schokbrekers???
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Wat mij betreft is dat de ideale combinatie: de zachte nivomat-veren, nivomat-dempers, en de hulpveer voor als de belasting groot is. Je hebt dan comfortabele, zachte vering met goede demping, en als het hard gaat in bochten, of met veel belading, zorgt de hulpveer voor een extra weerstand.
Helemaal mee eens Willem, een setje MAD hulpveren gaat prima samen met nivomats en bijbehorende veren.
In mijn beleving veel beter dan verzwaarde veren en gewone schokdempers.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus voor de volledigheid; de sedans met multilink: late 760, 780, 960, S90 en een enkele exotische late 740 (16V turbo)
Estates met multilink: 960II en V90.
740 en 940 hebben altijd een starre achteras (op die enkele exotische 740 sedan na dan)
En dan moet er eigenlijk ook nog bijgezegd worden dat het eerste multilink achterwielophanging een systeem met schroefveren was. De 960II en later hebben een compleet herziene achterwielophanging met dwarsgeplaatste kunststof bladveer.
Zo goed Henk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
als ik ze wil vervangen voor andere goede nivomats?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, vervangen van achterschokbrekers is één van de makkelijkere klussen aan een 7- en 9-serie. Elke schokbreker zit vast met een bout bovenaan en een bout onderaan. De bovenste bereik je het gemakkelijkst door je achterwiel eraf te halen (dan dus wel een krik en assteunen (!!!) nodig); in de wielkast zit bovenaan een rubberdop die de bovenste bout afdekt. Als het goed is, is die helemaal schoon en goed demontabel. De onderste bout moet je van onder de auto losdraaien, en dan kun je 'zo' de schokbreker/nivomat onder je auto vandaan halen.Tip: draai eerst allebei de bouten losser voordat je er één helemaal uithaalt.
Heb nu zo even geen foto's, maar het is zo eenvoudig als het hierboven klinkt .
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oeps en oh ja, ik was even in de war met de 960 ...Zoals Rob en Paul al schreven:
... want de 940 heeft daar een bout-en-moer in plaats van alleen een bout die je in de draagarm schroeft (960). Dus inderdaad iets van een griptang en goed voor-inspuiten met kruipolie om de boel los te krijgen. Verder zo eenvoudig als ik eerder beschreef, in de hoop dat je niet de pech krijgt zoals Rob beschrijft (vastgeroest in de bus (maar zo deed ik ook wel eens drie maanden over het loskrijgen van een gebroken steekas uit een Land Rover, terwijl Haynes het had over 'alleen maar vier bouten' losdraaien en de as eruithalen )).solexpaul schreef : ...Onderste bout kan triky zijn...
Dus zéker zelf proberen, maar beginnen aan de onderkant inderdaad.