Temperatuurmeter slaat uit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 17:34 #1416692
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat
Vervang meteen even je thermostaat ook als je de tempsensor doet, kun je er meteen beter bij als je de behuizing open hebt, thermostaat is het geld niet en preventief vervangen zal je je kop niet kosten, ik bedoel kan je je kop besparen..lol
Heb ik van de week ook preventief gedaan, bij mij was er wel een torx schoefkop dol, dus moest er eerst een moer op zien te lassen, maar als je daar geen last van hebt is het een klusje van niets eigenlijk.
ca 1.5 liter kvs aftappen en je kunt aan de slag.
Succes!
Heb ik van de week ook preventief gedaan, bij mij was er wel een torx schoefkop dol, dus moest er eerst een moer op zien te lassen, maar als je daar geen last van hebt is het een klusje van niets eigenlijk.
ca 1.5 liter kvs aftappen en je kunt aan de slag.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 18:21 #1416694
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bedrading
gezien de vermelde waarnemingen zou ik toch eerder een storing in de bedrading verwachten. Voer eerst wat testjes uit en je weet een hoop meer. Tap de bedrading van de sensor af en leg er een voltmeter aan.
Maak kortsluiting met beide sensordraden en de meter moet vol uitslaan.
Ga rijden en noteer het voltage wat over de sensordraden staat.
Bij bedrijfstemperatuur zie je dan ook hoe de thermostaat de temperatuur constant houdt of niet. Dat gaat op deze manier een stuk nauwkeuriger dan naar de tempmeter kijken die van 60 tot 110 graden in het midden staat.
Dat de fan bij thuiskomst aan staat is heel gewoon na een lange rit waarbij je aan het eind in stadsverkeer bent aangekomen. Voor volledigheid neem je een infrarood thermometer en controleert de temperatuur van thermostaathuis, bovenhuis radiateur en de onderbuis.
Maak kortsluiting met beide sensordraden en de meter moet vol uitslaan.
Ga rijden en noteer het voltage wat over de sensordraden staat.
Bij bedrijfstemperatuur zie je dan ook hoe de thermostaat de temperatuur constant houdt of niet. Dat gaat op deze manier een stuk nauwkeuriger dan naar de tempmeter kijken die van 60 tot 110 graden in het midden staat.
Dat de fan bij thuiskomst aan staat is heel gewoon na een lange rit waarbij je aan het eind in stadsverkeer bent aangekomen. Voor volledigheid neem je een infrarood thermometer en controleert de temperatuur van thermostaathuis, bovenhuis radiateur en de onderbuis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 20:03 #1416699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Liv en Adrian voor
Bedankt Liv en Adrian voor jullie informatieve mails/ reactie's.
Dat (snelle) heen en weer bewegen van de naald, van zeer heet naar flink minder en weer terug, houdt me bezig. Zal dit verband houden met het aanslaan van de fan? Dan zou toch de temperatuur-naald langzaam naar het midden, naar z'n normale stand, moeten bewegen?
Daarom ook houd ik nog zeker rekening met iets in de bedrading.
Groet, Dick
Dat (snelle) heen en weer bewegen van de naald, van zeer heet naar flink minder en weer terug, houdt me bezig. Zal dit verband houden met het aanslaan van de fan? Dan zou toch de temperatuur-naald langzaam naar het midden, naar z'n normale stand, moeten bewegen?
Daarom ook houd ik nog zeker rekening met iets in de bedrading.
Groet, Dick
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 20:30 #1416700
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Sensoren
De meter op het dashboard heeft zijn eigen sensor. Dit is een ntc weerstand die op temperatuur reageert. Is de weerstand 0 dan slaat de tempmeter helemaal uit. Maakt de bedrading ergens contact dan krijg je dat uitspringen van de meter.
De fan wordt aangestuurd door de ecu, voor de 969/V90 de motronic, op basis van de waarde van de ect sensor. Ook een ntc weerstand, geschroefd in de kop. Die regelt bij de koude start meer brandstof dan op bedrijfstemperatuur.
Is de thermostaat eenmaal helemaal open en stijgt de temperatuur verder, dan laat de motronic de fan draaien eerst op lowspeed bij iets van 103 graden en vervolgens op highspeed bij iets van 110 graden. Dit zijn waardes van de 940 , het systeem voor de 960 is niet anders alleen kan de motronic net iets andere parameters hebben voor de schakelmomenten.
Wanneer je het voor elkaar krijgt het klokkenhuis er uit te halen dan kun je achterop het klokkenhuis de sensordraden makkelijk aftappen. In een stekkerdoos halverwege zal het ook gaan. Dan moet je het schema raadplegen.
De fan wordt aangestuurd door de ecu, voor de 969/V90 de motronic, op basis van de waarde van de ect sensor. Ook een ntc weerstand, geschroefd in de kop. Die regelt bij de koude start meer brandstof dan op bedrijfstemperatuur.
Is de thermostaat eenmaal helemaal open en stijgt de temperatuur verder, dan laat de motronic de fan draaien eerst op lowspeed bij iets van 103 graden en vervolgens op highspeed bij iets van 110 graden. Dit zijn waardes van de 940 , het systeem voor de 960 is niet anders alleen kan de motronic net iets andere parameters hebben voor de schakelmomenten.
Wanneer je het voor elkaar krijgt het klokkenhuis er uit te halen dan kun je achterop het klokkenhuis de sensordraden makkelijk aftappen. In een stekkerdoos halverwege zal het ook gaan. Dan moet je het schema raadplegen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 21:11 #1416704
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Airco
Bovendien laat de airco de fan ook aanslaan. Staat de airco aan en kom je in stadsverkeer dan slaat de fan ook regelmatig aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2015 14:13 #1416715
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Guksie, guksie, guksie: ook
Guksie, guksie, guksie: ook nog eens het klokkenhuis er uit halen? Begrijp dat het nu echt zoeken gaat worden.
Moet nog steeds van de schrik bekomen, merk ik. Dat die ouwe trouwe 960 kuren begint te vertonen en dus aandacht nodig heeft. Kan er nog maar moeilijk aan wennen.
Hopelijk heeft de werkplaats iemand in dienst, die met de nodige zorg/ voorzichtigheid aan de wagen wil werken.
Bedankt voor je aanvulling weer!
Moet nog steeds van de schrik bekomen, merk ik. Dat die ouwe trouwe 960 kuren begint te vertonen en dus aandacht nodig heeft. Kan er nog maar moeilijk aan wennen.
Hopelijk heeft de werkplaats iemand in dienst, die met de nodige zorg/ voorzichtigheid aan de wagen wil werken.
Bedankt voor je aanvulling weer!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2015 15:41 #1416716
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik zou eerst beginnen met een
Ik zou eerst beginnen met een bluetooth ELM 327 OBD module te kopen.
Zoiets dus: link.marktplaats.nl/a1017767808
En dan op je smartphone een app als Torque installeren.
Hiermee kan je tijdens het rijden o.m. de temperatuur uitlezen zoals de ECU denkt dat die is. Een 960 uit dec. 96 heeft één gecombineerde tempsensor voor zowel de meter in het instrumentenpaneel als de ECU. Als de meter gek uitslaat terwijl de ECU via Torque de goede waarde aangeeft, ligt het aan de meter. Als de meter gek uitslaat en de ECU ook een hoge waarde aangeeft, ligt het aan de sensor of aan de bedrading van de sensor.
Piet
Zoiets dus: link.marktplaats.nl/a1017767808
En dan op je smartphone een app als Torque installeren.
Hiermee kan je tijdens het rijden o.m. de temperatuur uitlezen zoals de ECU denkt dat die is. Een 960 uit dec. 96 heeft één gecombineerde tempsensor voor zowel de meter in het instrumentenpaneel als de ECU. Als de meter gek uitslaat terwijl de ECU via Torque de goede waarde aangeeft, ligt het aan de meter. Als de meter gek uitslaat en de ECU ook een hoge waarde aangeeft, ligt het aan de sensor of aan de bedrading van de sensor.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2015 16:20 #1416717
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aansluiting middenconsole
Hoi Piet heb je daar een aansluiting onderin je middenconsole voor nodig?
Vanaf welk jaar is die bluetooth module te gebruiken dat jij weet?
Vanaf welk jaar is die bluetooth module te gebruiken dat jij weet?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2015 16:31 #1416718
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vanaf modeljaar 1996 is de
Vanaf modeljaar 1996 is de 960 voorzien van een Motronic 4.4.
De OBD connector zit onder een klepje in de middenconsole.
Piet
De OBD connector zit onder een klepje in de middenconsole.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2015 18:07 #1416720
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant Piet. Werk alleen
Interessant Piet. Werk alleen wel met Google Chrome apparatuur.
Bedankt voor deze tip!
Bedankt voor deze tip!
Moderators: Jerry Stam