Twee maal starten Volvo 960 2.5
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-09-2017 11:54 #1107031
door Jp Van Bommel (GAST)
Twee maal starten Volvo 960 2.5 is gemaakt door Jp Van Bommel (GAST)
Dag Best leden,
Ik heb een Volvo 960 2.5 , en sinds 3 maanden ongeveer moet ik eigenlijk 2x starten om de motor aan de praat te krijgen.
Soms wil het nog lukken in 1x
Dat kan zijn als hij koud is (hij staat dan echter binnen als ik start 15C). Maar soms ook als de motor warm is na een kleine rit of boodschap.
De eerste keer doorstarten lijkt geen zin te hebben. Dat werk niet.
3 x starten is ook nooit nodig.
De accu is in goede staat, daar twijfel ik niet aan.
Het is niet heel erg storend maar hier moet iets aan ten grondslag liggen toch..!!
Wie heeft een idee??
(ik rij op gas en de wagen start altijd op benzine))
groeten JanPaul
Ik heb een Volvo 960 2.5 , en sinds 3 maanden ongeveer moet ik eigenlijk 2x starten om de motor aan de praat te krijgen.
Soms wil het nog lukken in 1x
Dat kan zijn als hij koud is (hij staat dan echter binnen als ik start 15C). Maar soms ook als de motor warm is na een kleine rit of boodschap.
De eerste keer doorstarten lijkt geen zin te hebben. Dat werk niet.
3 x starten is ook nooit nodig.
De accu is in goede staat, daar twijfel ik niet aan.
Het is niet heel erg storend maar hier moet iets aan ten grondslag liggen toch..!!
Wie heeft een idee??
(ik rij op gas en de wagen start altijd op benzine))
groeten JanPaul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2017 16:54 #1440232
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Het klinkt alsof de
Het klinkt alsof de startmotor aan zijn einde is. Dan krijg je dit soort verschijnselen. Op een bepaald moment, wil 'ie helemaal niet meer.
Nieuwe startmotor, of laten reviseren of ergens een gebruikte (met onbekende historie) monteren dacht ik zo.
Nieuwe startmotor, of laten reviseren of ergens een gebruikte (met onbekende historie) monteren dacht ik zo.
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2017 09:13 #1440247
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Starten , startmotor
Hey Lex
De startmotor klonkt juidt heel krachtig. En reageert meteen. Hapert ook niet.
Hij draait echt vlot......
Maar ik heb geen vergelijk natuurlijk..
Ik denk meer aan benzine toevoer. Dat er in eerste instantie geen benzine is en dat deze teruggelopen is...?
heeft deze auto een opvoer pomp. .?
GR Jpaul,
De startmotor klonkt juidt heel krachtig. En reageert meteen. Hapert ook niet.
Hij draait echt vlot......
Maar ik heb geen vergelijk natuurlijk..
Ik denk meer aan benzine toevoer. Dat er in eerste instantie geen benzine is en dat deze teruggelopen is...?
heeft deze auto een opvoer pomp. .?
GR Jpaul,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2017 09:39 #1440248
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst even op contact
Wat gebeurt er als je de sleutel niet doordraait, maar eerst even op contact laat staan voordat je de startmotor laat draaien? Bij het op contact zetten draait de benzinepomp een paar seconden.
Het kan ook zijn dat een gasinjector wat blijft lekken, al zal dat na een kort ritje niet zo snel problemen geven. Als je dan start, krijgt de motor benzine en het weggelekte LPG te verwerken. Dat mengsel is daardoor veel te rijk en duurt het even voordat de motor aanslaat.
Het kan ook zijn dat een gasinjector wat blijft lekken, al zal dat na een kort ritje niet zo snel problemen geven. Als je dan start, krijgt de motor benzine en het weggelekte LPG te verwerken. Dat mengsel is daardoor veel te rijk en duurt het even voordat de motor aanslaat.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2017 11:57 #1440271
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mijn 960 heeft iets
Mijn 960 heeft iets vergelijkbaars, al moet ik meestal drie keer (niet heel lang) starten. Lekkende LPG injector kan je enigszins uitsluiten door de auto eens op benzine weg te zetten: start de auto dan sneller en makkelijker, dan kan je het in die hoek zoeken.
Verder is het nooit een slecht plan om het ontstekingscircuit bij een 960 te verdenken: verse bougies (standaard NGK, niet die OEM driepunts rommel), goede bobinebedrading, goede bobines en goede vonkversterkers zijn noodzakelijk en zeker niet vanzelfsprekend bij deze motoren!
Verder is het nooit een slecht plan om het ontstekingscircuit bij een 960 te verdenken: verse bougies (standaard NGK, niet die OEM driepunts rommel), goede bobinebedrading, goede bobines en goede vonkversterkers zijn noodzakelijk en zeker niet vanzelfsprekend bij deze motoren!
- Jp Van Bommel (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2017 12:11 #1440275
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Benzine pomp,
Huist Rob,
Daar heb ik ook aan gedacht. Dat geluid hoorde ik iig bij andere Volvo's , maar kan me niet herinneren Of deze dat ook zou moeten doen...
Ik hoor daar niets meer van. Dat zit onder de auto toch gewoon samen met een accumulatortje?
Maar, dat pompje loopt dus wel als de motor eenmaal loopt....... en als ik de startmotor laat draaien?
Ligt het aan de stroom voorziening tijdens ' contact aan'...?
GR Jp
Daar heb ik ook aan gedacht. Dat geluid hoorde ik iig bij andere Volvo's , maar kan me niet herinneren Of deze dat ook zou moeten doen...
Ik hoor daar niets meer van. Dat zit onder de auto toch gewoon samen met een accumulatortje?
Maar, dat pompje loopt dus wel als de motor eenmaal loopt....... en als ik de startmotor laat draaien?
Ligt het aan de stroom voorziening tijdens ' contact aan'...?
GR Jp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2017 12:37 #1440277
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Ik heb een 940 en weet niet precies hoe het zit bij een 960. Maar dat de pomp pas gaat draaien als de motor is aangeslagen, lijkt mij sterk.
Ik vermoed overigens dat wat jij accumulatortje noemt eigenlijk het brandstoffilter is.
De ontsteking moet natuurlijk ook wel (redelijk) in orde zijn.
Ik vermoed overigens dat wat jij accumulatortje noemt eigenlijk het brandstoffilter is.
De ontsteking moet natuurlijk ook wel (redelijk) in orde zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2017 13:42 #1440316
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij een 960 2,5 (bij alle 960
Bij een 960 2,5 (bij alle 960's na 1995) zit er geen pomp meer onder de auto, maar alleen een brandstoffilter. De enige pomp is de in-tank pomp, die natuurlijk een stuk zwaarder is dan die van een 940 met externe pomp.
Omdat die pomp in de tank zit, hoor je 'm niet zo goed, maar hij moet gaan pompen zodra je de auto op contact zet. Eerst contact geven en even wachten met starten is dus nog een goed experiment, maar bij mijn 960 maakt dat geen verschil. Ik verwacht bij mij dus een lekkende gasinjector, te meer omdat hij op benzine rijdend stukken sneller start.
Omdat die pomp in de tank zit, hoor je 'm niet zo goed, maar hij moet gaan pompen zodra je de auto op contact zet. Eerst contact geven en even wachten met starten is dus nog een goed experiment, maar bij mijn 960 maakt dat geen verschil. Ik verwacht bij mij dus een lekkende gasinjector, te meer omdat hij op benzine rijdend stukken sneller start.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2017 22:19 #1441118
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poeh....
Moeilijk problem. Kan van alles zijn. Ik heb me een keer suf gezocht. Bleek de temperatuurgever te zijn die niet goed meer was. Dan "denkt" de ECU dat het bere koud is en spuit veel te veel benzine in terwijl dat niet nodig is of beter niet moet. Tempratuurgever van het motormanagement vervangen en weer in 1 keer starten...
Je zoekt je soms een rotjeknor met die 960's...
Succes!
Robert
Je zoekt je soms een rotjeknor met die 960's...
Succes!
Robert
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2017 09:07 #1441123
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij de mijne is het starten
Bij de mijne is het starten aanzienlijk verbeterd door de nieuwe draadboom naar de bobines. Hij start nog niet altijd in 1 keer, maar drie keer starten is sinds zondag niet meer nodig geweest.
Misschien ook die sensor? We hebben de stekker ervan losgehad tijdens de operatie en gelijk maar even schoongespoten.
Misschien ook die sensor? We hebben de stekker ervan losgehad tijdens de operatie en gelijk maar even schoongespoten.
Moderators: Jerry Stam