koelbox aansluiten
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2018 19:07 #1107955
door Ton Visser (GAST)
koelbox aansluiten is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Wij hebben al jaren een Waeco CDF35 koelbox achterin.
Die begon kuren te vertonen, wilde 9 van de 10 keer niet aanslaan, hij begon wel maar stopte dan weer en het rode lampje begon te knipperen.
Die mocht ik bij een Electrolux firma in Falun brengen, dan zouden zij kijken of er iets aan te doen was.
Nou krijg ik bericht dat hij het bij hun prima doet en dat het vermoedelijk aan de voeding in de wagen ligt.
Ik ben geen wonder op electra gebied, ik weet wel dat via een relais schakelen een oplossing kan zijn, daarvoor heb ik vorig jaar een gezekerde draad via een relais naar achter gelegd en dat relais laten schakelen door de achterlichten, dat werkte goed maar had een nadeel, enorme storing op de autoradio.
Daarna de koelbox weer ingeplugd op de aansteker aansluiting achterin de armsteun en nu dus het probleem dat die aansluiting dus vermoedelijk de boel niet trekt.
Nou heb ik twee vragen, kan iemand mij uitleggen hoe de koelbox zo aan te sluiten dat het wel goed werkt, of zou het zo kunnen zijn dat als ik een omvormer koop van 12 naar 24 volt dat dat misschien nog de beste oplossing is? Die koelbox kan namelijk ook op 24 volt werken.
Hierbij nog een link naar de handleiding van zo een koelbox.
www.gebruikershandleiding.com/Waeco-CDF-...dleiding-541942.html
Alvast bedankt voor het meedenken, groeten,
Die begon kuren te vertonen, wilde 9 van de 10 keer niet aanslaan, hij begon wel maar stopte dan weer en het rode lampje begon te knipperen.
Die mocht ik bij een Electrolux firma in Falun brengen, dan zouden zij kijken of er iets aan te doen was.
Nou krijg ik bericht dat hij het bij hun prima doet en dat het vermoedelijk aan de voeding in de wagen ligt.
Ik ben geen wonder op electra gebied, ik weet wel dat via een relais schakelen een oplossing kan zijn, daarvoor heb ik vorig jaar een gezekerde draad via een relais naar achter gelegd en dat relais laten schakelen door de achterlichten, dat werkte goed maar had een nadeel, enorme storing op de autoradio.
Daarna de koelbox weer ingeplugd op de aansteker aansluiting achterin de armsteun en nu dus het probleem dat die aansluiting dus vermoedelijk de boel niet trekt.
Nou heb ik twee vragen, kan iemand mij uitleggen hoe de koelbox zo aan te sluiten dat het wel goed werkt, of zou het zo kunnen zijn dat als ik een omvormer koop van 12 naar 24 volt dat dat misschien nog de beste oplossing is? Die koelbox kan namelijk ook op 24 volt werken.
Hierbij nog een link naar de handleiding van zo een koelbox.
www.gebruikershandleiding.com/Waeco-CDF-...dleiding-541942.html
Alvast bedankt voor het meedenken, groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2018 21:25 #1446677
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Volvo
Hallo Ton
Volvo heeft speciaal voor de koelbox een 12V aansluitingssetje bedacht, waarmee je achter in de auto (in het afdekplaatje van de achterlichten) een aansluiting kunt maken. Misschien is dat een optie?
groetjes
Mathy
Volvo heeft speciaal voor de koelbox een 12V aansluitingssetje bedacht, waarmee je achter in de auto (in het afdekplaatje van de achterlichten) een aansluiting kunt maken. Misschien is dat een optie?
groetjes
Mathy
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2018 08:41 #1446688
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Dat zou kunnen Mathy maar weet jij wat de inhoud van de set is, was?
Ik ga er nu toch van uit dat de koelbox die wij hebben via relais aangesloten moet worden, vooral van belang bij het aanslaan. Als hij eenmaal draait neemt hij niet zoveel.
Gewoon op de aanstekeraansluiting gaat het niet feilloos.
Groeten,
Ton.
Ik ga er nu toch van uit dat de koelbox die wij hebben via relais aangesloten moet worden, vooral van belang bij het aanslaan. Als hij eenmaal draait neemt hij niet zoveel.
Gewoon op de aanstekeraansluiting gaat het niet feilloos.
Groeten,
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2018 10:24 #1446691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Batterijmonitor
Ik zie dat er een accubeveiliging is ingebouwd, die de koelbox uitschakelt zodra de accuspanning onder een bepaalde waarde daalt. Als er stroom wordt getrokken en de bedrading heeft een aantal overgangsweerstanden (bijvoorbeeld in de stekker), dan kan de uiteindelijke spanning op de koelbox best wel lager zijn dan de werkelijke accuspanning. De ingebouwde batterijmonitor schakelt de koelbox dan uit. Kan dat niet het geval zijn? Doet de koelbox het wel als de batterijmonitor uit staat of op hoog?
De box trekt 5 A, dat is nou ook geen geweldig hoge stroom. Wordt de stekker warm? Dan zou dat wel eens de overgangsweerstand kunnen zijn.
Ik heb zelf een 12V stopcontact (bijvoorbeeld deze: www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter...L_ZA_de_en_fr_nl.pdf ) in het afdekklepje van het achterlicht gemonteerd, aangesloten op de 12V voeding naar de trekhaak (wit/zwarte draad / pin 9 van de connector in bak linksachter). Dat is een vrij dikke kabel, 30A afgezekerd met zekering 3. Ik heb nog wel een zwevende zekering gebruikt naar het stopcontact, want 30A vond ik wat hoog.
Dikke kans dat het hiermee wel werkt.
De box trekt 5 A, dat is nou ook geen geweldig hoge stroom. Wordt de stekker warm? Dan zou dat wel eens de overgangsweerstand kunnen zijn.
Ik heb zelf een 12V stopcontact (bijvoorbeeld deze: www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter...L_ZA_de_en_fr_nl.pdf ) in het afdekklepje van het achterlicht gemonteerd, aangesloten op de 12V voeding naar de trekhaak (wit/zwarte draad / pin 9 van de connector in bak linksachter). Dat is een vrij dikke kabel, 30A afgezekerd met zekering 3. Ik heb nog wel een zwevende zekering gebruikt naar het stopcontact, want 30A vond ik wat hoog.
Dikke kans dat het hiermee wel werkt.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2018 11:13 #1446697
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar,
Is die zwart witte draad geschakeld of is dat constant stroom Rob?
We gaan begin volgende week naar Falun de box weer ophalen.
Ik ben wel benieuwd hoe zij hem aangesloten hebben gehad.
Dan laat ik weer van mij horen.
Groeten, Ton.
We gaan begin volgende week naar Falun de box weer ophalen.
Ik ben wel benieuwd hoe zij hem aangesloten hebben gehad.
Dan laat ik weer van mij horen.
Groeten, Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2018 11:55 #1446699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Constant
Pin 9 is constante voeding (wit-zwart) naar aanhanger via zekering 3
Pin 10 is geschakelde voeding (blauw-groen) naar aanhanger via zekering 8
Pagina 142/144 in het electrische schema ( volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf )
Pin 10 is geschakelde voeding (blauw-groen) naar aanhanger via zekering 8
Pagina 142/144 in het electrische schema ( volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf )
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2018 17:27 #1446702
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor,
Daar kom ik verder mee Rob.
Die twee aansluitingen heb ik gevonden, en ik zie dat die zwart-witte, waar constant plus op staat, dikker is.
Die twee aansluitingen worden bij mij voor de trekhaak niet gebruikt.
Nou heb ik van twee stukjes installatiedraad waarvan ik de uiteinden heb platgeslagen stekkertje gemaakt om in die aansluitingen te steken, door de trekhaakstekker heen.
Als ik nou toch een relais wil blijven gebruiken, dan kan ik volgens mij pin 9 op 30 relais zetten, en pin 10 op 87 relais vervolgens een massa op 86 relais, dan kan ik de koelbox plus op 87 aansluiten, denk ik.
Dan heb ik toch een goede geschakelde plus op de koelbox?
Nogmaals, dit is niet helemaal mijn materie maar ik hoop dat je mijn relaas kunt volgen.
Zover bedankt, groeten,
Die twee aansluitingen heb ik gevonden, en ik zie dat die zwart-witte, waar constant plus op staat, dikker is.
Die twee aansluitingen worden bij mij voor de trekhaak niet gebruikt.
Nou heb ik van twee stukjes installatiedraad waarvan ik de uiteinden heb platgeslagen stekkertje gemaakt om in die aansluitingen te steken, door de trekhaakstekker heen.
Als ik nou toch een relais wil blijven gebruiken, dan kan ik volgens mij pin 9 op 30 relais zetten, en pin 10 op 87 relais vervolgens een massa op 86 relais, dan kan ik de koelbox plus op 87 aansluiten, denk ik.
Dan heb ik toch een goede geschakelde plus op de koelbox?
Nogmaals, dit is niet helemaal mijn materie maar ik hoop dat je mijn relaas kunt volgen.
Zover bedankt, groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2018 13:29 #1446728
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal
Niet helemaal:
Pin 9 op relais 30
Pin 10 op relais 86
Relais 85 naar massa
Relais 87 naar plus van koelbox (stopcontact)
Om het af te maken nog een zwevende zekering (bijvoorbeeld www.conrad.nl/p/8-a-2-mm-1-stuks-852177 ). Daarmee begrens je de maximale stroom naar de koelbox op een lagere waarde dan 30A (zekering 8), want dat is best fors. Je zult ook wel een dunner draadje gebruiken dan die wit/zwarte, dus zeker zo'n extra, lagere zekering gebruiken!
Pin 9 op relais 30
Pin 10 op relais 86
Relais 85 naar massa
Relais 87 naar plus van koelbox (stopcontact)
Om het af te maken nog een zwevende zekering (bijvoorbeeld www.conrad.nl/p/8-a-2-mm-1-stuks-852177 ). Daarmee begrens je de maximale stroom naar de koelbox op een lagere waarde dan 30A (zekering 8), want dat is best fors. Je zult ook wel een dunner draadje gebruiken dan die wit/zwarte, dus zeker zo'n extra, lagere zekering gebruiken!
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2018 09:16 #1446752
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Dan ga ik het zo doen Rob.
We gaan maandag de koelbox weer ophalen dus in de loop van de volgende week moet het allemaal weer werken.
Groeten,
We gaan maandag de koelbox weer ophalen dus in de loop van de volgende week moet het allemaal weer werken.
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2018 09:30 #1446754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Biltema
Ik denk dat je met één bezoekje aan Biltema alles opgelost hebt. Schitterende winkels trouwens, jammer dat we die hier in NL niet hebben. Alleen het hoofdkantoor zit in Nederland, dat dan weer wel....
Moderators: Jerry Stam