Druk op kvs slangen

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 00:48 #1436967 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Heb wat moeite de reactie te begrijpen van Adrian
Topicstarter moet geholpen worden en als anderen er wat van opsteken is dat ook mooi. Maar wat zeg je nu eigenlijk ?
Dat de fan normaal pas aanslaat boven de 100 graden ?
Of dat ie in dit geval pas aanslaat boven de 100 graden.
En door de druk heb je toch juist kookpuntverhoging ?Net als in een snelkookpan.
of bedoel je dat de druk maximaal is en er niet meer kookpuntverhoging mogelijk is ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 06:30 #1436969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even
als verduidelijking; een groene Volvo dop blaast af bij 1.5 bar druk. Dus als de druk hoger is als 1.5 bar zal de dop deze laten ontsnappen. Je hebt dan altijd leksporen van de KVS langs de dop / vaatje lopen.

Juist door de KVS gaat het kookpunt van het hele spulletje omhoog en zal dus niet bij 100 graden 'aan de kook' raken, dus je krijgt absoluut geen bubbels oid bij 100 graden KVS temperatuur. Het kookpunt van KVS ligt vele malen hoger als het kookpunt van plain water. Ook en juist dor de drukopbouw zal dit kookpunt nog verder omhoog gaan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 12:29 #1436981 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vermoeden
Mijn vermoeden is dat er niets aan de hand is.
Er moet inderdaad drukopbouw zijn en dat begint vanaf koude motor.
De druk blijft erop zitten totdat de motor weer afkoelt.
Haal je druk weg dan verlies je de opgebouwde kookpuntsverhoging.
De test van Timen is prima, laat de motor vervolgens eerst afkoelen.
Kijk je met stationair in het vaatje met open dop, dan gaat het na verloop van tijd en temperatuur opbouw vanzelf borrelen. KVS in een pannetje gaat dacht ik bij 110 koken. Veel eerder zie je al bellen aan de bodem. In de kop zal het wel niet veel anders zijn.

Voor vervanging lekte er waarschijnlijk ergens wat kvs. Daarmee is drukopbouw ook beperkt. Nu kan er iets meer drukopbouw zijn. Er is geen lekkage of verlies er zit goede kvs in en de doorstroming is goed. Wat is er dan fout?

Je kunt het systeem optimaliseren, lekkage,verlies van kvs signaleren. Iets eerder gaan koelen en wat extra signalering toepassen.

Gaat de temperatuur omhoog loop je natuurlijk meer risico. De motor loopt het mooist wanneer deze lekker warm is. Ongeveer iets boven de 90. Boven de 100 nemen de risico's toe. Bovendien gaat het motormanagement bij te hoge temperaturen ingrijpen om schade te beperken. Het ontstekingstijdstip wordt verlaat, waardoor het verbrandingsproces iets later start. Gevolg is minder temperatuuropbouw in de motor. Er ontsnappen hetere uitlaat gassen. Ook wordt er meer brandstof ingespoten, een rijker mengsel geeft een lagere verbrandingstemperatuur. Allemaal ongewenste zaken. Je komt er minder mee vooruit. Dat kost dus brandstof en het vervuilt de lucht ook nog eens extra. Zeker met schadelijke gassen, oa NOx.

Met alle verhalen op het forum maakte ik mij in het begin ook ongerust. Bij de 940 gekocht in 2005 constateerde ik ook behoorlijk harde slangen, ook zag je vaak wat verlies bij het vaatje. Ondertussen zit er een nieuwe radiateur in, lekte wat op een aansluiting. Oorzaak gebarsten plastic tuit onder de aansluiting. Ook het vaatje is vernieuwd met een niveausensor erin. Ook hier onderste rand van de tuit gebroken door veroudering. Thermostaat is vervangen. Niet doorboord, vind ik ook niet nodig. Wel het gaatje naar de bovenkant monteren. Nooit problemen met de kop gehad.

Na wat experimenteren de koelbewaking van Volvo wat aangepast en dat in de vraagbaak beschreven. Komt natuurlijk regelmatig aan de orde, want de meeste goede auto's overlijden aan een gebrek van het koelsysteem. De links in mijn favorieten die ik hier regelmatig voor gebruik:

volvo700vereniging.nl/node/52431

volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat

volvo700vereniging.nl/content/testen-koelsysteem-het-voorjaar

volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/koeling

volvo700vereniging.nl/content/extra-waarschuwingslampjes

volvo700vereniging.nl/tuning-en-motorsport/eco-tuning-lpt-diy

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2017 21:40 #1437000 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik zou me hierover ook geen
Ik zou me hierover ook geen zorgen maken.
Als je 0 verliest waarom drum maken
Na een tijdje rijden en dan de motor afzetten kan je soms de dop horen, heel zacht sisje.
Als je niet zeker bent, Ff naar garage en laten meten of er uitlaatgas in de koelwater zit.
Overigens gebruik ik geen koelvloeistof maar 50/50 antivries/water wat volvo ook voorschrijft.

In alle thermostaten zit toch al een ontluchtingsgaatje met pennetje.
Enige wat soms voor probeem qua ontluchting zorgt Is het kleine slangetje boven aan de radiator(zijkant) die naar het reservoir gaat.
Heb al vaker gezien dat deze verstopt zit.
Dan ontlucht het systeem slecht en ook lastiger met vullen.

Grtz Daniel

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2017 00:02 #1437007 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Heldere uitleg
Adrian. Soms even doorvragen dus. Maar dat is een duidelijke uitleg.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 17:54 #1437161 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hierbij n filmpje van de druk
Hierbij n filmpje van de druk op de slangen na een rit van 45 km. Dit was meteen nadat ik de motor uit had gezet.

Hoe is dat bij jullie? Ik ga het volgende week sowieso met Timen checken

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 18:07 #1437162 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Het lijkt mee te vallen
Ik zie dat je ze nog kan indrukken.

Die van mij stonden wel boller voor de kopwissel.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 18:36 #1437170 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic heel normaal
zonder druk is het niet goed.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-05-2017 21:12 #1437180 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic zo ook bij mij
en zo deed de 242 het ook al toen ie nieuw was, dit lijkt mij normale druk. Vandaag de Timen test gedaan (zonder dit gelezen te hebben) en meteen ging de e-fan aan, dat doet ie anders bijna nooit! Dus zonder druk sneller begin van bubbels en (daardoor) stijgende temperaturen. Temperatuurmetertje bleef overigens gewoon strak in het midden staan, wat heb je aan zo'n ding?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 22:10 #1437186 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de temperatuur van de een
Als de temperatuur van de een vloeistof stijgt neemt het in volume toe. Daarom is bijvoorbeeld in een centrale verwarmingsinstallatie altijd een expansievat aanwezig.
Onze motoren bevatten ongeveer 10 liter KVS en als deze in temperatuur stijgt van 20 C naar 100 C zal het volume ongeveer 300 milliliter toenemen. Het KVS niveau in het expansietankje zal hierdoor met ongeveer hetzelfde volume stijgen. Hierdoor wordt de lucht boven in het expansietankje samengedrukt waardoor de druk in het koelsysteem toeneemt. En dit heeft weer als voordeel dat het kookpunt van de KVS hoger wordt.
Het niveau van het KVS in het expansietankje bij koude motor is van grote invloed op de druk in het systeem bij warme motor.
Natte vinger berekening: Als het KVS niveau bij koude motor bij het MIN streepje staat zit er ongeveer 1 liter lucht in het expansietankje. Bij een warme motor zal door de expansie van de KVS het beschikbare volume voor de lucht verminderen tot 1000 - 300 = 700 milliiter. De druk in het systeem zal daardoor stijgen naar 1000/700 = 1,4 bar oftewel een overdruk van 0,4 bar. Maar als het KVS niveau bij koude motor al bij het MAX streepje staat zit er maar ongeveer 0,5 liter lucht in het expansietankje. Bij warme motor zal het volume van de lucht afnemen van 500 - 300 = 200 milliliter. De druk wordt daardoor 500/200 = 2,5 bar oftewel een overdruk van 1,5 bar. Dit is de druk waarbij de dop moet gaan afblazen.
Ik ben wat aan het experimenteren met drukmeting en bovenstaande theoretische berekening klopt in de praktijk heel aardig.
Bij een overdruk van 0,8 bar zijn de slangen keihard.

Bijlage 2017-05-02_21-54-03_0.jpg niet gevonden

Piet

Moderators: Jerry Stam