertussen achter ben gekomen is dat de benzine die in de vlotter loopt om de juiste (weer)stand te meten door twee hele kleine openingen stroomt. Hierdoor ontstaat er enige vertraging in de juiste stand doorgeven bij het rijden op een helling, bocht ed.

Verder denk ik dat de accuspanning ook invloed zal hebben. Bij contact aan is die rond de 12V en bij lopen is de spanning richting de 14V. Dat zal mogelijk ook invloed hebben op de (weer)stand. Maar dat weet ik niet zeker.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-08-2018 14:56 #1448292 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic spanningsregelaar?
In mijn 240 zit de benzinemeter achter een aparte spanningsregelaar. Als die stuk zou zijn, zou het beschreven gedrag ontstaan?

Afhankelijk van het bouwjaar het elektrisch schema opzoeken dat bij jouw 740 hoort en dan vind je of er een spanningsregelaar tussen accu en meter zit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 15:53 #1448295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wanner ik mijn koplampen op
Wanner ik mijn koplampen op stadslicht zet, krijgt mijn benzine-meter ook een impuls omhoog. Op zich vind ik dit niet zo lastig, omdat ik op de dagteller mijn benzine-voorraad in de gaten houd. Ik denk, dat mijn instrumenten-spanningsregelaar hier schuldig aan is. Groetjes Kasper

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 20:28 #1448304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op zich zou ik ook op de
Op zich zou ik ook op de dagteller en het onnauwkeurige niveau van de benzinemeter kunnen rijden.
Ik heb echter de minder functionele eigenschap dat ik graag wil dat zaken als een benzinemeter in orde zijn.

Alles bij elkaar lijkt de spanningsregelaar van de benzinemeter een reële verdachte te zijn.
Het electrische schema van een 740 uit 1990 laat zien dat de voeding van de benzinemeter direct vanaf de vlotterunit komt, zonder tussenkomst van een spanningsregelaar / stabilisator.
Kan iemand dat bevestigen? En betekent dit dan dat de spanningsregelaar in de benzinemeter geïntegreerd is?
Dat zou betekenen dat wanneer ik de benzine meter door een goed exemplaar vervang deze weer goed zou werken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2018 13:36 #1448415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels heeft zich nog een
Inmiddels heeft zich nog een ander symptoom voorgedaan.

Wanneer ik met contact 'aan' het dimlicht inschakel en vervolgens het dimlicht uitschakel en het stadslicht inschakel dan valt de benzine meter terug naar nul.
Wanneer ik alle verlichting uitschakel loopt de benzine meter weer op.
Als ik daarna hetzelfde nog een keer doe dan gebeurt er niets.

Ik vermoed dat het ergens in het dashboard zit. Mijn dashboard kent geen losse spanningsregelaar. Als het de regelaar is dan zou het in de meter moeten zitten.

Een andere verdachte is de reostaat.
Als ik het schema van het dashboard goed interpreteer dan loopt alle massa van het dashboard via de reostaat. Mogelijk gaat er daar iets fout waardoor de brandstofmeter fluctueert anders dan ten gevolge van het brandstofniveau.

Wanneer er iemand is met diepgaandere kennis van voertuig elektronica die mee wil denken dan heel graag!

Vanavond ga ik zelf het e.e.a. meten en kijken of ik daar wijzer van wordt.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-08-2018 15:06 #1448416 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lees onderstaande eens door.
Lees onderstaande eens door.
Staan een aantal procedures in om 1 en ander te testen;

www.brickboard.com/FAQ/700-900/FAQPDFVer...ricalInstruments.pdf

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2018 21:49 #1448418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel voor de
Dank je wel voor de aanreiking.
Geeft inderdaad een aantal nuttige tips.

Vanavond de kans gehad om een aantal zaken te meten.

Bij een tank die voor iets meer dan de helft gevuld is meet ik een vlotterweerstand van ongeveer 160 Ohm. Een volle tank zou 280 Ohm moeten zijn en een lege 0 Ohm. Deze waarde lijkt dus aardig te kloppen.
Vervolgens heb ik auto op een hellend vlak gezet en toen een aanzienlijk lagere weerstand gemeten. Mijn voorzichtige conclusie is dat de tankvlotter ok is. Wanneer de tank verder leeg raakt ga ik de meting nog eens herhalen.

Het meest opmerkelijk dat ik aan het instrumentarium heb gemeten is dat de voedingspanning naar de brandstofmeter 8 Volt bedraagt bij een boordspanning van 12,2 Volt. Dit heb ik op de printplaat aan de achterzijde van het instrumentarium gemeten. Op basis van het elektrische schema had ik verwacht dat dit 12 Volt zou zijn.
De spanning naar de vlotter bedraagt ook 8 Volt wat op zich juist is omdat de voexingsspaning 8 Volt bedraagt en de brandstofmeter niets meer is dan een amperemeter. Kan iemand verklaren waarom de voedingsspanning naar de brandstofmeter 8 Volt bedraagt ipv 12 Volt en of dit (dus) is zoals het hoort.

Eventueel kan ik het nog checken bij onze 940.

Alweer bedankt!

• Derk Wiegman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2018 22:12 #1448419 door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Massa verbindingen
zijn de oorzaak van veel vage problemen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2018 00:44 #1448423 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 12V
Hallo Martijn

Volgens mij moet er gewoon 12 Volt op staan.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam