Aircopomp / Compressor monteren, volvo 960

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2017 21:02 #1436377 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Het zal wel.

Mijn 945 is van modeljaar 1996, inmiddels 20 jaar in bezit en vanaf fabriek afgevuld met R314A zoals de juiste benaming is.
En er is af fabriek een compressor gemonteerd met wartels en geen compressor met een langwerpig blokje waar een bout door heen gaat.
Het enige waar ik in jouw verhaal kan mee gaan is het vervelende van die wartels tenminste, als je ze los wil halen. Ze zitten na al die jaren vervelend vast.
Ik heb zeven jaar geleden zelf de compressor vervangen en deze week de airco gecontroleerd, er was 150 van de 950 gram verdwenen in zeven jaar, volkomen normaal.
Dat wartels slecht sluiten en lekken is gewoon onzin. Netjes werken en nieuwe ringetjes monteren zoals het hoort.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2017 22:56 #1436384 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb alleen
Ik heb alleen onderdeelnummers, de boutmaten staan niet in de onderdelenlijst.
Omdat je opgeeft dat jouw 960 uit 95-2 is hij dus uit modeljaar 94.
Je moet dus op de kolommen A en B letten.
Door de inbouw ga je van kolom A naar B dus moeten ook sommige bestaande bouten vervangen worden door langere versies.

Bijlage 2017-04-14_22-49-50.jpg niet gevonden

2

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2017 09:26 #1436474 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mijn 960 is uit 1994,
Mijn 960 is uit 1994, modeljaar 1995 (een heel vroege 960-II). Met airco, dus je kunt altijd komen neuzen hoe het bij mij zit. Ik neem aan, dat je weet hoe vol de motorruimte zit...
Ik weet niet waar je woont, maar met Woerden, Lelystad en Assen als plekken waar ik vaak ben kunnen we vast wel wat afspreken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2017 22:33 #1436532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beugel 26, PN 9146401
Is volgens mij verdwenen bij latere modellen, van de 960. Ik weet vrij zeker dat hij niet aanwezig is bij de S- en V90, maar ook mijn 960 can 1996 heeft hem niet.

Mijn advies: zonder is prima. Mocht je het echt willen, heb ik er wel 1 liggen.

Groet

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2017 15:04 #1436564 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic wat bedoel je Bert
Wat bedoel je Bert, ?? de extra beugel om de compressor te bevestigen?
of wartelbevestiging van de leiding?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2017 18:44 #1436571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De extra beugel
Hoi JP,

Die dus, nummer 26 op de tekening in de openings post.

Groet

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-04-2017 11:34 #1436783 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic beugel 26
Hey Bert, die beugel heb ik kunnen bestellen ergens, maar ik moet nog zien dat hij aankomt. Anders val ik graag op je terug)

Er zitten trouwens geen schroefdraad in bracket 1397738. En in de andere brackets evenmin denk ik. Het zijn gewoon gaten. 2 doorlopende gaten in mijn geval dus. Doorlopend. En de compressor kan ik alleen aan het onderste gat vast maken en dan moet ik de beugel (26) gebruiken. Die komt vast waar ook de dynamo vast haakt denk ik. Zoals de tekening onder dus...
De uitlijning met de v snaar is goed.
Nu weer iets anders: Het pijpje van de condensor naar de verdamper loopt over de balk en bestaat uit 2 delen. Daar waar hij gekoppeld is (voor en achter noemen ze dat) daar moet het orifice/ventiel in gestopt worden. Maar het ventiel past niet...!
Het gele gedeelte is gewoon te dik! Het witte gedeelte past wel goed. verkeerde maat besteld?(hij is nu verknipt, maar er komt toch een andere in) Het is een goedkoop ding iig. Op de foto loopt het koelmiddel naar rechts !! zo hoort dat. En het buisje Links (te dun dus) is 9.5 mm dik (OD).

JPaul

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2017 13:08 #1436822 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het gele gedeelte is het
Het gele gedeelte is het metaaldeeltjes filter dat er voor moet zorgen dat het ventiel niet verstopt raakt door kleine metaaldeeltjes afkomstig van de compressor. Het gele deel moet dus richting de compressor gemonteerd worden. Bij mij is dat inderdaad het buisdeel waarop de moer zit. Maar dat buisdeel heeft aan het begin wel een verdikking zodat het ventiel er in geschoven kan worden. Is dat bij jou ook zo, dat is op de foto niet te zien.

Hoe kom je aan alle onderdelen? Van een bestaande auto af gehaald? De buisjes zien er op de foto nieuw uit. Wat voor type Zexel compressor heb je gemonteerd?

Piet

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-04-2017 20:39 #1436922 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Bin skandix.de
Dat is juist Piet. Ik heb meer ruimte nodig maar het buisje is zoals het is.
Ik heb foto's van een origineel Volvo ventiel gezien en die lijkt wel ietsje smaller op het gele gedeelte.
En de buizen heb ik van skadix.de , is nieuw idd.
Geen idee of het nagemaakt is of new old stock?

De compressor is uit een v90 ,
Zexel DKS-15CH 6-Cyl.

De verdamper zit op z'n plaats inmiddels.

GR Jpaul

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2017 13:23 #1438728 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Airco/Compressor en Fan inschakelen
Dag allemaal,

Inmiddels ben ik zover dat alle airco onderdelen op zn plaats heb en het is drukgetest op 10 bar. Hoopvol dus. Met Heeel veel dank aan Bert!!
Nu wil ik de airco eenvoudig inschakelen. Er zitten geen temperatuur sensoren voor A-C in de cabine maar alleen een lagedruk schakelaar op de lagedruk filter/droger en een lineaire druksensor op de condensor. Warme lucht regel ik zelf bij.Ik heb immers altijd wel een hand over om de temperatuur te regelen !!

Ik wil via een schakelaar op het dashboard en de lagedrukschakelaar in serie de compressor inschakelen middels een relais. Ook een zekering komt daartussen.
Het compressor gedrag is daarmee geregeld zolang de sensor werkt.

Met de Fan weet ik het niet zo precies. Wat doet De hogedruk schakelaar precies? Hij heeft drie aansluitingen. Ik lees toch echt in documentatie dat deze de Fan op lage en hoge stand kan inschakelen. Dat wil ik dan doen door het te verbinden met het FanRelais dat bij de accu is geplaatst.

Ik weet ook niet hoe ik de hogedrukschakelaar moet testen ! Heeft deze een referentie voeding van 12 volt? Er zitten drie contacten op. De kleur draden op de stekkers zijn niet meer orgieën. Dus ik heb niets aan kleurcodering.

Desnoods laat ik de fan altijd meteen meelopen als de compressor inschakelt. Dat zou ik ook goed vinden. Ik lees wel van de bruine, de violet en de grijze drukschakelaars op sommige uitvoeringen. (Low Fan, high fan, en cut off) Die heb ik niet.

Er zit nog wel een smelt zekering op de compressor. HP cut off.

ik hoor graag van jullie ideeën

GR Jpaul

Moderators: Jerry Stam