bekende koppakking ramp V90?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 13:01 #1417709
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanleiding
Dit is een lastig punt. Laat ik het zo zeggen: iedere 2 a 3 keer tanken, trek ik wel de kap open om even te kijken naar de KVS en de olie. Maar wat nou als je temperatuurmeter altijd goed in het midden staat en er geen lampje gaat branden als er te weinig KVS in zit? Dan ben je dus theoretisch 999km te laat, in mijn geval mogelijk 2 keer.
Ik denk dat ik gewoon pech gehad heb. Ik heb dus tweemaal (maximaal) 1000km te heet gereden zonder daar een waarschuwing voor te krijgen (zowel temperatuurmeter niet van zijn plek als lampje altijd uit van te weinig KVS).
De eerste keer was dat door een falende lpg verdamper die de kvs mijn blok injoeg, de tweede keer was het waarschijnlijk de pakking (doordat ik de eerste keer met die verdamper te laat was). De pakking bleek verroest dus die heeft al een tijdje te lijden gehad.
Ik ben dus op zoek naar een goed 180pk onderblok met minder dan 150k op de teller
Ik denk dat ik gewoon pech gehad heb. Ik heb dus tweemaal (maximaal) 1000km te heet gereden zonder daar een waarschuwing voor te krijgen (zowel temperatuurmeter niet van zijn plek als lampje altijd uit van te weinig KVS).
De eerste keer was dat door een falende lpg verdamper die de kvs mijn blok injoeg, de tweede keer was het waarschijnlijk de pakking (doordat ik de eerste keer met die verdamper te laat was). De pakking bleek verroest dus die heeft al een tijdje te lijden gehad.
Ik ben dus op zoek naar een goed 180pk onderblok met minder dan 150k op de teller
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 13:08 #1417712
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 250
eigenlijk 250k maar minder is ook goed
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 15:07 #1417720
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Poreuze blokken kwamen alleen
Poreuze blokken kwamen alleen de eerste jaren voor. Is iets anders dan een scheur in het blok.
Onderblokken van een 180 pk en een 204 pk zijn gelijk.
Let op dat je de kopbouten minder vast draait als de factory specs. Gescheurde blokken na het wisselen van een koppakking komen ook steeds meer voor.
bv: volvo700vereniging.nl/node/24811 (De scheur is duidelijk te zien en loopt rechts nog door tot aan cilinder 2. Het begon allemaal met een lekke koppakking)
of deze: www.volvo-forum.de (bei mir wurde eine Riss im Motorblock festgestellt, da ich einen Wasserverlust bemerkt habe. Und das nachdem erst kürzlich die Zylinderkopfdichtung erneuert wurde)
of deze: www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html#CrackedBlocks
(Don't torque the bolts to the final factory spec. It is too tight and tends to crack the blocks).
Het is altijd een scheur tussen cylinder 3 en 4 onder het uitlaatspruitstuk. Het lijkt er op dat metaalmoeheid een rol begint te spelen want je hoort het steeds vaker.
Piet
Onderblokken van een 180 pk en een 204 pk zijn gelijk.
Let op dat je de kopbouten minder vast draait als de factory specs. Gescheurde blokken na het wisselen van een koppakking komen ook steeds meer voor.
bv: volvo700vereniging.nl/node/24811 (De scheur is duidelijk te zien en loopt rechts nog door tot aan cilinder 2. Het begon allemaal met een lekke koppakking)
of deze: www.volvo-forum.de (bei mir wurde eine Riss im Motorblock festgestellt, da ich einen Wasserverlust bemerkt habe. Und das nachdem erst kürzlich die Zylinderkopfdichtung erneuert wurde)
of deze: www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html#CrackedBlocks
(Don't torque the bolts to the final factory spec. It is too tight and tends to crack the blocks).
Het is altijd een scheur tussen cylinder 3 en 4 onder het uitlaatspruitstuk. Het lijkt er op dat metaalmoeheid een rol begint te spelen want je hoort het steeds vaker.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 15:38 #1417722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe ver zou je kunnen gaan, qua moment/hoekverdraaiing? Te groot moment lijkt dus tot een gescheurd blok te leiden, maar te klein moment geeft waarschijnlijk geen goede afdichting.
Of zou het komen door onvlakheid van kop en/of blok? Kan het me lastig voorstellen, als men de kop vlakt zou de onvlakheid in het onderblok moeten zitten en zou de kop stijver moeten zijn dan het onderblok. Dan kun je m wel stuk trekken natuurlijk.
Lassen lijkt dus eigenlijk geen optie, begrijp ik uit de pagina bij de Volvoclub.
Of zou het komen door onvlakheid van kop en/of blok? Kan het me lastig voorstellen, als men de kop vlakt zou de onvlakheid in het onderblok moeten zitten en zou de kop stijver moeten zijn dan het onderblok. Dan kun je m wel stuk trekken natuurlijk.
Lassen lijkt dus eigenlijk geen optie, begrijp ik uit de pagina bij de Volvoclub.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 15:44 #1417723
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zes is geen vijf.
Volgens mij ligt de oorzaak meer in het feit dat de zescilinder is voortgekomen uit hetzelfde concept als de 4-en de 5 cilinder. Een gescheurd 850 blok ben ik nog niet tegengekomen terwijl ik het aantal 6 cilinderblokken al niet meer weet maar het waren er wel veel en allemaal nog met de eerste koppakking.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2015 18:32 #1417727
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is eigenlijk hetzelfde
Is eigenlijk hetzelfde probleem als bij de diesels. Een VW Golf 1.6d uit de jaren 80 blijft eeuwig lopen terwijl veel D24ers vroegtijdig sneuvelen.
BIj Mercedes ook, een 4 cilinder OM601 heeft hooguit een keer een koppakking, bij een OM602 5 cil al wat vaker (met sporadisch een gescheurde kop) en bij de 3 liter 6 cilinder OM603 vervang je kop en koppakking tegelijk omdat ze allemaal gescheurd zijn.
Das het voordeel van een V motor, lekkere korte koppen. Dus weinig werking dus blijft over het algemeen langer heel, uitzonderingen daargelaten zoals mijn Sable. Daar kan je na een ton de koppen er al af halen.
Bij vrachtwagen, scheeps- en industriemotoren is de oplossing mooi, elke cilinder zijn eigen kop. Bijna nooit kopzorgen. Ook in de personenwagendiesels kwam dit voor, de Italiaanse VM diesels uit oa de Chrysler Voyager, Alfa 164, laatste Scorpio's hadden ook per cilinder een kop. Al zag je dat niet want het klepdeksel was wel 1 geheel.
BIj Mercedes ook, een 4 cilinder OM601 heeft hooguit een keer een koppakking, bij een OM602 5 cil al wat vaker (met sporadisch een gescheurde kop) en bij de 3 liter 6 cilinder OM603 vervang je kop en koppakking tegelijk omdat ze allemaal gescheurd zijn.
Das het voordeel van een V motor, lekkere korte koppen. Dus weinig werking dus blijft over het algemeen langer heel, uitzonderingen daargelaten zoals mijn Sable. Daar kan je na een ton de koppen er al af halen.
Bij vrachtwagen, scheeps- en industriemotoren is de oplossing mooi, elke cilinder zijn eigen kop. Bijna nooit kopzorgen. Ook in de personenwagendiesels kwam dit voor, de Italiaanse VM diesels uit oa de Chrysler Voyager, Alfa 164, laatste Scorpio's hadden ook per cilinder een kop. Al zag je dat niet want het klepdeksel was wel 1 geheel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2015 17:58 #1417743
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderblokken van een 180 pk en een 204 pk zijn gelijk.
Onderblokken van een 180 pk en een 204 pk zijn gelijk: dát zou goed nieuws zijn want dan is de spoeling minder dun!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2015 19:13 #1417747
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is balen!
Hi Martijn,
Inhoudelijk weet ik weinig toe te voegen aan wat hier al gemeld is. Zoals je weet ben ik ook ervaringsdeskundige. Door de omstandigheden toen (auto stond met een afgeschroefde kop bij de Volvo dealer) was de meest praktische oplossing het daar te laten doen. Dus een fabrieksnieuwe motor erin. Kostte wel een paar centen meer dan andere oplossingen.
Hoeveel kilometer staat er op het blok?
succes met de moeilijke beslissing!
Inhoudelijk weet ik weinig toe te voegen aan wat hier al gemeld is. Zoals je weet ben ik ook ervaringsdeskundige. Door de omstandigheden toen (auto stond met een afgeschroefde kop bij de Volvo dealer) was de meest praktische oplossing het daar te laten doen. Dus een fabrieksnieuwe motor erin. Kostte wel een paar centen meer dan andere oplossingen.
Hoeveel kilometer staat er op het blok?
succes met de moeilijke beslissing!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2015 20:20 #1417749
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha Bart, ja lotgenoten, ik
Ha Bart, ja lotgenoten, ik weet het nog vn jou toen (aanleiding niet meer eigenlijk).
Jij hebt een heel nieuw blok gedaan, dat kan ik me niet veroorloven.
Er staat bij mij 250k op. Kop/kleppen etc lijken goed te zijn.
Jij hebt een heel nieuw blok gedaan, dat kan ik me niet veroorloven.
Er staat bij mij 250k op. Kop/kleppen etc lijken goed te zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2015 20:32 #1417750
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanleiding...
was langzaam verlies van koelwater. Geen extreem dikke en harde slangen, maar wel steeds gedoe met tekort water in het tankje. Na een Co -meting was duidelijk dat het blok lekte. Het leek alleen de koppakking, maar toen de kop eraf was, bleek het onderblok gescheurd. Ik weet niet meer op welke plek exact, wel dat cilinder 3 en 4 van binnen helemaal gaar waren.
Heb je al een beslissing gemaakt? Er zitten hier vlakbij elkaar twee motorrevisiebedrijven. Die kunnen veel. Is dat een optie bij jou in de buurt?
Heb je al een beslissing gemaakt? Er zitten hier vlakbij elkaar twee motorrevisiebedrijven. Die kunnen veel. Is dat een optie bij jou in de buurt?
Moderators: Jerry Stam