Haperende motor, lampen uitgevallen en meer rare verschijnselen
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2016 14:01 #1431737
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het meest waarschijnlijk is
Het meest waarschijnlijk is toch een beschadiging in de bobine bekabeling, vooral omdat het af en toe is.
Goed inspecteren: elke beschadiging van de mantel kan kortsluiting opleveren. Als het 1 plekje is, dan is het met tape wel te repareren voorlopig, als het erger is zijn er complete reparatie draadboomjes voor te koop.
Niet verwaarlozen: dit kan oorzaak van backfire en motorbrand zijn!
Goed inspecteren: elke beschadiging van de mantel kan kortsluiting opleveren. Als het 1 plekje is, dan is het met tape wel te repareren voorlopig, als het erger is zijn er complete reparatie draadboomjes voor te koop.
Niet verwaarlozen: dit kan oorzaak van backfire en motorbrand zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2016 09:12 #1431819
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, ik ga dus op zoek naar
Ok, ik ga dus op zoek naar een nieuwe set bobinekabels en die zijn nergens meer te koop. De motor is het type B6304FS. Weet iemand waar ik een nieuw setje kan kopen, zodat de auto weer rijdt zoals het hoort?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2016 16:43 #1431828
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic http://www.davebarton.com
www.davebarton.com/volvoharnesses-960.html
Maar het kan dichterbij, want dat spul laat Dave hier in Nederland maken. Alleen heb ik de naam van de leverancier niet zo paraat. Van het weekend zal ik het even toevoegen.
Maar het kan dichterbij, want dat spul laat Dave hier in Nederland maken. Alleen heb ik de naam van de leverancier niet zo paraat. Van het weekend zal ik het even toevoegen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2016 17:21 #1431831
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic elbert bos
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2016 17:41 #1431832
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb even een paar plaatjes
Ik heb even een paar plaatjes meegezonden. Wanneer ik de connector probeer los te halen blijven de kabels gewoon zitten, zie laatste foto. Begrijp ik nu goed dat de bobinekabel het hele pakket is dat op het motorblok ligt en ergens tegen het schutbord naar beneden verdwijnt? Zo op het oog zie ik geen enkele beschadiging, slijtage of andere problemen. De hamvraag komt in mij op, is er een bobine defect of is het echt die kabelboom?
Overigens heel hartelijk dank -mocht het de bobinekabel zijn- voor de doorgestuurde adressen. Dat is echt top.
Jeroen
Overigens heel hartelijk dank -mocht het de bobinekabel zijn- voor de doorgestuurde adressen. Dat is echt top.
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-10-2016 18:05 #1431833
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eindtrap
De stekkers zijn zo te zien al een keer gemodificeerd, dus dat hoef je dan zelf niet meer te doen. Controleer wel even per bobine of alles wel echt goed vast zit. De polen zijn dus los met een tangetje vastgeklemd.. Zo zit het bij mij ook en dat is een prima aanpassing.
Het volgende wat nog je kunt proberen is de onstekkingmodules vervangen.
Het zijn er 2 en ze sturen beide 3 bobines aan. Ze zitten een beetje uit het zicht links en rechts tegen de luchtinlaat aan. De achterste kun je alleen van onder af bereiken.
Van belang is dat je (net als bij een processor op het moederboard in een computer) koelpasta smeert tussen de module en de heatsink, deze modules mogen niet oververhitten dan gaan ze stuk.
Ik heb eventueel wel een setje wat ik vorig jaar heb vervangen maar niet de storing had veroorzaakt (kom je dan pas achter na het vervangen).
Mag je hebben voor weinig!
Het volgende wat nog je kunt proberen is de onstekkingmodules vervangen.
Het zijn er 2 en ze sturen beide 3 bobines aan. Ze zitten een beetje uit het zicht links en rechts tegen de luchtinlaat aan. De achterste kun je alleen van onder af bereiken.
Van belang is dat je (net als bij een processor op het moederboard in een computer) koelpasta smeert tussen de module en de heatsink, deze modules mogen niet oververhitten dan gaan ze stuk.
Ik heb eventueel wel een setje wat ik vorig jaar heb vervangen maar niet de storing had veroorzaakt (kom je dan pas achter na het vervangen).
Mag je hebben voor weinig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2016 07:56 #1431847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bougies
Had je wel de bougies al vervangen ook?
Hier moet je natuurlijk mee beginnen.
Hier moet je natuurlijk mee beginnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2016 09:04 #1431848
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dus de bedrading van de
Ok, dus de bedrading van de bobines kan ik voor nu met een goed gevoel overslaan. De bougies zijn ongeveer 20.000km vervangen. Het kan natuurlijk zijn dat er een rotte tussen heeft gezeten en is relatief goedkoop om te vervangen. De anwb suggereerde dat de auto op 4 of 5 cilinder liep (hij hoorde in ieder geval dat hij niet helemaal loopt zoals het moet). Hij suggereerde in eerste instantie een defecte bobine. Maar dan zou het benzine verbruik ook moeten toenemen en dat is niet zo, ik rijd keurig 1:10. Hoe zou ik kunnen testen of een bobine (het zijn pen-bobines) goed of defect is (ze zijn namelijk vrij kostbaar)? Bij een oude BMW van mijn broer trok ik gewoon de bougiekap los per cilinder en hoorde je of er een uitviel, kan ik de motor laten draaien en een voor een de bobine lostrekken (krijg ik dan geen elektrische schok?)?
Mocht dat het niet zijn dan moet ik verder en kom ik bij de ontstekingsmodules (houd me graag aanbevolen voor de overname).
Daarnaast heb ik toch nog even het olieverbruik gecontroleerd en dat is sinds de klachten nu wel bovengemiddeld. Denk een liter op 2000-3000 kilometer. Zou het dan toch weer aan de vlamdover en de carterontluchting kunnen liggen.
Mocht dat het niet zijn dan moet ik verder en kom ik bij de ontstekingsmodules (houd me graag aanbevolen voor de overname).
Daarnaast heb ik toch nog even het olieverbruik gecontroleerd en dat is sinds de klachten nu wel bovengemiddeld. Denk een liter op 2000-3000 kilometer. Zou het dan toch weer aan de vlamdover en de carterontluchting kunnen liggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2016 12:05 #1431852
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boines
In principe kun je de bobines wel testen op die manier.
Ik heb het zelf nooit gedaan, het probleem is een beetje dat je haast geen ruimte hebt om ze los te trekken, daar de string met snoertjes naar de stekkertjes heel kort zijn en dus weinig ruimte laat om ze een voor een los te nemen.
Nou valt dat bij jou misschien nog wel mee omdat er geen isolatie meer om de draden zit die ze als boom bij elkaar bindt. Is trouwens ook nog en punt van aandacht, de isolatie moet echt beter, het wordt daar best warm!
Ik heb eventueel ook wel reserve bobines die je kunt overnemen, ik heb 13 stuks reserve liggen..
Stuur maar PB anders..
Olieverbruik is wat hoog maar ik lees hier verhalen van motoren met nog hoger verbruik die toch nog prima functioneren verder..
Had je trouwens de foutcodes al een keer uitgelezen?
Ik heb het zelf nooit gedaan, het probleem is een beetje dat je haast geen ruimte hebt om ze los te trekken, daar de string met snoertjes naar de stekkertjes heel kort zijn en dus weinig ruimte laat om ze een voor een los te nemen.
Nou valt dat bij jou misschien nog wel mee omdat er geen isolatie meer om de draden zit die ze als boom bij elkaar bindt. Is trouwens ook nog en punt van aandacht, de isolatie moet echt beter, het wordt daar best warm!
Ik heb eventueel ook wel reserve bobines die je kunt overnemen, ik heb 13 stuks reserve liggen..
Stuur maar PB anders..
Olieverbruik is wat hoog maar ik lees hier verhalen van motoren met nog hoger verbruik die toch nog prima functioneren verder..
Had je trouwens de foutcodes al een keer uitgelezen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2016 14:00 #1431855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobines testen
Beste Jeroen,
Ik heb het wel op die manier gedaan. De eerste keer dat zo'n probleem en bij een garage in Scheveningen kwam heeft de monteur het mij geleerd: één voor één lospoppen terwijl de motor loopt en je hoort heel duidelijk verschil (of niet, dan lopen alle andere vijf goed en slaat de bobine die je eruit popte sowieso over. Dat is dan de boosdoener.
Die kabels zien er inderdaad prima uit, eventueel nog wat extra beschermen.
Thijs
Ik heb het wel op die manier gedaan. De eerste keer dat zo'n probleem en bij een garage in Scheveningen kwam heeft de monteur het mij geleerd: één voor één lospoppen terwijl de motor loopt en je hoort heel duidelijk verschil (of niet, dan lopen alle andere vijf goed en slaat de bobine die je eruit popte sowieso over. Dat is dan de boosdoener.
Die kabels zien er inderdaad prima uit, eventueel nog wat extra beschermen.
Thijs
Moderators: Jerry Stam