Raar geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 18:48 #1437114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De agenda liet toe vanmiddag
De agenda liet toe vanmiddag even bij mijn dorpsgarage binnen te rijden.
De monteur heeft even gereden en was er vrij snel van overtuigd dat het niet van rechtsvoor maar van rechtsachter kwam. Knap, ik hoorde het toch echt van voor, dacht ik!
Tijdens het rijden kwam hij voorzichtig tot de conclusie dat het in de reminrichting moest zitten. Hij vond ook de handrem niet helemaal goed reageren.
Terug in de werkplaats, eerst de auto linksachter met de poot omhoog. Een zwieper aan het wiel, en daar kwam inderdaad een metaalachtig, schrapend/zingend/zoemend geluid vandaan.
Rechtsvoor, linksvoor: stil. Dan nog linksachter: ook duidelijk stil in vergelijking met rechtsachter.
Conclusie: zeer waarschijnlijk de handremvoering die los zit of aanloopt.
Die is nu in bestelling en wordt woensdag gemonteerd; waarschijnlijk is het dan weer over. Voor de zekerheid even 2 dagen de handrem niet gebruiken.
Mocht de diagnose niet kloppen zoeken ze verder, maar hij verwacht dat dit het is.
Zo zie je maar hoe je je in geluidjes kunt vergissen. Ik zou echt gezwóren hebben dat het van voor kwam, maar bij het ronddraaien van het wiel was het wel duidelijk dat er rechtsachter iets niet goed zit.
Nu nog even duimen dat dit het definitief is. Gelukkig lijkt het geen complexe/dure reparatie te zijn.
De monteur heeft even gereden en was er vrij snel van overtuigd dat het niet van rechtsvoor maar van rechtsachter kwam. Knap, ik hoorde het toch echt van voor, dacht ik!
Tijdens het rijden kwam hij voorzichtig tot de conclusie dat het in de reminrichting moest zitten. Hij vond ook de handrem niet helemaal goed reageren.
Terug in de werkplaats, eerst de auto linksachter met de poot omhoog. Een zwieper aan het wiel, en daar kwam inderdaad een metaalachtig, schrapend/zingend/zoemend geluid vandaan.
Rechtsvoor, linksvoor: stil. Dan nog linksachter: ook duidelijk stil in vergelijking met rechtsachter.
Conclusie: zeer waarschijnlijk de handremvoering die los zit of aanloopt.
Die is nu in bestelling en wordt woensdag gemonteerd; waarschijnlijk is het dan weer over. Voor de zekerheid even 2 dagen de handrem niet gebruiken.
Mocht de diagnose niet kloppen zoeken ze verder, maar hij verwacht dat dit het is.
Zo zie je maar hoe je je in geluidjes kunt vergissen. Ik zou echt gezwóren hebben dat het van voor kwam, maar bij het ronddraaien van het wiel was het wel duidelijk dat er rechtsachter iets niet goed zit.
Nu nog even duimen dat dit het definitief is. Gelukkig lijkt het geen complexe/dure reparatie te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 18:49 #1437115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar ik dus eerst LINKS
Waar ik dus eerst LINKS achter zei moet RECHTS zijn. Helaas kan ik mijn bericht niet wijzigen?
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 18:55 #1437116
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nee
Fijn dat het gevonden is, klinkt aannemelijk.
En nee, bericht wijzigen of bewerken gaat niet lukken, een veel gekoesterde wens op dit forum maar schijnt enorm moeilijk en kostbaar te zijn.
We wachten af.
Groeten,
En nee, bericht wijzigen of bewerken gaat niet lukken, een veel gekoesterde wens op dit forum maar schijnt enorm moeilijk en kostbaar te zijn.
We wachten af.
Groeten,
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 22:23 #1437125
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Na
reparatie weet je het 100 % zeker.
Geluid weg dan zat je monteur goed inderdaad. Nog even over de tip om de auto met 50 te laten rollen met motor uit. Kan best link zijn.
Geen bekrachtiging voor stuur en remmen en als je de sleutel te ver terugdraait een stuurslot dat erop springt.
Geluid weg dan zat je monteur goed inderdaad. Nog even over de tip om de auto met 50 te laten rollen met motor uit. Kan best link zijn.
Geen bekrachtiging voor stuur en remmen en als je de sleutel te ver terugdraait een stuurslot dat erop springt.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2017 18:14 #1437164
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geluiden rechts zijn heel
Geluiden rechts zijn heel lastig traceerbaar van achter het stuur. Ik heb weleens een passagier gevraagd om uit het raam te hangen en te luisteren.
Zolang het niet gerepareerd is: kijk even uit met achteruit rijden. Vooral langzaam doen, en liefst helemaal niet.
Mijn vader had ooit een auto met een echt losgekomen remvoering, en vooruit rijdend ging dat prima, maar achteruit rijdend werd die de trommel op gevoerd en kwam klem te zitten, oftewel: er werd geremd. Langzaam rijdend was dat alleen vervelend, maar toen de monteur het even met een vaartje probeerde, maakte de halve auto een luchtsprong en kwam het achterwiel duidelijk een flink eind los van de grond.
Zolang het niet gerepareerd is: kijk even uit met achteruit rijden. Vooral langzaam doen, en liefst helemaal niet.
Mijn vader had ooit een auto met een echt losgekomen remvoering, en vooruit rijdend ging dat prima, maar achteruit rijdend werd die de trommel op gevoerd en kwam klem te zitten, oftewel: er werd geremd. Langzaam rijdend was dat alleen vervelend, maar toen de monteur het even met een vaartje probeerde, maakte de halve auto een luchtsprong en kwam het achterwiel duidelijk een flink eind los van de grond.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2017 19:17 #1437227
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De handremvoering was flink
De handremvoering was flink weggeslagen dus inderdaad vervangen.
Helaas bleek bij proefrit dat het geluid er nog steeds is.
Morgen nieuwe poging voor diagnose. Nog steeds is het idee dat het van rechtsachter komt. Maar alles gaat nu nagelopen worden.
Helaas bleek bij proefrit dat het geluid er nog steeds is.
Morgen nieuwe poging voor diagnose. Nog steeds is het idee dat het van rechtsachter komt. Maar alles gaat nu nagelopen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2017 10:26 #1437252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diagnose: tussenaslager maakt
Diagnose: tussenaslager maakt herrie.
Kan voor nu zeker geen kwaad, maar als het erger wordt zal ie wel vervangen moeten worden.
Mijn dorpsgarage geeft aan ca. €350 all-in.
Klopt dat ongeveer met jullie ervaringen?
Kan ie niet lekker ingespoten worden of zo voor nu?
Kan voor nu zeker geen kwaad, maar als het erger wordt zal ie wel vervangen moeten worden.
Mijn dorpsgarage geeft aan ca. €350 all-in.
Klopt dat ongeveer met jullie ervaringen?
Kan ie niet lekker ingespoten worden of zo voor nu?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2017 11:48 #1437259
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meestal is het lager zelf nog
Meestal is het lager zelf nog wel redelijk stil, maar is het rubber zo slecht dat er heel veel speling in de as zit. In dat geval moeten rubber EN lager vervangen worden: om dat te laten doen is 350 euro geen raar bedrag. Als alleen het lager herrie maakt kan je proberen het uit te spuiten met remmenreiniger en in te sluiten met nieuw vet.
Zelf doen: het kan als je een erg goed sleutelaar bent, maar in principe wordt het lager op de as geperst. Met heel veel beleid kan dat ook door 'm er voorzichtig op te tikken en zonder pers, maar reken maar op een dagje werk om het oude lager eraf te krijgen en het nieuwe erop.
Zelf doen: het kan als je een erg goed sleutelaar bent, maar in principe wordt het lager op de as geperst. Met heel veel beleid kan dat ook door 'm er voorzichtig op te tikken en zonder pers, maar reken maar op een dagje werk om het oude lager eraf te krijgen en het nieuwe erop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2017 12:03 #1437260
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het het lager is.
Redenen:
- Het komt eigenlijk van de verkeerde zijde van de auto: rechtsachter ipv midden
- Het lager is pas iets meer dan een jaar en 50dkm 'oud'.
Ik neig dus toch om te denken dat er nog iets anders is. Kan best zijn dat het lager niet fluisterstil is, maar ik heb toch redenen om nog wat anders te verdenken.
Straks ga ik even langs bij de garage om e.e.a. eens na te lopen.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat het het lager is.
Redenen:
- Het komt eigenlijk van de verkeerde zijde van de auto: rechtsachter ipv midden
- Het lager is pas iets meer dan een jaar en 50dkm 'oud'.
Ik neig dus toch om te denken dat er nog iets anders is. Kan best zijn dat het lager niet fluisterstil is, maar ik heb toch redenen om nog wat anders te verdenken.
Straks ga ik even langs bij de garage om e.e.a. eens na te lopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2017 12:52 #1437264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je gaf aan dat bij
Je gaf aan dat bij 'ontkoppelde bak' het geluid er ook was. Dan kan het toch niet de tussenas/cardanas-lager zijn?
Moderators: Jerry Stam