Help! Witte rook uit de vents/kvs probleem - OPGELOST
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 18:08 #1107116
door R Newvolvo (GAST)
Help! Witte rook uit de vents/kvs probleem - OPGELOST is gemaakt door R Newvolvo (GAST)
Beste medeforumleden,
Sinds een tijdje verdwijnt er koelvloeistof uit het reservoir. Ik heb dit aan een gescheurd turbinehuis gelinkt, omdat er soms op de snelweg bij volgas in z'n 5 een witte rookwalm uit de uitlaat komt. Het betreft de originele turbo die er al 4 ton op zit. Tijd voor vervanging.
Na vandaag bij een turboboer langs te zijn geweest om over een 15G + poorten te praten, trok ik hem bijna thuis even in de tweede versnelling open. Rond de 5000 toeren kwam er witte rook uit de ventilator vents. Eenmaal thuisgekomen heeft dit nog 10 minuten aangehouden. Het kvs-reservoir was helemaal leeg. 150km geleden bijgevuld. Bij de ventilator op de hoogste stand, spuugde de central vents "water" en hoorde ik het binnenin borrelen. Ik gok zo dat dit mijn kvs (verdamping) is.
Wie o wie helpt mij uit de brand en kan mij vertellen waar de kvs in mijn ventilatorkanalen lekt? Of wie heeft een gelijkwaardig probleem gehad?
Koppakking is 150.000km geleden vervangen + kop gevlakt, dus ik durf bijna te gokken dat het kvs verlies niet vandaar komt.
Betreft een 944 2.3 LPT uit 1996 op benzine. Heeft nu 4 ton gelopen. ECU + EZK chips, MBC op 0,9 en aangepast luchtfilterhuis.
Alvast bedankt allen!
Ps: bijgevoegd een foto van een koude start. Er lekt kvs (denk ik) en uitlaatgassen uit de aansluiting tussen het uitlaatspruitstuk en de turbineinlaat. Ik hoop dat de foto goed geupload is, want dit is de eerste keer dat ik het op deze manier doe.
Sinds een tijdje verdwijnt er koelvloeistof uit het reservoir. Ik heb dit aan een gescheurd turbinehuis gelinkt, omdat er soms op de snelweg bij volgas in z'n 5 een witte rookwalm uit de uitlaat komt. Het betreft de originele turbo die er al 4 ton op zit. Tijd voor vervanging.
Na vandaag bij een turboboer langs te zijn geweest om over een 15G + poorten te praten, trok ik hem bijna thuis even in de tweede versnelling open. Rond de 5000 toeren kwam er witte rook uit de ventilator vents. Eenmaal thuisgekomen heeft dit nog 10 minuten aangehouden. Het kvs-reservoir was helemaal leeg. 150km geleden bijgevuld. Bij de ventilator op de hoogste stand, spuugde de central vents "water" en hoorde ik het binnenin borrelen. Ik gok zo dat dit mijn kvs (verdamping) is.
Wie o wie helpt mij uit de brand en kan mij vertellen waar de kvs in mijn ventilatorkanalen lekt? Of wie heeft een gelijkwaardig probleem gehad?
Koppakking is 150.000km geleden vervangen + kop gevlakt, dus ik durf bijna te gokken dat het kvs verlies niet vandaar komt.
Betreft een 944 2.3 LPT uit 1996 op benzine. Heeft nu 4 ton gelopen. ECU + EZK chips, MBC op 0,9 en aangepast luchtfilterhuis.
Alvast bedankt allen!
Ps: bijgevoegd een foto van een koude start. Er lekt kvs (denk ik) en uitlaatgassen uit de aansluiting tussen het uitlaatspruitstuk en de turbineinlaat. Ik hoop dat de foto goed geupload is, want dit is de eerste keer dat ik het op deze manier doe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 18:27 #1441016
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Toevoeging
Even nog iets toevoegen: deze zomer mijn airco bij laten vullen bij een 'hobbyist'. Ik gok dat hij dit verkeerd heeft gedaan (geen olie erin), want sinds een tijd als de airco aan staat, slaat de pomp om de 10 seconden aan en uit. Ik gok ver verdamper. Maar zou het rookprobleem hiermee te maken kunnen hebben?
Airco is niet aangeweest vandaag en dus wel witte rook...
Airco is niet aangeweest vandaag en dus wel witte rook...
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 18:52 #1441019
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic kachelradiator
Zou dit niet je kachelradiator kunnen zijn?
Is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt bij snel veel kvs lekkage en iets merkbaar via de vents/in de cabine.
Is eigenlijk het eerste wat in mij opkomt bij snel veel kvs lekkage en iets merkbaar via de vents/in de cabine.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 19:20 #1441022
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kachelradiator
Eigenlijk zeker weten dat je kachelradiator inderdaad lek is. Heb je geen drukopbouw in je koelsysteem waardoor je kachelradiator is gaan lekken?
Het airco verhaal staat verder los van je koelvloeistof en vents-rookprobleem. Dat de aircopomp ritmisch aan-en-afslaat is volgens mij aardig normaal gedrag.
Groeten,
Gerben
Het airco verhaal staat verder los van je koelvloeistof en vents-rookprobleem. Dat de aircopomp ritmisch aan-en-afslaat is volgens mij aardig normaal gedrag.
Groeten,
Gerben
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 20:15 #1441028
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Geen lek?
Zou zeker een mogelijkheid zijn, de kachelradiator. Drukopbouw geen idee. Merkte wel de laatste maanden dat er erg veel druk op het kvs reservoir stond. Hoort de groene dop op een of andere manier in te veren? Of hoe ontsnapt overtollige druk?
De vloermatten zijn echter niet nat, en overal waar ik heb gevoeld in de auto was geen nattigheid. Waar zou deze kachelradiator dan lekken?
De vloermatten zijn echter niet nat, en overal waar ik heb gevoeld in de auto was geen nattigheid. Waar zou deze kachelradiator dan lekken?
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 21:36 #1441030
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Update
Net even in anderhalf uur de helft van het dashboard eruit geschroefd. Op de een of andere manier lekte er geen kvs op de matten, maar eronder. Lag een flinke plas. Dankjulliewel Gerben en 1up!
Qua kachelradiatoren, nog suggesties? Las ergens dat de Nissens minder warmte af geeft dan een originele. Het prijsverschil is echter wel enorm tussen die twee. €60 vs €225 bij Estateservices. Is de originele het prijsverschil echt waard? En zodra ik de motor niet start komende tijd, zal het hevig blijven lekken? Ik heb pas volgend weekend tijd en tot dan wil ik de auto zo laten staan.
Qua kachelradiatoren, nog suggesties? Las ergens dat de Nissens minder warmte af geeft dan een originele. Het prijsverschil is echter wel enorm tussen die twee. €60 vs €225 bij Estateservices. Is de originele het prijsverschil echt waard? En zodra ik de motor niet start komende tijd, zal het hevig blijven lekken? Ik heb pas volgend weekend tijd en tot dan wil ik de auto zo laten staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 21:47 #1441031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de originele genomen.
Ik heb de originele genomen.
Inderdaad vanwege het feit dat de Nissen minder warmte af geeft, maar bovenal omdat die kunststof stukken heeft die eerder gaan lekken dan het originele, volledig metalen, exemplaar.
Mijn persoonlijke mening: ga voor origineel. Jammer inderdaad dat ie ruim het drievoudige kost... Maar ik denk dat je vroeg of laat spijt krijgt........
Inderdaad vanwege het feit dat de Nissen minder warmte af geeft, maar bovenal omdat die kunststof stukken heeft die eerder gaan lekken dan het originele, volledig metalen, exemplaar.
Mijn persoonlijke mening: ga voor origineel. Jammer inderdaad dat ie ruim het drievoudige kost... Maar ik denk dat je vroeg of laat spijt krijgt........
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 21:59 #1441032
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Origineel
Heb zelf geen ervaring maar heb inderdaad ook gelezen dat de orginele meer warmte af geeft. Maar ook dat de pasvorm van de Nissens radiator slecht is en de installatie lastig/slecht maakt. En dat ze naderhand uiteindelijk toch ook nog een orginele hebben geplaatst.
Wat betreft leeg lopen, ja hij zal blijven leeglopen totdat de kvs onder het niveau van het gat komt en dan komt het er niet meer uit komt. Wat je kan doen is je systeem leeg laten lopen. Via 1 van de 2 pluggen aan de onderkant van de wagen. Maar denk dat het niveau van de kvs al onder het gat zit.
Haal btw wel zo snel mogelijk je tapijt en matten uit de wagen om deze te laten drogen en het geheel eronder droog te maken.
Wat betreft leeg lopen, ja hij zal blijven leeglopen totdat de kvs onder het niveau van het gat komt en dan komt het er niet meer uit komt. Wat je kan doen is je systeem leeg laten lopen. Via 1 van de 2 pluggen aan de onderkant van de wagen. Maar denk dat het niveau van de kvs al onder het gat zit.
Haal btw wel zo snel mogelijk je tapijt en matten uit de wagen om deze te laten drogen en het geheel eronder droog te maken.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2017 23:21 #1441034
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic De originele
Dat wordt dan de originele. Als toch het hele dashboard er uit moet, vooruit dan maar. Zijn er nog slangen, pakkingen of andere onderdelen die erbij besteld moeten worden?
En hoe zit het met het leeg laten lopen? Moet ik bij het vullen met de nieuwe kvs nog ontluchten? Want als alle kvs er uit gaat, ga ik denk ik meteen de slangen vervangen. Deze beginnen ook al bol te staan.
En hoe zit het met het leeg laten lopen? Moet ik bij het vullen met de nieuwe kvs nog ontluchten? Want als alle kvs er uit gaat, ga ik denk ik meteen de slangen vervangen. Deze beginnen ook al bol te staan.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2017 10:02 #1441038
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Slangen
Ff relativeren wat we hebben. Een turbo die lek is op het kvs systeem dus kvs in de turbo/uitlaat maar dus zeer mogelijk ook uitlaat gassen in het kvs systeem dus ook hogere druk wat weer resulteert in harde/bolle slangen. En nu was de druk dus zo hoog geworden (waarschijnlijk vanwege 5000 toeren) dat er iets is open gegaan. In dit geval je kachelradiator. Dit betekent dat de druk inprincipe nog onder de 1,5bar is gebleven aangezien de expansievat dop niet open is gesprongen. Of de druk kon niet snel genoeg weg via de dop of de dop is kapot.
Dus om nou gelijk slangen te vervangen weet niet of dat zin heeft. Zou het dan eerlijk gezegd eerder doen als je je turbo gaat vervangen. Anders ga je die ook alweer uitrekken, uitgaand dat mijn bovenstaande verhaal klopt. Of ze moeten in zo'n slechte staat zijn dan wordt het een ander verhaal.
En als je systeem leeg is geweest moet je ook ontluchten zeker als je bij de kachelradiator bezig bent geweest.
Heb je al eens bij Timen gevraagd wat een kachelradiator kost bij hem?
En heb je al een kvs niveau sensor in de wagen zitten? Kan namelijk redelijk wat gezeik schelen met drooglopen van de kop.
Wat betreft mijn idee van de turbo enzo correct me if I'm wrong.
Dus om nou gelijk slangen te vervangen weet niet of dat zin heeft. Zou het dan eerlijk gezegd eerder doen als je je turbo gaat vervangen. Anders ga je die ook alweer uitrekken, uitgaand dat mijn bovenstaande verhaal klopt. Of ze moeten in zo'n slechte staat zijn dan wordt het een ander verhaal.
En als je systeem leeg is geweest moet je ook ontluchten zeker als je bij de kachelradiator bezig bent geweest.
Heb je al eens bij Timen gevraagd wat een kachelradiator kost bij hem?
En heb je al een kvs niveau sensor in de wagen zitten? Kan namelijk redelijk wat gezeik schelen met drooglopen van de kop.
Wat betreft mijn idee van de turbo enzo correct me if I'm wrong.
Moderators: Jerry Stam