koelbox aansluiten
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-07-2018 13:06 #1447227
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic er is ook nog een tussenvorm geweest
Die zat er bij mij tot vorige week onder. Dat is een 13-polige, maar met het uiterlijk en de werkzaamheid van een 7-polige en langs de rand dan nog 6 piepkleine extra "stekkertjes". Een gewone 7 polige stekker paste erin. Er zat ook nog een doidetje of zoiets dergelijks in dat je mistachterlicht van de auto onderbrak als het mistachterlicht van de caravan was aangesloten en aan stond.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2018 19:45 #1447228
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inbouw tipje maakrelais met ingebouwde zekeringhouder
Van Rick Donkers maar anderen zullen het ook wel hebben, een maakrelais met ingebouwde zekering houder. Omdat ik in een 745 G(een) L(uxe) instap-instapmodel rijdt heb ik zeeen van ruimte in de relais bak:
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2018 19:47 #1447229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En het resultaat:
De aansluiting zit op dezelfde zekering als de sigaretten aansteker. Aan op stand I en II
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2018 00:01 #1447353
door Jurriaan Nijkerk
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een 12 volts installtie gevaarlijker dan een 240 volts installatie.
Het wattage (opgenomen elektrisch vermogen) is het product van de spannig en de stroom. Dus Watt is Volt x Ampere. Klopt niet helemaal, maar het effect is nagenoeg hetzelfde.
Een caravankoelkast van160 watt trekt wanneer je het lichtnet gebruikt 160W : 240V = 0,66 A.
Gebruik je het 12 Voltnet, dan wordt het anders. 160W : 12 Volt = ruim 13 Ampere.
Nu kijken wij naar de toegelaten draaddikte. Voor 0,6 ampere is een kabel van 1,5 mm/2 voldoende. Voor 13,5 ampere zul je minimaal 2,5 mm/2 moeten hebben. Wij gaan er dan van uit dat er aan die kabel of gedeelte daarvan geen andere stroomverbruikers hangen, want voor de belasting moet je de totaalstroom door de kabel in aanmerking nemen.
In de meeste gevallen ben je er met 'een groep aftakken' dus zeker niet. De kabel van 1,5 mm/2 miet worden afgezekerd met een zekering van maximaal 10A, de 2,5 mm/2 kabel mag maximaal met 16 A worden gezekerd.
Was dit het nu maar, de lengte invan de kabel bepaald de weerstand en dus de spanningsval. De soortelijke weerstand van koper is 0.0175 Ohm bij 15graden C. Door het classificatiebureau Germanischer LLoyd ( voor netten in de scheepsbouw) wordt uitgegaan van een maximaal spanningsverlies van 5%. In een auto, al dan niet met aanhangwagen is de kabellengte echter nooit veel langer dan 10 meter.
Dan is er voor een acceptabele spanningsval over de kabel een vuistregel: draaddoorsnede (mm/2) = stroomsterkte (Ampere) : 3.
Dit betekent dat in het bovenstaande voorbeeld van de caravankoelkast de draaddiameter bij gebruik op 12 Volt 13 Ampere
= 4 mm/2 zal moeten zijn om een warme kabel en een lkauwe koelkast te voorkomen.
Mijn advies: Trek voor de koelkast twee draden (+ en -) van 4 mm/2 rechtstreeks vanaf de accu naar de plaats van je koelbox. De plusdraad zeker je zo dicht mogelijk bij de accu af met een zekering van 20 Ampere (de maximaal toegelaten stroom door een draad van deze dikte. Gebruik een zwevende zekering met een houder van het waterdichte type (rubber deksel).
Ik doe hier even een tabelletje bij it de caravanpraktijk, er staan drie groepen in: Losse draden, draden met twee aders in een kabel en draden met drie en vier aders. Kabels worden namelijk warmer dan losse draden omdat er geen koeling is. Zelf prefereer ik de twee aderige waarden omdat deze deze veiliger zijn dan de waarden van de losse draad, die altijd door een beperkte ruimte loopt.
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oeps, de levensgevaarlijke 12 volt
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een 12 volts installtie gevaarlijker dan een 240 volts installatie.
Het wattage (opgenomen elektrisch vermogen) is het product van de spannig en de stroom. Dus Watt is Volt x Ampere. Klopt niet helemaal, maar het effect is nagenoeg hetzelfde.
Een caravankoelkast van160 watt trekt wanneer je het lichtnet gebruikt 160W : 240V = 0,66 A.
Gebruik je het 12 Voltnet, dan wordt het anders. 160W : 12 Volt = ruim 13 Ampere.
Nu kijken wij naar de toegelaten draaddikte. Voor 0,6 ampere is een kabel van 1,5 mm/2 voldoende. Voor 13,5 ampere zul je minimaal 2,5 mm/2 moeten hebben. Wij gaan er dan van uit dat er aan die kabel of gedeelte daarvan geen andere stroomverbruikers hangen, want voor de belasting moet je de totaalstroom door de kabel in aanmerking nemen.
In de meeste gevallen ben je er met 'een groep aftakken' dus zeker niet. De kabel van 1,5 mm/2 miet worden afgezekerd met een zekering van maximaal 10A, de 2,5 mm/2 kabel mag maximaal met 16 A worden gezekerd.
Was dit het nu maar, de lengte invan de kabel bepaald de weerstand en dus de spanningsval. De soortelijke weerstand van koper is 0.0175 Ohm bij 15graden C. Door het classificatiebureau Germanischer LLoyd ( voor netten in de scheepsbouw) wordt uitgegaan van een maximaal spanningsverlies van 5%. In een auto, al dan niet met aanhangwagen is de kabellengte echter nooit veel langer dan 10 meter.
Dan is er voor een acceptabele spanningsval over de kabel een vuistregel: draaddoorsnede (mm/2) = stroomsterkte (Ampere) : 3.
Dit betekent dat in het bovenstaande voorbeeld van de caravankoelkast de draaddiameter bij gebruik op 12 Volt 13 Ampere
= 4 mm/2 zal moeten zijn om een warme kabel en een lkauwe koelkast te voorkomen.Mijn advies: Trek voor de koelkast twee draden (+ en -) van 4 mm/2 rechtstreeks vanaf de accu naar de plaats van je koelbox. De plusdraad zeker je zo dicht mogelijk bij de accu af met een zekering van 20 Ampere (de maximaal toegelaten stroom door een draad van deze dikte. Gebruik een zwevende zekering met een houder van het waterdichte type (rubber deksel).
Ik doe hier even een tabelletje bij it de caravanpraktijk, er staan drie groepen in: Losse draden, draden met twee aders in een kabel en draden met drie en vier aders. Kabels worden namelijk warmer dan losse draden omdat er geen koeling is. Zelf prefereer ik de twee aderige waarden omdat deze deze veiliger zijn dan de waarden van de losse draad, die altijd door een beperkte ruimte loopt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2018 09:53 #1447363
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het ging hier over een
Het ging hier over een koelbox en niet over een koelkast. Ik kan het zo snel niet vinden maar verwacht dat die wel wat minder dan 160 watt consumeren. De originele volvo koelbox hogerop in dit draadje trekt 4A bij 12 volt... En dan is 2,5 dus ook goed bemeten, zoals mijn (12v!) tabelletje hogerop laat zien.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2018 23:39 #1447376
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bedrading
Hallo Volvisti
Volgens de inbouwhandleiding van Volvo wordt de koelbox op de bedrading voor/van de elektrische antenne aangesloten of op die van de 10-polige stekker voor de trekhaakelektriek. En daar ligt echt geen 4mm/2.
Een koelkast werkt in de meeste gevallen trouwens via het compressor-principe, terwijl de koelbox van Volvo van het Peltier-type is. De eerste verbruikt veel minder stroom dan de laatste. En koelt beter!
groetjes
Mathy
Volgens de inbouwhandleiding van Volvo wordt de koelbox op de bedrading voor/van de elektrische antenne aangesloten of op die van de 10-polige stekker voor de trekhaakelektriek. En daar ligt echt geen 4mm/2.
Een koelkast werkt in de meeste gevallen trouwens via het compressor-principe, terwijl de koelbox van Volvo van het Peltier-type is. De eerste verbruikt veel minder stroom dan de laatste. En koelt beter!
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2018 01:22 #1447378
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dus de
Volvo KK verbruikt veel stroom en koelt minder goed zeg je.
En dan toch aangesloten via een dun draadje.
Is dat niet apart dan ?
En dan toch aangesloten via een dun draadje.
Is dat niet apart dan ?
Moderators: Jerry Stam