Druk op kvs slangen

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 22:22 #1437188 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Ik ga morgen eens kijken, kan
Ik ga morgen eens kijken, kan best dat het tankje wat vol zit en dit de overdruk bepaalt inderdaad. Goede en duidelijke uitleg! thanks :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 22:34 #1437190 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zeker
Een verhelderd verhaal. Ik zet het kvs niveau altijd in het midden.
Tussen min en max in. Zat geen theorie achter behalve dat het goed voelde om te doen en niet tegen de uiterste waarde aan te zitten. Niet de grenswaarden dus opzoeken. Misschien dat veel mensen vanuit een gedachte het allemaal tiptop in orde te willen hebben kvs altijd tot max streepje vullen. Bij olie doe ik dat wel trouwens.
Bedenk het me nu ook pas na het lezen van het verhaal van Piet dat het psychologisch zo werkt.

Max laadvermogen ken ik wel
Bestaat er ook zoiets als max koelvermogen ?
Je zal maar zo heten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 08:25 #1437210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals je de slangen kunt
Zoals je de slangen kunt indrukken op dat YouTube-filmpje bij goed warme KVS is het bij mij ook. Gewoon inknijpbaar, misschien een tikje méér druk dan ijskoud.
En bij mij is net de koppakking onderdeel van inspectie geweest en is geslaagd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 10:26 #1437214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets aan de hand
Je maakt je druk om niets, dit ziet er prima uit. Deze slang lijkt mij zelfs nog niet onder 1.5 bar staan, want je knijpt hem nog aardig gemakkelijk in (0.5 bar overdruk is ongeveer 0.5 kilo druk per vierkante centimeter, dus zeg maar onder je duim!).
Zoals al uitgelegd is drukverhoging normaal en nodig voor het verhogen van het kookpunt. Dit geeft het koelsysteem meer koelvermogen.
Verder niet meer aan denken en alleen af en toe het KVS niveau bij koude motor controleren. Beter nog is een minimum niveau lampje inbouwen, dan hoef je helemaal niet meer te kijken.
Minimum niveau is goed genoeg. Ik heb zelf het idee dat alles boven minimum er op den duur via de drukdop langzaam uit wordt gewerkt.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 11:22 #1437215 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic druk
Piet,
Je hebt goed aantoonbaar gemaakt welke druk hoort bij het aanvoelen met de hand.
Ter aanvulling:
In je berekening zal de temperatuur van het gas in het vaatje ook meespelen volgens de formule van Gay Lussac.
Temperatuurverhoging heeft minder effect dan volume verkleining, welke direct evenredig is, aangezien de temperatuur uitgedrukt wordt in absolute graden Kelvin. Maar toch met een verhoging van 80 graden Celcius gaat de druk extra met een effect van ongeveer 30 % omhoog.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 11:41 #1437220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan ga je er wel vanuit dat
Dan ga je er wel vanuit dat het gas boven de KVS dezelfde T krijgt als de KVS zelf.
Dát waag ik te betwijfelen: ik denk niet dat je dat redt. Maar ik ga verder helemaal mee met de bovenstaande redeneringen over druk en temperatuur, en wat dat betekent in het koelsysteem.
Ergo: zolang je niet merkbaar (veel) KVS verliest, en er lijken geen problemen te zijn, niet druk maken.

Overigens ben ik er door mijn automonteur ook wel eens op gewezen dat, hoewel men altijd claimt dat een koelsysteem 100% dicht hoort te zijn, er helemaal niks aan de hand hoeft te zijn als je bij elke onderhoudsbeurt het vaatje iets moet aanvullen. Zolang het verlies tussen twee beurten in minder is dan het verschil tussen het MIN en MAX-niveau in het expansievat, is er geen sprake van 'significant' verlies, aldus die monteur. En dat ik me in zo'n geval er echt geen drukte om moet maken.
Pas als het opeens merkbaar hard(er) leegloopt, dan pas is onderzoek aan de orde.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 20:00 #1437284 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zo
is precies het verloop bij mijn 740.
Moet altijd een beetje bij de beurten. Auto rijdt goed,
Dus ik maak me er niet druk om. Alleen waar de KVS blijft weet ik niet.
Geen lekkages zichtbaar, dus toch een beetje wat ergens via de uitlaat verdwijnt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 20:17 #1437286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon klein beetje
Gewoon klein beetje verdamping langs de dop denk ik. Of een net-niet-perfecte slang.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2017 09:51 #1437303 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het inknijpen van slangen
Het inknijpen van slangen zegt overigens ook niet alles.

Bijlage 2017-05-05_09-46-55.jpg niet gevonden

Links een originele volvo slang uit een 960 met een wanddikte van 5 mm en zware wapening.
Rechts uit een andere 960 dezelfde slang van een onbekend merk met een wanddikte van 4 mm en veel minder wapening.
De Volvo slang kost nu al wat kracht om in te drukken terwijl de merkloze slang gewoon als slap rubber in te drukken is.
Dus oppassen dat je geen appels met peren vergelijkt!

Piet

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-05-2017 10:52 #1437304 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic En dan is er nog een drukbeveiliging!
Eergisteren heeft de APK monteur ( Volvo in een keer geslaagd, met komplimenten!) als service de koelvloeistof opgetopt tot max. Gisteren halflederen lichtgrijze bekleding opgehaald, nog voor de tunnel bij Amsterdam: plop en een grote rookwolk. En naar de kant met het idee dat ik ook een nieuwe motor moest halen, naast de bekleding. Wat blijkt: er zit dus een dop in de radiator, boven de bovenste slang en die plopt als de druk te hoog oploopt. De KVS was nog niet al te warm gelukkig, dop reservoir vervangen voor mijn zakdoek en dop in de radiator vervangen door een rubber dop die onder de achterbank zit, 4 minuten later reed ik weer. Wat mij verbaasde is dat de dop in de radiator er niet veel vaker uitplopt, want de klepjes in de expansievat blijven vaker hangen als ik dit forum volg en veel mensen hebben (te) harde slangen (gehad). En wat mij ook verbaast is hoe los die dop in de radiator zit, gewoon een gladde dop in een rubber ring? Bij Nordicar een nieuwe reservoirdop gehaald (ik neem aan dat dat de aanleiding was) en uit een sloper van hun een nieuwe radiatordop gehad. Zij kwamen het niet vaak tegen. Het is een soort veiligheid, het heeft een doel, maar de turbo en het spruitstuk zeiden GEEN dankjewel, en ik neem aan dat de meeste mensen doorrijden tot er daarna een rood lampje gaat branden?

Moderators: Jerry Stam