Twee maal starten Volvo 960 2.5

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2017 14:33 #1441602 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic opvoerpomp benzine 960
Als ik het contact aanzet, hoor ik eigenlijk helemaal niks.
wat is de beste plek om te luisteren?
bij de achterbank of in de achterklep?
ik heb achterin ook de gasopvoerpomp ook zitten bij het reservewiel en die maakt ook wat standaard geluiden....

als de benzine pomp kapot is, valt er niet mee te rijden natuurlijk.

Als de leidingen druk verliezen, waar kan ik dan een klepje vinden dat zou lekken?

gr JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2017 17:39 #1441605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bezinedruk regelaar
Hoi JP,

De benzinedrukregelaar geeft ook dergelijke klachten als die defect is.

Groet

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2017 18:07 #1441606 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Je moet de pomp echt kunnen
Je moet de pomp echt kunnen horen zoemen voor een paar tellen. 1 of 2, misschien iets meer.
Door de vulopening van de benzinetank (dop eraf, oor erbij en iemand anders de sleutel op contact laten zetten) _moet_ je hem kunnen horen.
Ik zelf hoor hem als ik gewoon al op de bestuurdersstoel zit prima zoemen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2017 19:11 #1441609 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Dat laatste waag ik toch te betwijfelen.

Als je dat zoemen hoort is inderdaad een indicatie dat er brandstofdruk wordt opgebouwd, dat klopt.
Dat is altijd al zo geweest met elektrische brandstofpompen, zo is dat ook in mijn MGB.
Als ik die een tijdje niet gestart heb en ik zet het contact aan hoor ik de pomp druk opbouwen, als ik nadat de motor even uit is geweest het contact weer aan zet hoor ik bijna niets, de vlotterkamers zijn dan dus nog vol, de vlotternaalden laten dan niets door.
Zo was het ook in onze 945, contact aan, dan hoorde je de brandstofpomp brommen.
Nou zit er na het pechgeval in Zweden waarbij de brandstofpomp de boosdoener was een nieuwe in en ik hoor helemaal niets meer.
Mijn conclusie, voor wat die waard is, de nieuwe brandstofpomp houdt het systeem veel beter, langer op druk dan de oude.
Er zal dus wel een soort klepje in een brandstofpomp zitten die terugstromen tegengaat en die met het ouder worden last van incontinentie krijgt en wat door gaat laten de verkeerde kant op.

Herkent u het verschijnsel dat incontinentie heet, indien het antwoord nee luidt, vraag het uw huisarts of uw leverancier van brandstofpompen.

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 10:20 #1441617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp
De opvoerpomp draait wel degelijk een paar tellen bij het contact aanzetten. Als je ook een gaspomp hebt, dan hoor je de benzinepomp misschien niet zo goed, want die draait (bij mij althans) bij contact aan ook even mee. Zet de auto weg op benzine en luister de volgende morgen eens goed. Dan zou je alleen de benzinepomp even moeten horen.
Dat een nieuwe pomp niet meer te horen is, kan ook betekenen dat die gewoon geruislozer is dan de oude. Een vlotterkamer en vlotternaalden is overigens iets uit het carburateurtijdperk, bij een injectiesysteem vind je die niet. Ik ken het benzinesysteem niet in detail, maar verwacht dat er een terugslagklep in de benzinepomp zit die het systeem gevuld houdt.
Het wel of niet draaien van de brandstofpompen wordt geregeld door de brandstof ECU. Dus ook het even voordraaien bij contact aan. Ik meen zelfs dat alleen de eerste keer dat je contact aanzet er even wordt voorgedraaid, bij een tweede keer niet meer, maar dat zou ik even moeten proberen.
Ik heb zelf een jaar of 15 geleden wel eens een storing in de ECU gehad waardoor de pomp bij contact aan wel een halve minuut bleef draaien. Da's ook niet goed en gerepareerd door ACtronics.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 15:16 #1441628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Test je brandstof(druk) systeem
Ik adviseer je te stoppen met gokken en te gaan meten:
Aanschaf van een benzinedrukmeter van max 40,- heb je zo terugverdiend. Brandstofpomp of drukregelaar zijn veel duurder om (onnodig) te vervangen.

Optie 1:
Brandstofsysteem testen/meten:
www.volvotips.com/index.php/940-960/volv...o-960-basic-testing/

Optie 2: zou de rpm (vliegwiel) sensor kunnen zijn.

Als op benzine alles goed is, zou je naar de gasinstallatie kunnen kijken.
Neem aan dat je gewoon start op benzine. Brandstofsysteem is daarom gevoelig aangezien dit veel minder gebruikt wordt.

Succes!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 17:58 #1441632 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zie nog steeds allemaal
Ik zie nog steeds allemaal wijsheid van mensen met 940's over hoe goed de brandstofpomp te horen is.
Bij elke 940 is de pomp een andere dan in de 960, zit hij op een andere plek (andere benzinetank om te beginnen) en is de isolatie van het interieur een heel stuk dunner dan de bij de 960. Alleen de 940's van de allerlaatste bouwjaren hebben net als de 960 geen pomp direct onder de wagenbodem bij de bestuurder. Geen wonder dat je in een 940 de pomp hoort...
Ik zal eens met hulp van iemand bij mijn 960 luisteren, of je de pomp hoort door een open benzinedop: dat verwacht ik eigenlijk wel.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 19:00 #1441637 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Jouw opmerkingen over isolatie en ligging van de pomp kan veel verklaren Willem.
Ook de opmerking van Rob dat een nieuwe pomp eventueel van ander merk veel stiller kan zijn snijdt hout.
Zover ik weet heb ik met MJ 1996 alleen een in-tank pomp en is de nieuwe pomp die er nu zeg maar bijna twee maanden in zit niet te horen bij aanzetten contact.
En dat was de oude wel degelijk.

Zaterdag HHWaard overigens?

Groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2017 12:05 #1441664 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor mij zaterdag geen
Voor mij zaterdag geen sleuteldag van de V700. Ik heb nog steeds een gecrashte 960 staan die weleens weg moet, dus ik ga de tijd daar maar eens aan besteden.

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2017 11:15 #1441698 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic benzine dop
okay heren,

Nu heb ik geprobeerd te luisteren met een open benzine dop met nog een houtenkwast erin !! je moet wat he! wat ik kan horen bij contact aan is meer een zuchtend geluid. of iets wat op het lopen van een klein lagertje lijkt. en dat zuchten houdt dan langzaam op. Het dooft uit. je moet echt snel zijn :)
(Maar niet het typische geluid van de 740/940 waar het onder de auto zit. dat is duidelijk en stopt acuut na enkele seconden)

Als ik de auto start , en de hele auto dus resoneert van de herrie en trillingen, hoor ik ook een geluid. Aannemelijk dat dat toch het pompje is. als ik dan contact uit doe, dooft het geluid uit.

Want eerlijk toch mensen, als het opvoerpompje in z'n geheel niet werkt , valt er met de auto niet te rijden toch.?!

Waar vind ik de drukregelaar en hoe is die te herkennen? jullie moeten me even op gang helpen ;)

Groeten JP

Moderators: Jerry Stam