Druk op kvs slangen
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 18:36 #1106642
door Stijn Terstappen
Druk op kvs slangen is gemaakt door Stijn Terstappen
Mede liefhebbers,
Na het vervangen van de kvs/radiateur heb ik last van meer druk op de slangen dan voorheen.
Tijdens het vullen netjes gevuld met een straal van 2/3mm. Verder toen ontlucht dmv motor warm laten worden / fan aan en de lucht er als ware uit knijpen. Vandaag dit weer herhaald en zodra ik de dop er weer op draai en gewoon ga rijden neemt de druk weer iets toe. Gelukkig al minder dan voorheen. Ook heb ik het overloop slangetje in het reservoir gehangen en ging het niet borrelen.
Ik verdenk zelf de ontluchtingsgaatjes in dop/ thermostaat. Kan ik deze doorprikken?
Iemand t zelfde gehad en een idee? Ik wil niet Mn koppakking eruit blazen door drukopbouw
Alvast bedankt
Na het vervangen van de kvs/radiateur heb ik last van meer druk op de slangen dan voorheen.
Tijdens het vullen netjes gevuld met een straal van 2/3mm. Verder toen ontlucht dmv motor warm laten worden / fan aan en de lucht er als ware uit knijpen. Vandaag dit weer herhaald en zodra ik de dop er weer op draai en gewoon ga rijden neemt de druk weer iets toe. Gelukkig al minder dan voorheen. Ook heb ik het overloop slangetje in het reservoir gehangen en ging het niet borrelen.
Ik verdenk zelf de ontluchtingsgaatjes in dop/ thermostaat. Kan ik deze doorprikken?
Iemand t zelfde gehad en een idee? Ik wil niet Mn koppakking eruit blazen door drukopbouw
Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2017 20:18 #1436631
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Pak de fietspomp
Klepjes zitten in een houder in de dop, die kan eruit. Schoonspoelen en veertjes voorzichtig testen.
volvo700vereniging.nl/content/testen-koelsysteem-het-voorjaar
volvo700vereniging.nl/content/testen-koelsysteem-het-voorjaar
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2017 07:05 #1436661
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een nieuwe originele dop bij
Een nieuwe originele dop bij de dealer is ongeveer een tientje... Goedkope garantie wat mij betreft. Let wel op, dat je de juiste druk voor je motor koopt.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2017 17:22 #1436914
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Andere dop maakte geen
Andere dop maakte geen verschil. Vandaag het systeem nog eens geheel ontlucht met kachel vol open. Kijken of dat verschil maakt. Een beetje druk/weerstand op de slangen lijkt mij gewoon te mogen ?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2017 17:46 #1436915
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Heel wat koppakkingen verbranden.
Heel wat koppakkingen gaan eraan omdat de lucht zich ophoopt in de cilinderkop. De lucht heeft niet zoveel warmte overdracht dan de vloeistof zodat de thermostaat niet opengaat. Gevolg dat de kop oververhit raakt , dit is in een mum van tijd gebeurd.
Te heet geweest gaat niet weer over!
Ja dat extra kleine gaatje kan veel problemen voorkomen!
Te heet geweest gaat niet weer over!
Ja dat extra kleine gaatje kan veel problemen voorkomen!
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2017 18:36 #1436917
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Daar ben ik dus ook bang voor
Daar ben ik dus ook bang voor Timen,
Echter heb ik verder geen symptomen van een lekke koppakking.
De thermostaat gaat naar mijn idee gewoon open aangezien beide slangen lekker warm worden en de vloeistof dus ook rond gaat.
Echter heb ik verder geen symptomen van een lekke koppakking.
De thermostaat gaat naar mijn idee gewoon open aangezien beide slangen lekker warm worden en de vloeistof dus ook rond gaat.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2017 18:55 #1436918
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Koelvloeistof zet uit als het
Koelvloeistof zet uit als het warm wordt en daardoor wordt de lucht in het expansievat samengedrukt. Een beetje druk op de slangen kan daarom geen kwaad, zolang ze maar niet keihard worden.
Als het uitwisselen van de dop geen verschil maakt dan is de kans dat het overdruk ventiel in de dop niet werkt ook niet zo groot. Als je het zeker wil weten koop je een nieuwe dop. Een Volvo dop kost ca 26 euro, een universele dop 12 euro.
Piet
Als het uitwisselen van de dop geen verschil maakt dan is de kans dat het overdruk ventiel in de dop niet werkt ook niet zo groot. Als je het zeker wil weten koop je een nieuwe dop. Een Volvo dop kost ca 26 euro, een universele dop 12 euro.
Piet
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2017 09:38 #1436929
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Moet ik toch eens de rekening
Moet ik toch eens de rekening zoeken: ik heb dacht ik iets van 12 euro betaald bij de dealer...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2017 09:41 #1436930
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En ik geloof nog steeds niet
En ik geloof nog steeds niet in het kapot boren van nieuwe thermostaten. Als dat nodig was geweest, had dat gaatje er wel vanaf de fabriek in gezeten. En nee, ik heb voor mezelf nog nooit een koppakking hoeven wisselen. En wel meermalen een koelsysteem ontlucht.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2017 15:14 #1436937
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic origineel Volvo
Met een efan kan de temperatuur oplopen en daarmee de druk.
Vooral bij stilstand en file rijden.
Te hoge druk kan niet met een goede dop. Bij te hoge druk wordt deze afgeblazen.
Bovenop het systeem van Volvo kun je wel maatregelen nemen om risico en schade te beperken en om je gerust te stellen. In volgorde van wenselijkheid:
1 koelvloeistofniveausensor om te waarschuwen voor kvs lekkage/verlies.
2 extra sensor op de onderbuis van de radiator om de fan bij warmer wordende retour kvs iets eerder in te schakelen.
3 extra waarschuwingslampjes bij overschrijding van grenswaardes of een metertje dat in dat geval aangaat.
In de vraagbaak vind je verder informatie.
Vooral bij stilstand en file rijden.
Te hoge druk kan niet met een goede dop. Bij te hoge druk wordt deze afgeblazen.
Bovenop het systeem van Volvo kun je wel maatregelen nemen om risico en schade te beperken en om je gerust te stellen. In volgorde van wenselijkheid:
1 koelvloeistofniveausensor om te waarschuwen voor kvs lekkage/verlies.
2 extra sensor op de onderbuis van de radiator om de fan bij warmer wordende retour kvs iets eerder in te schakelen.
3 extra waarschuwingslampjes bij overschrijding van grenswaardes of een metertje dat in dat geval aangaat.
In de vraagbaak vind je verder informatie.
Moderators: Jerry Stam