flinke kvs lekkage bij automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2016 23:20 #1433026 door V700 register
Echt heel aardig dat Piet vanmiddag is langs gekomen bij mij in Amsterdam Noord! We hebben samen de lekkage proberen op te sporen. De motor niet laten lopen maar met de fietspomp ongeveer 2.5 bar op het kvs systeem gezet tot de tankdop ging fluiten.
Nou toen kwam er weer veel water uit en na even zoeken ontdekte Piet dat het een van de slang aansluitingen op het schutbord waar het vandaan kwam. Dat was even mazzel dachten we opgelucht!
Ik zei lachend tegen Piet, nou men zal mij op het Forum onderhand wel een echte koekenbakker vinden, eerst dat gedoe met een hert in Zweden, toen de stuurpomp-poelie en vervolgens ontplofte revisie stuurhuis en dan nu weer een lekkage die helemaal niet vanachter het blok blijkt te komen..
We hebben de slang ingekort en toen moest ik vervolgens weg om mijn dochter (Liv) op te halen.
Vanavond heb ik het achterste uitlaat spruitstuk weer vast gezet en nog wat andere zaken die ik had uitgebouwd om beter bij de achterkant van het blok te komen.
Toen de motor warm laten worden en met gas geven weer gecontroleerd of het inderdaad goed was nu.
Maar helaas mijn euforie was van korte duur, het stroomde er weer hard onderuit en nu kon ik ook beter zien waarvandaan, namelijk links achter hoek net boven het spruitstuk is de pakking door geslagen of is het een gescheurd blok, maar goed een van de twee ik kan er niets anders van maken. Dit is dus alleen bij warme motor aantoonbaar blijkt nu, het druk opbouwen met de fietspomp zorgde voor een andere lekkage op een plek die blijkbaar ook zwak was.
Het metaal moet uitzetten door warmte wil de lekkage op het blok zichtbaar worden.
De motor is van 2004 en heeft slechts 310.000 gelopen (auto zelf 710.000).

Ik moest even goed slikken want ik heb besloten niet nog meer in deze bijzondere auto te gaan stoppen qua tijd en geld....
ik kom binnenkort met een lijst van wat er allemaal aan de wagen is gedaan.
Ik denk dat ik hem in onderdelen ga verkopen, er zitten echt zeer veel onderdelen in een top staat aan de wagen.

Groet, Michiel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2016 02:05 #1433027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stop
Hoi Michiel en de rest,
Ik ben helaas het laatste jaar heel erg onregelmatig hier op het forum vanwege werkdrukte, maar in dit geval misschien net op tijd genoeg. Gelukkig kon Piet komen kijken, meedenken en helpen, helaas bracht dat dus niet de oplossing...
Samenvatting van de lap tekst hieronder: ik zou als ik jou was nog een pot KL-Seal Ultimate proberen, de grote variant. Lees hieronder waarom...
Hier al zo'n twee jaar een lekkende motor die prima loopt en presteert, alleen koelvloeistof verliest. Heb daar eerder in (onder andere) dit draadje over geschreven en daar mijn bevindingen bijgehouden na toevoeging van een klein potje K-Seal. Uiteraard de nodige negatieve reacties op gekregen (troep die het probleem niet oplost, doe nou gewoon de koppakking) en uitgelegd dat vakkundig vervangen van de koppakking bij deze motoren (lang) niet altijd het probleem oplost.
Nu had ik (wellicht door een in de file vastgelopen koelventilator en kokende motor) minimaal het hele laatste jaar een veel te groot koelvloeistofverlies; mega-irritant want ik wil niet voor elke rit de motorkap openen en water bij de wijn doen zeg maar. Nu, zo vlak voor de APK en (alweer) heroverweging van houden of wegdoen van de auto, besloten om de laatste finale-test te doen: alle aanhangende koelvloeistof-aanhangsels afschakelen en het koelvloeistofcircuit in originele staat brengen, om zo te weten te komen of het probleem (ook) in de motor zit of alleen in de aanhangende, bijgebouwde zaken. In mijn geval was dat het afkoppelen van de LPG-verdamper-installatie en het afkoppelen van de standkachel (waar de laatste grote lekkage in het waterpompje van de standkachel zat). Rijdend op benzine nog steeds mayo aan de peilstok en troep in de oilcatchtank, ook na het vervangen van het gehele carterventilatiesysteem. Drie dagen geleden tijd voor de al twee jaar op de plank staande pot K-Seal, de grote variant. Ik had toch niets meer te verliezen.
En geloof het of niet: de afgelopen 600km helemaal nul koelvloeistofverbruik, helemaal nul nieuwe mayo aan de peilstok, en helemaal nul vocht in de oilcatchtank. Is uiteraard een veel te korte periode om dit te bestempelen als de oplossing, maar als je op het punt staat de door jou zo geliefde auto te slopen/verkopen, en je bent niet vies van toevoegingen (simpel gezegd heb je nu toch niets te verliezen wat motor betreft) dan zou ik dit zeker een kans geven.
De gewone kleine K-Seal dicht wel het één en ander (zie dat vorige aangehaalde draadje), maar de grote fles 'zegt' ook scheuren in een blok tot 0,6mm te kunnen dichten (dacht ik, ik zal morgen de tekst van de fles fotograferen). Je expansietank blijft niet wit van binnen want het is een bruin modderig goedje met gouden 'vlokjes', maar als je de keuze hebt tussen definitief stoppen met je 960 of dit proberen, dan zou ik dit proberen. Heb ik tenminste wel gedaan...
Ik heb de mijne toen via eBay uit Engeland laten komen; hier wat info op de site van de fabrikant (alhoewel elke fabrikant zijn eigen product natuurlijk fantastisch vindt), en hier het goedje te koop via eBay.co.uk, voor GBP 26,39 in huis:

Succes met de overweging...

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2016 10:01 #1433028 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Balen zeg
Tja, erg vervelend.
Toen we het KVS systeem op druk hadden gezet begon het flink te druppelen onder de auto. Maar toen ik onder de auto keek druppelde het niet links achter maar rechts achter van de motor. En toen bleek dat een van de slangaansluitingen van de kachel lekte. Slangen ingekort en daarna weer op druk gezet en het druppelen was helemaal gestopt. Uitslaatspruitstuk zat niet vast dus de motor kon niet gestart worden.

En toen werd ik gisteravond gebeld dat de motor toch ook nog lekte bij de koppakking. Balen natuurlijk! Dat is toch een nadeel van de fietspomp methode, die werkt niet om lekkages op te sporen die alleen bij warme motor optreden.

Ik zou dat spul maar proberen.

Piet

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2016 10:24 #1433029 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik weet het niet. Henk
Ik weet het niet. Henk Huisman heeft een drieliter onderblok staan met hele bergen groene kristallen in de koelwatermantels rondom de cilinders. Vermoedelijke oorzaak: het gebruik van een lekstop-produkt.
Dat onderblok is echt nog wel te redden, maar zeker niet zonder volledige demontage, een paar uur met peutergereedschap en een spoeltafel.

Ik zou dus toch even nadenken of je dat risico wilt lopen. Een blok waar alleen een koppakking hoeft te worden gedaan is beslist meer waard dan een blok waarvan alle koelkanalen verstopt zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2016 11:37 #1433032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga het proberen.
Hoi Andre,
Ik ga het zeker ook proberen, goede tip! Ik ga het vandaag nog bestellen.
Willem: Ik snap zeker ook jou argument, maar ik wil geen koppakings avontuur meer aangaan met deze auto op dit moment. Ik heb bij Henk Huisman ook een gestrand avontuur gezien waarnij na veel werk het helaas toch niet de pakking bleek te zijn maar een gescheurd blok. (van Martijn meen ik..) Dan staat je wagen wel even stil en loopt je portomonee verder leeg.. Volgens mij is hij net weer de weg op met zijn auto na ruim een jaar.
Los van mijn eigen uithoudingsvermogen heb ik ook te maken met het thuisfront die mij beginnen te verwijten meer aandacht aan de volvo te schenken dan aan hun. ( Ik zal niet de eerste zijn..)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2016 14:09 #1433034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balen Michiel
Echt een tegenvaller dit! Het blijft in mijn ogen toch het zwakke punt van deze blokken. Je hoort het toch ernstig veel vaker dan met de rode viercylinders.

Ik denk te weten hoe je je voelt, ik hoop dat je voor jezelf de juiste beslissing weet te nemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2016 23:50 #1433165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aftappunt
Hoi Michiel,
Het is inmiddels 9 dagen en 1800km na toevoeging, en ik ben misschien een klein kopje koelvloeistof verloren en wat donkerdere vloeistof uit de catchtank te halen, waarschijnlijk vochtrestanten uit de motor (?). Had overigens het expansievat tot net boven max gevuld (de lasrand van onder- en bovenkant van het vat) om goed enig verlies te kunnen zien maar dat is eigenlijk niet slim natuurlijk; beter halverwege het tankje en een streepje zetten :-). Maar wat een heerlijk gevoel om niet elke keer het waarschuwingslampje te zien oplichten en gewoon met een niet (al te) lekkende motor rond te rijden. Is overigens nog steeds de originele motor op LPG, met inmiddels 589.000km. En als het verbruik zo blijft, moet ik al over 20.000km en vier maanden een liter erbij doen ;-) Dat is wel wat anders dan twee liter voor elke rit.
Maar ik schrijf eigenlijk nog even voor deze tip:
Mocht je inderdaad het goedje gaan gebruiken en alleen via het expansievat kunnen toevoegen, dan is het wel slim/handig om via het aftapkraantje aan de zijkant van de motor het koelvloeistofniveau zoveel te verlagen dat je het product ook echt in het motorcircuit krijgt; het circuleert dan meteen door de motor in plaats van te wachten in het expansievat. Kraantje opendraaien en de koelvloeistof opvangen, kraantje dicht, toevoeging erbij en opgevangen koelvloeistof weer hergebruiken. Koelsysteem 'aflaten' kan natuurlijk ook gewoon onder bij de radiateur, maar daar is bij mij de plastic aftapschroef afgebroken (wie maakt dat dan ook van plastic...).
Overigens is het goedje dus modderbruin maar mijn expansievat na toevoeging en gebruik gewoon gevuld met heldere vloeistof, dus geen lelijk smerig vaatje geworden. Super-onbelangrijk, maar blijkbaar mengt het goed met de 11 liter koelvloeistof van het systeem (wat dan natuurlijk weer super-belangrijk is).
Affijn, succes met de overweging.
P.S.: ik begrijp Willem's reactie heel goed; ik heb, tijdens de zoektocht naar een lekstopper, heel veel foto's en filmpjes op internet voorbij zien komen met smurriegevulde of totaal verstopte koelkanalen. Het kan inderdaad zonde worden (?) van een goed onderblok, en de motor zal misschien nog te redden zijn bij goede revisie, maar omdat Michiel als enige optie slopen en verkopen had en hij de auto zo te lezen graag nog even wilde houden, leek het me een mogelijk alternatief om te vermelden.
Ik ben zo'n gek die troep aan de motor toevoegt, maar dat is alleen om te kijken of ik met redelijk minimale middelen nog langer van de auto kan genieten in plaats van te moeten afvoeren. Heb een heeeeele mooie S80 T6 net voor mijn neus verkocht zien worden, anders had ik dit waarschijnlijk niet eens geprobeerd. Maar de 960 rijdt zoooo lekker, die hou ik liever nog even.
Prettig weekend allemaal!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2016 15:55 #1433207 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic En dan de radiateur...

Het pilletje, zoals dat wel werd genoemd omdat lekstoppers in het koelwatercircuit in pilvorm er in gingen, later in poedervorm, heeft de merkwaardige eigenschap dat het gaten en scheurtjes dicht. Alleen, het is tot op heden nog niet gelukt om de lekstoppers te voorzien van kunstmatige intelligentie. Met andere woorden, ze zien het verschil niet tussen gewenste en ongewenste lekken. En laat nu de radiateur vol zitten met gewenste lekken. Namelijk de kanaaltjes waar de koelvloeistof zich doorheen wurmt.

Zo kon het gebeuren dat een van mijn maatjes in de Franse Gorges du Verdon bij een buitentemperatuur van een slordige 36 graden in eens een straaljagerachtig gehuil en gebonk uit het vooronder hoorde komen, het naaldje van de temperatuurmeter wees een zeer donker rood aan.

Eerst maar eens twee uur af laten koelen. Hoewel het bij die temperaturen niet zo best koelt. En ja hoor, het gebakje reed weer. Tien minuten later was het weer zo ver. Dat was het moment dat de thuisbasis werd gebeld en ik was het slachtoffer.

Maar ik heb 'm op weg geholpen met de volgende raad: Trek dikke winterkleren aan, zo veel truien en jassen als je kunt vinden. En zet een skimuts op. Daarna ze je de kachel vol open en ook de ramen. De kachel koelt dan wel even mee met de radiateur.

Hij heeft de raad opgevolgd, alleen (domdom) heeft-ie de winterkleding vervangen door een zwembroek. 'Ik wist wel dat je me in de maling nam...'

Bij de eerste de beste onderdelenboer die hij tegen kwam heeft-ie vijf liter koelvloeistof alsmede een radiateur aangeschaft en is op een camping gaan sleutelen. De volgende dag hield hij er weer een lekker koel motorblok aan over:
"Wist je dat wij er de rest van de vakantie roomijs mee hebben gemaakt...?"

Maar even terug. De kop zal na die escapades wel krom zijn. Het enige dat verstandig is, kop demonteren en laten vlakken. Kost een paar tienjes plus de pakking. Ik had het in mijn voortuin in minder dan een dag voor elkaar. Zonodig een kleine koprevisie. En je kunt op LPG weer een drie a vierhonderdduizend kilometer (of meer) vooruit.

En de wagen weg doen? Waar vind je voor de totaalprijs van de reparaties een volwaardig exemplaar in dezelfde staat? Koop je een ander, dan begint de ellende van voren af aan.

Tja, het is maar hoe je het bekijkt...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2016 16:36 #1433218 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Jur: had je die koppakking
Jur: had je die koppakking-operatie ook bij een B6xx4 in een dag voor elkaar? Met z'n 48 boutjes waarmee de kop vastzit, zijn gedeelde cilinderkop die met vloeibare pakking teruggeplaatst moet worden, en alle andere zaken waardoor dat heel veel meer complex is dan bij een redblock?
Verder mag de kop van een B6xx4 amper gevlakt worden. Je zit dus al snel aan een andere kop als hij krom is.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2016 17:49 #1433222 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Jur, Moderne lekstoppers zijn
Jur, Moderne lekstoppers zijn misschien niet kunstmatig intelligent maar wel zodanig ontworpen dat ze alleen lekkages dichten kleiner dan de kleinste openingen in een radiator. In de VS hebben ze er zelfs een test methode voor ontwikkeld, de ASTM-3147.

Bijlage KV0.jpg niet gevonden

Op de website van kseal staat dan ook:

Bijlage kv1.jpg niet gevonden

Het is zeker geen garantie dat een lekstopper werkt. Als het lek te groot is dan zal de lekstopper niet werken, daartoe is het ontworpen. Maar ik denk wel dat het als het niet baadt dat de kans klein is dat het schaadt. En bij een 6304 is de koppakking vervangen geen eenvoudige zaak. Bovendien zijn er diverse gevallen bekend van scheuren in het motorblok onder het uitlaatspruitstuk na het vervangen van een koppakking.

Moderators: Jerry Stam