Raar geluid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 13:07 #1437265 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, in N doet ie het ook.
Ja, in N doet ie het ook. Gasgeven, gas los, N of D, remmen of niet, maakt allemaal niet uit. Het enige wat ik niet weet is of het geluid op de brug te reproduceren is. Misschien doet ie het niet met de pootjes omhoog.

De remmen zijn volledig gangbaar, alles loopt soepel, niets blijft hangen of plakken. Geen merkbare speling op wiellagers ook.

Is de as tussen differentieel en wiel ook gelagerd ergens anders dan alleen in het wiellager?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 17:52 #1437275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de brug...
Op de brug meegekeken.
Inderdaad is het tussenlager erg lawaaiig. Die lijkt inderdaad niet helemaal OK, al zit er geen speling op, maakt alleen een beetje metalig schrapend geluid als de stethoscoop er op staat.

Aangezien de auto een jaar geleden een nieuw tussenlager gehad heeft, ga ik even zien of daar iets van garantie op te claimen is; zo niet, dan gaan we eens naar Timen (wil je nog even je PB beantwoorden?)

Verder hebben we samen zo ongeveer alles bekeken: remmen, differentieel, kruiskoppelingen, lagers. Oliepeil diff is op orde. Olie is ook mooi van kleur, niet verbrand.

Er is wel een kleine onzekerheid over het wiellager rechtsachter zelf; hij vertoont geen speling (i.i.g. niet méér dan links) en lijkt onbelast niet echt lawaai te maken. Maar, de band rechtsachter is scheef afgesleten: binnen nog 1.9 mm profiel, buiten 3.1. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn.
Echter, omdat het geluid eigenlijk alleen bij lage snelheden optreedt, is dat niet echt consistent met het wiellager. Ook niet met het tussenlager overigens.

Advies: nu niets aan doen, we gaan niet preventief zaken vervangen. Er is geen reden om aan te nemen dat het kwaad kan zoals het is, en als het geluid erger wordt maakt dat de diagnose makkelijker. Als het het wiellager is zal zich dat op een moment wel erger moeten manifesteren...

Dus een beetje onbevredigend, maar ja. Er is niet echt duidelijk iets te vinden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 18:49 #1437281 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Scheefafgesleten?
Wanneer de band echt op die plaats zo scheef is afgesleten heb je een kromme achteras.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 19:20 #1437282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je bedoelt het deel tussen
Je bedoelt het deel tussen differentieel en wiel Timen?
Kan dat ook het geluid verklaren?

Vraag me trouwens af hoe dat kan komen..?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 21:45 #1437293 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het geluid dat je hoort kan
Het geluid dat je hoort kan ook nog de band zelf zijn, als die zo scheef is. Verplaatst het geluid als je onderling wisselt?
Scheve slijtage kan ook komen doordat je een aantal bochten vlak bij huis op enthousiaste wijze neemt. Mijn ouders hadden dat vroeger door de snelwegrotondes bij Heerenveen en Joure: bij alle drie de auto's sleet de linkerachterband harder dan rechts.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 21:52 #1437295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op zich een idee om eens aan
Op zich een idee om eens aan die hoek het reservewiel te zetten. Gaan we doen. Als het helpt hebben we de oorzaak, en zo niet weer wat uitgesloten.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 21:55 #1437296 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Bij normaal
Bij normaal rijden en voldoende bandenspanning slijten de achterbanden volledig over de gehele breedte. Ik denk niet dat deze band daar altijd op gelegen heeft. Is dat wel geval dan is het goed mis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 07:40 #1437302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De historie van de banden ken
De historie van de banden ken ik niet.
Wel dat de vorige eigenaar van het type was dat niet merkt als zijn banden half leeg waren, of om maandelijks of vaker de spanning te controleren.
Ik kocht de 940 nota bene met een bijna lege voorband door een schroef waar hij niets van gemerkt had.

Qua uitlijning kan er op de achteras niets ingesteld worden toch?
Wel staan de wielen links en rechts voor zover ik kan bepalen even hoog in de wielkast: de afstand tussen stenen en spatbordrand is om en nabij 64 cm.
Ook in de lengte van de auto lijken de wielen hetzelfde te staan tov de wielkast.
Al is dat niet echt op de mm nauwkeurig te bepalen.

Waar denk je aan Timen? Gevolg van schade, kromme achtertrein?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 21:57 #1437320 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Met zo'n vorige
eigenaar is alles mogelijk.
Misschien heeft die band voor gezeten en was er iets niet in orde met uitlijning en is ie naar achteren verhuist en er is met de achteras niets mis . Conclusies trekken nogal lastig dus. Nogal..
Hoe krijg je een achteras in vredesnaam krom ?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2017 07:58 #1437326 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik weet dat het kan, heb er
Ik weet dat het kan, heb er weleens eentje gezien (Jan Huijsmans had ooit een auto met kromme as) maar geen idee hoe dat veroorzaakt kan worden. Misschien assteunen eronder en de auto er met een vaart op laten zakken in plaats van subtiel?

Moderators: Jerry Stam