Haperende motor, lampen uitgevallen en meer rare verschijnselen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 16:08 #1105962
door V700 register
Haperende motor, lampen uitgevallen en meer rare verschijnselen is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Mijn 960 met 400.000km begint vanochtend te haperen voor het stoplicht, slaat als het ware een slag over en loopt dan vrolijk verder. Later vandaag heb ik ineens problemen met optrekken, auto houdt in bij optrekken en stottert, maar komt daarna lekker op gang. Nog iets later vallen de koplampen, de richtaanwijzer, elektrische ramen en dak uit. Ook beginnen er lampjes te branden op het dashboard, zoals winterstand van de automaat....... Ik heb hem geparkeerd en ben maar niet meer verder gereden.
Het heeft alles weg van een elektrische storing ergens, maar help waar moet ik beginnen met zoeken........?
Mijn 960 met 400.000km begint vanochtend te haperen voor het stoplicht, slaat als het ware een slag over en loopt dan vrolijk verder. Later vandaag heb ik ineens problemen met optrekken, auto houdt in bij optrekken en stottert, maar komt daarna lekker op gang. Nog iets later vallen de koplampen, de richtaanwijzer, elektrische ramen en dak uit. Ook beginnen er lampjes te branden op het dashboard, zoals winterstand van de automaat....... Ik heb hem geparkeerd en ben maar niet meer verder gereden.
Het heeft alles weg van een elektrische storing ergens, maar help waar moet ik beginnen met zoeken........?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 18:13 #1431446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet leuk, is elektrisch probleem
Omdat het zich over de gehele auto afspeelt, zowel motor als lichten ed, licht het an de stroomvoorziening in het algemeen lijkt mij zo, het zal aan je massapunten, de accu of dynamo liggen. Ik denk dat je de ANWB maar eens moet laten komen meten, want hij staat ergens onderweg haal ik uit je verhaal toch.
Succes!
Succes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 18:32 #1431448
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij staat gelukkig voor de
Hij staat gelukkig voor de deur.....Accu is vorig jaar vervangen, massapunten weet ik niet te vinden en dynamo moet dan iig doorgemeten worden. Als ik de accu even uitsluit, waar bevinden zich de massapunten?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2016 22:58 #1431461
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goed kijken
Onder de motorkap.
Vaak zijn het kabels die met een oog en een bout erdoor aan het chassis bevestigd zijn
Op de chassisbalk links voor de motor als je er voor staat
En aan de binnenkant van de spatschermen zitten links en rechts massa-aansluitpunten. zon beetje ter hoogte van de voorzijde van je voorwielen
Vaak zijn het kabels die met een oog en een bout erdoor aan het chassis bevestigd zijn
Op de chassisbalk links voor de motor als je er voor staat
En aan de binnenkant van de spatschermen zitten links en rechts massa-aansluitpunten. zon beetje ter hoogte van de voorzijde van je voorwielen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 12:07 #1431473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk
de kabels (zowel de + als -) zelf ook goed na, zeker bij de accuklemmen. Volvo en bekabeling zijn niet echt vriendjes van elkaar en beide kabels worden hier zeer veel vervangen, zowel bij de 960's-850's-x70classics. De whiteblocks hebben gewoon moeite met slechte kabels / massavoorziening.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 13:28 #1431475
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ANWB is geweest, dynamo OK,
ANWB is geweest, dynamo OK, massa OK, accu OK....... Maar de problemen zijn niet verholpen en nu wordt het echt zoeken. Er werd een defect contactslot gesuggereerd, omdat er een elektronisch deel achter zit, tja dat zou kunnen, maar om nu vooraan te beginnen en dan ergens tegen aan te lopen. Zelf dacht ik dat de radio misschien het defect veroorzaakt, die eruit gehaald maar dat is het ook niet. Ik blijf me afvragen wat het kan zijn. Er moet toch een verklaarbare oorzaak zijn.
De huidige status is dat de motor onregelmatig loopt, de koplampen uitgaan als ik gas geef, het lambda lampje blijft branden, de knopjes winter/eco/sport van de automaat een looplicht is, er in het dashboard relais willekeurig klikken. Als ik alleen het contact aanzet hoor gezoem in de motor, een blik onder motorkap en hand op de motor voel je dat er iets draait (volgens mij was dat nooit).
De huidige status is dat de motor onregelmatig loopt, de koplampen uitgaan als ik gas geef, het lambda lampje blijft branden, de knopjes winter/eco/sport van de automaat een looplicht is, er in het dashboard relais willekeurig klikken. Als ik alleen het contact aanzet hoor gezoem in de motor, een blik onder motorkap en hand op de motor voel je dat er iets draait (volgens mij was dat nooit).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 20:03 #1431486
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat contactslot lijkt me nog
Dat contactslot lijkt me nog niet zo'n gekke suggestie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2016 21:25 #1431488
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou kunnen
Dat onderdeel heet de contactschakelaar en die kan je bestellen bij de dealer voor 36,50. Het ronde stekkerblok zit linksonder je stuur en vervangen is echt niet ingewikkeld. Dus niet het complete slot hoef je te vervangen alleen maar het schakelblok erachter (zie foto).
Ik heb nog een andere theorie, dat het aan je bekabeling van de bobines ligt.
Misschien liggen die deels ontbloot en maken ze kortsluiting. Dit zeg ik omdat je het ook over rook had op die plek en je je ook druk maakt over olie op die plek.
In elk geval de moeite om even te bekijken, kun je meteen zien hoeveel olie zich daar nu bevind. Dus haal de plastic kap eraf en bestudeer even de bedrading en de stekkers op de bobines.
Ik heb nog een andere theorie, dat het aan je bekabeling van de bobines ligt.
Misschien liggen die deels ontbloot en maken ze kortsluiting. Dit zeg ik omdat je het ook over rook had op die plek en je je ook druk maakt over olie op die plek.
In elk geval de moeite om even te bekijken, kun je meteen zien hoeveel olie zich daar nu bevind. Dus haal de plastic kap eraf en bestudeer even de bedrading en de stekkers op de bobines.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2016 00:51 #1431500
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti
Ik heb voor een nieuwe contactschakelaar ruim het dubbele betaald bij de dealer.
Misschien is er nog plaats op de sleuteldag in Gemert op 29 oktober a.s. Daar hebben ze verstand van onze modellen. Maar sleuteldagen zijn in principe alleen toegankelijk voor leden, dus ...
groetjes
Mathy
Ik heb voor een nieuwe contactschakelaar ruim het dubbele betaald bij de dealer.
Misschien is er nog plaats op de sleuteldag in Gemert op 29 oktober a.s. Daar hebben ze verstand van onze modellen. Maar sleuteldagen zijn in principe alleen toegankelijk voor leden, dus ...
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2016 17:06 #1431550
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Goede suggestie, maar voor
Goede suggestie, maar voor een auto waarmee je niet durft te rijden misschien wat minder. Ter plekke lid worden is natuurlijk best een optie, al zijn sleuteldagen meestal vooraf al aardig volgeboekt.
Het hele lichtorkest van waarschuwingslampjes heeft meestal toch te maken met te lage systeemspanning. Heb je al gekeken wat de auto zelf denkt dat er mis is (oftewel: storingscodes uitgelezen)? Brandend lambdalampje geeft normaal gesproken aan dat er een storing is opgeslagen.
En hoe is er bepaald dat de massa OK is? Is dat ook nog het geval als er veel stroom loopt? Dat op toeren de koplampen uitgaan geeft wel te denken...
Probeer ook eens hoe de motorloop is als je de stekker van de luchtmassameter loskoppelt: het hele regelsysteem gaat dan in een noodloop en slaat daarmee een boel meetpunten over.
Het hele lichtorkest van waarschuwingslampjes heeft meestal toch te maken met te lage systeemspanning. Heb je al gekeken wat de auto zelf denkt dat er mis is (oftewel: storingscodes uitgelezen)? Brandend lambdalampje geeft normaal gesproken aan dat er een storing is opgeslagen.
En hoe is er bepaald dat de massa OK is? Is dat ook nog het geval als er veel stroom loopt? Dat op toeren de koplampen uitgaan geeft wel te denken...
Probeer ook eens hoe de motorloop is als je de stekker van de luchtmassameter loskoppelt: het hele regelsysteem gaat dan in een noodloop en slaat daarmee een boel meetpunten over.
Moderators: Jerry Stam