Help! Witte rook uit de vents/kvs probleem - OPGELOST

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2017 11:46 #1441040 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kachelradiateur
Ik kan me wel wat leukers verzinnen dan een kachel van een 940 turbo te vervangen. Ik heb er al wel enige ervaring mee maar het blijft een lastige klus. De mening dat een Nissens radiateur niet goed past deel ik niet. Aan die radiateur zitten twee vaste pijpjes die door grote gaten in het "schutbord" gaan. Heb er geen enkele moeite mee. Minder warmteafgifte zou kunnen maar wanneer er geen of onvoldoende lucht langs stroomt is het natuurlijk de schuld van de radiateur!
Ik ken 3 soorten radiateurs.
1 Nissens met de kunststof zijden
2 Org Volvo
3 Imitatie Volvo die er uiterlijk net zo uitziet als de Volvo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2017 15:29 #1441043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Condens en compressor spleet
Mijn auto heeft al minstens zeven jaar hetzelfde fenomeen als op de foto in de TS, zie <a href=" volvo700vereniging.nl/node/34779 " target="_blank"> volvo700vereniging.nl/node/34779 . Ik dacht toen (en nog steeds) dat het condens is, die in de koude motor is neergeslagen en er bij het starten wordt uitgedrukt. Het is ook weg zodra het spruitstuk warm wordt. Als het koelvloeistof is zou er m.i. ook wit residu achter moeten blijven. Heb je al geprobeerd om de moertjes op de verbinding turbo - spruitstuk wat aan te halen? Als je toch de turbo eraf haalt binnenkort kun je overwegen om er een stalen pakking tussen te doen. Die zit er standaard niet op, waardoor het dus wat kan lekken. Part no. 8642450.
Dan nog iets wat je terzijde aanstipt: Steeds aan- en afslaan van de aircocompressor. Dat kan liggen de slijtage van de koppeling. Hoe je dat controleert en mogelijk verhelpt kun je hier lezen: <a href=" volvo700vereniging.nl/node/37807 "> volvo700vereniging.nl/node/37807

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2017 10:30 #1441063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelsysteem en airco
Koelsysteem en airco staan helemaal los van elkaar. Een airco hoort aan en uit te gaan, net als de koelkast in de keuken. De voeding voor de compressorkoppeling loopt via een temperatuur schakelaar die daar voor zorgt.
De voeding loopt ook nog via een lagedruk schakelaar. Als er weinig koelmiddel in de airco zit, onderbreekt die de voeding naar de koppeling. Als er weinig koelmiddel meer in zit, dan slaat de airco in eerste instantie nog wel aan, maar door het circuleren van koelmiddel zakt de druk wat en onderbreekt de LD schakelaar de voeding. De compressor stopt, druk loopt weer iets op en de LD schakelaar sluit weer.
Typisch voor een bijna lege airco is het snel achter elkaar aan en afslaan van de compressor. Het lijkt er dus op dat je systeem een lek heeft en in een jaar tijd weer bijna leeg is. Als je de schakelaar tijdelijk doorverbindt en de in/uitschakelcyclus wordt langer, dan begint het systeem (weer) leeg te raken.
Persoonlijk zou ik eerst die kachelradiateur vervangen en kijken of het koelwaterverlies daarmee is verholpen. Die turboflens ziet vaak wat vochtig bij een koude motor (condenswater). Als alles warm wordt, sluit de boel door uitzetting.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2017 10:53 #1441093 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voeding voor de compressorkoppeling
Niet om te muggenziften, maar beveiliging tegen bevriezen van de verdamper werkt anders dacht ik.

In het schema wordt de voeding alleen onderbroken door de hogedrukschakelaar en de lagedrukschakelaar.

Een ECC heeft een ambientsensor voor temperatuurmeting in het kachelhuis vlakbij de verdamper.
Een MCC heeft die niet ?
Een Deltamil heeft wel een tempschakelaar op de verdamper zitten, in de voeding naar de compressor, om ervoor te zorgen dat deze niet bevriest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2017 13:21 #1441103 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt helemaal
Adrian, je hebt helemaal gelijk. Er zit inderdaad geen temperatuur-, maar een hogedruk schakelaar in.
Een MCC heeft geen temperatuurregeling, dat is aan of uit. Als het systeem in het interieur zijn kou niet meer kwijt kan , dan schakelt jouw hogedrukschakelaar de compressor uit.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2017 15:02 #1441112 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vorst beveiliging
Bij een ECC en een Deltamil wordt ijsvorming op de verdamper voorkomen.
De airco doet het niet onder de 5 a 7 graden.
Ijsvorming is funest aangezien er dan geen luchtdorrstroming is in het kachelhuis.

Wat ik niet begrijp is hoe de beveiliging bij een MCC geregeld is.

De hogedrukschakelaar zorgt voor het pendelen bij een gevuld systeem.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-10-2017 09:29 #1441131 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Tussentijdse oplossing
Ik heb het volgens mij nog niet voorbij zien komen, maar in de tussentijd kun je natuurlijk ook gewoon even je verwarming los koppelen/doorlussen.

Onder de motorkap slangen los nemen, vervolgens aan- en af-voer aan elkaar knutselen met een buisje en 2 slangenklemmen.

Kun je in ieder geval blijven rijden tot de nodige onderdelen, en tijd, beschikbaar zijn.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2017 18:38 #1441151 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Update
Beste allen,

Als eerst dank voor jullie veelzijdige reacties, waar ik veel aan heb gehad. De auto staat momenteel gestald met het halve dashboard eruit. Vandaag een originele Volvo kachelradiator en wat koelvloeistof besteld bij Timen. Dit weekend ga ik de klus maar eens klaren. Het viel me nog wel mee hoe veel werk dit tot nog toe was, ik had erger verwacht. Met een juiste en uitgebreide doppenset kom je al een heel eind.

Voor het terugplaatsen van de matten ga ik, als alles er toch uit ligt, wat geluidsisolatie plaatsen. Ik weet nog niet hoe ik dit precies ga doen, maar ik denk dat ik met vloerisolatie van de bouwmarkt ga werken. Uiteraard op maat geknipt.

Ook zal ik eens kijken of ik de bouten van de turbo eens aan kan draaien. Zodra de nieuwe 15G erop komt zal ik er meteen een stalen pakking tussen zetten.

Robert

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2017 19:08 #1441152 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic antidreun
Kijk even bij de Merford producten. Beter dan iets algemeens van de bouwmarkt.
www.akoestiekwinkel.nl/voertuigen/bodemplaat-isoleren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2017 12:37 #1441171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelradiateur
Het halve dashboard er uit is goed op weg, maar heb je de kachelradiateur al in zicht?
Dit heeft mij indertijd erg geholpen:
www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreRepla...rCoreReplacement.pdf

Moderators: Jerry Stam