Starten
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2016 18:47 #1105164
door Cor Jan van Rhijn
Starten is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Beste mensen nog maar heel recent heeft onze 940 LPT een dingetje met het starten. Altijd is het geweest: starten - lopen.Altijd bij de 1e keer starten liep hij. Sinds een weekje, zoiets...? Doet hij dat niet meer. 1x, 2x, soms 3x starten en dan pas lopen. Vind ik toch vreemd... iemand ideeën hoe dat komt? De ontsteking (van begin tot eind) is nieuw, de accu is nieuw, het blok loopt verder als een zonnetje. Wel dus een paar weken geleden een ongelukje gehad, maar dat is allemaal keurig hersteld... had verder ook niets met dit soort dingen te maken.
Cor-Jan, Amstelveen.
Cor-Jan, Amstelveen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2016 19:06 #1426899
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Draait de startmotor wel? Heb
Draait de startmotor wel? Heb je het over het niet-aanslaan van de motor?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-03-2016 19:13 #1426902
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Rijd je op gas?
Rijd je op gas?
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2016 15:25 #1426941
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Info
Beste Gerben en Lex,
Ik heb het inderdaad over het niet aanslaan van de motor. Hij slaat soms niet in 1x aan, terwijl hij dat wel altijd deed. Ik rijd niet op gas. De startmotor hoor ik vrolijk zijn werk doen. De accu is prima, kan ook haast niet anders, die is nog geen jaar oud en ik heb geen lekkage van stroom.
Gisteravond heb ik even in Haynes gekeken. Ze hebben daar een hoofdstukje over niet startende motoren (is bij mij natuurlijk niet helemaal het geval, want hij start nog steeds altijd, alleen niet in 1x) Ik heb de multiplug van de LMM met contactspray gesprayed, net als die van de ontstekingsmodule en van de gasklephuis schakelaar (zie Haynes). Vanmorgen uitstekend starten! In Kampen vlak voor de terugweg naar huis toch weer een hapering... ???
Cor-Jan
Ik heb het inderdaad over het niet aanslaan van de motor. Hij slaat soms niet in 1x aan, terwijl hij dat wel altijd deed. Ik rijd niet op gas. De startmotor hoor ik vrolijk zijn werk doen. De accu is prima, kan ook haast niet anders, die is nog geen jaar oud en ik heb geen lekkage van stroom.
Gisteravond heb ik even in Haynes gekeken. Ze hebben daar een hoofdstukje over niet startende motoren (is bij mij natuurlijk niet helemaal het geval, want hij start nog steeds altijd, alleen niet in 1x) Ik heb de multiplug van de LMM met contactspray gesprayed, net als die van de ontstekingsmodule en van de gasklephuis schakelaar (zie Haynes). Vanmorgen uitstekend starten! In Kampen vlak voor de terugweg naar huis toch weer een hapering... ???
Cor-Jan
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2016 15:42 #1426942
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Zijn de bougiekabels ok? Als
Zijn de bougiekabels ok? Als dat zo is, dan lijkt het me zinvol om te checken of er vonkjes zijn. Als dat zo is, dan lijkt me de benzinepomp een volgende verdachte.
Trek de stekker maar eens van de LMM af en als 'ie dan wel loopt (meestal loopt 'ie dan niet toppie maar loopt wel), dan is de LMM verdacht. Deze test kan je altijd doen.
De startmotor is ok, en de accu ook. Da's duidelijk.
Trek de stekker maar eens van de LMM af en als 'ie dan wel loopt (meestal loopt 'ie dan niet toppie maar loopt wel), dan is de LMM verdacht. Deze test kan je altijd doen.
De startmotor is ok, en de accu ook. Da's duidelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2016 15:56 #1426943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet aanslaan
Kun je niet starten wat nauwkeuriger omschrijven?
Slaat de motor uiteindelijk wel aan als je maar continu door blijft starten, bijvoorbeeld pas na 5 of 10 seconden?
Of bedoel je met 2 of 3 keer moeten starten dat de motor wel even aanslaat en ook snelheid lijkt op te pakken, maar na ca. 1 seconde weer afslaat? Dat zou op een immobilizer storing kunnen wijzen.
Als je start, zie je dan dat de naald van de toerenteller na hooguit een paar slagen van de startmotor iets begint te bewegen? Als dat zo is, heb je al wel ontsteking, maar wordt er blijkbaar (nog) geen brandstof ingespoten.
Dat de startmotor draait, wil nog niet zeggen dat er ook meteen een vonk / brandstof is. De ECU moet eerst een keer een signaal van de BDP sensor hebben gekregen zodat die weet wanneer die moet gaan inspuiten / ontsteken.
Slaat de motor uiteindelijk wel aan als je maar continu door blijft starten, bijvoorbeeld pas na 5 of 10 seconden?
Of bedoel je met 2 of 3 keer moeten starten dat de motor wel even aanslaat en ook snelheid lijkt op te pakken, maar na ca. 1 seconde weer afslaat? Dat zou op een immobilizer storing kunnen wijzen.
Als je start, zie je dan dat de naald van de toerenteller na hooguit een paar slagen van de startmotor iets begint te bewegen? Als dat zo is, heb je al wel ontsteking, maar wordt er blijkbaar (nog) geen brandstof ingespoten.
Dat de startmotor draait, wil nog niet zeggen dat er ook meteen een vonk / brandstof is. De ECU moet eerst een keer een signaal van de BDP sensor hebben gekregen zodat die weet wanneer die moet gaan inspuiten / ontsteken.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2016 16:10 #1426944
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic brandstofdrukregelaar
Controleer de brandstofdrukregelaar eens. Slangetje eraf trekken en als er benzine uitkomt dan is het membraam lek waardoor ie teveel brandstof krijgt bij de start. En dan duurt het langer voordat ie aanslaat. Als je nu gestart hebt, ruiken de uitlaatgassen dan ook sterker dan normaal naar benzine?
Succes, Jan.
Succes, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2016 16:28 #1426945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had het met de 780. Heb op
Ik had het met de 780. Heb op aanraden van Gerben de startdraad viaeen relais geschakeld, en sindsdien start hij de eerste keer; er zat teveel verlies in de startdraad vanaf het startslot, maar via een relais schakelt hij daarna direct op de accu...
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2016 12:01 #1426954
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Bougicord
De bougiekabels zijn prima, net nieuw van Bougicord. De Bougies NGK spul is ook nieuw en volgens mij het probleem niet. LMM zal ik even proberen.
Cor-Jan
Cor-Jan
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2016 12:04 #1426955
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Precisie
Bedankt voor je vraag Rob... Ik bedoel dus dat doorstarten niet helpt. Ik moet echt het contact helemaal uitschakelen en een tweede poging wagen en dan start hij normaal, of soms pas bij de derde poging. Toerenteller zal ik op letten. Wat ik opvallend vond was dat na mijn gespuit met contactspray hij nog nooit zo fantastisch gestart heeft... wow dat ging vlot.
Cor-Jan
Cor-Jan
Moderators: Jerry Stam