schokbrekers???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2014 12:10 #1409706
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Zit het nu met de 700 serie dan? Deze zijn standaard niet met nivomats geleverd, of wel? Qua constructie/achter-as toch hetzelfde als een 900. Deze zijn toch ook niet allemaal heel stug geveerd, of stuiterbakken. Of zakken deze gewoon heel erg door bij wat meer belading, iets wat ik zelf nooit meegemaakt heb bij onze voormalige 745 (al weet ik niet wat daar onderzat qua veren/demping).
Persoonlijk vind ik het stugge karakter van versterkte veren fijn. Het voelt een beetje aan als een "moderne" auto qua veer karakteristiek, maar ik zou het zeker niet als stuiteren omschrijven. Daar denk ik pas aan bij "schroefsetjes".
Iedereen mag uiteraard zelf bedenken en omschrijven hoe het gevoel van vering ervaren wordt. Mij hield het heel erg tegen om verzwaarde veren aan te schaffen vanwege het "stuiter" gevoel wat je vaak leest op dit forum. Toch ben ik erg eigenwijs en heb ze toch wezen bestellen, gemonteerd, met in het achterhoofd dat ze altijd weer gewisseld kunnen worden voor standaard exemplaren mocht het niet bevallen...... Het bevalt wel, in ons (de vrouw is heel blij) geval.
Persoonlijk vind ik het stugge karakter van versterkte veren fijn. Het voelt een beetje aan als een "moderne" auto qua veer karakteristiek, maar ik zou het zeker niet als stuiteren omschrijven. Daar denk ik pas aan bij "schroefsetjes".
Iedereen mag uiteraard zelf bedenken en omschrijven hoe het gevoel van vering ervaren wordt. Mij hield het heel erg tegen om verzwaarde veren aan te schaffen vanwege het "stuiter" gevoel wat je vaak leest op dit forum. Toch ben ik erg eigenwijs en heb ze toch wezen bestellen, gemonteerd, met in het achterhoofd dat ze altijd weer gewisseld kunnen worden voor standaard exemplaren mocht het niet bevallen...... Het bevalt wel, in ons (de vrouw is heel blij) geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2014 10:10 #1409728
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Standaard
Nivomats waren standaard op elke 760 voor de nederlandse markt, mogelijk ook op sommige bouwjaren 740GLE. En vanaf 1989 of 1990 waren nivomats standaard uitrusting op alle estates.
Zo had mijn 740GL estate tussennneus ze ook.
Onder mijn huidige 940 zitten verzwaarde veren (en gewone dempers), en ondanks de gastank en geregeld redelijk wat belading vind ik het voor geen meter rijden. Als iemand een setje normale achterveren voor een estate over heeft houd ik me aanbevolen.
Zo had mijn 740GL estate tussennneus ze ook.
Onder mijn huidige 940 zitten verzwaarde veren (en gewone dempers), en ondanks de gastank en geregeld redelijk wat belading vind ik het voor geen meter rijden. Als iemand een setje normale achterveren voor een estate over heeft houd ik me aanbevolen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2014 14:48 #1409741
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 760 (sedan) heeft nu
Mijn 760 (sedan) heeft nu veren van een station (zonder nivomaten, dus vrij dik) in samenwerking met koni gasgevulde dempers. Helemaal niet rammelig stug ofzo, gewoon stevig en dat is wel fijn met drempels etc. Demper en veer is 1 systeem en zo moet je het dus ook opbouwen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2014 08:04 #1409771
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn
760 had ook van oorsprong nivomats eronder (nu heb ik standaard al een schurft aan die dingen) en die heb ik er onderuit gehaald, zitten nu veren onder van een 945 (estate dus) en een set goede schokkers.
Rijd perfect, zowel solo als met caravan erachter.
Rijd perfect, zowel solo als met caravan erachter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2014 09:19 #1409773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar het is dus beter of de
maar het is dus beter of de veren ook te vernieuwen bij verandering van schokbrekers
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2014 12:58 #1409788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
noodzakelijk, maar wel beter. Veer spanning wordt slapper door de jaren heen.
In uw geval heeft u al hulpveren, welke de zware belasting aardig op heeft kunnen vangen mijninziens. In dit geval zou ik de gok wagen en er eerst nieuwe nivomats (als dit de keuze voor u gaat worden) onder trappen. Mochten de (nivomat)veren toch te slap zijn geworden, kan je d'r altijd nog nieuwe onder zetten.
In uw geval heeft u al hulpveren, welke de zware belasting aardig op heeft kunnen vangen mijninziens. In dit geval zou ik de gok wagen en er eerst nieuwe nivomats (als dit de keuze voor u gaat worden) onder trappen. Mochten de (nivomat)veren toch te slap zijn geworden, kan je d'r altijd nog nieuwe onder zetten.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2014 13:15 #1409789
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic verandering
Bij verandering van nivomats naar gewone schokdempers: altijd ook de veren vervangen! In alle andere gevallen is het beter maar niet noodzakelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2014 13:59 #1409795
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Excuus Willem,
Vergeten erbij te zeggen. u heeft helemaal gelijk. Nivomat veren zijn te slap voor conventionele schokdempers.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 15:24 #1412107
door V700 register
er zit er onder de 940 estate 1997 een starre achter as?
ik hoor ook mensen wel eens over een multilink?
Beantwoord door V700 register in topic
er zit er onder de 940
er zit er onder de 940 estate 1997 een starre achter as?
ik hoor ook mensen wel eens over een multilink?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2014 15:43 #1412109
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Onder een 940 zit altijd een starre achteras.
Multilink is alleen geleverd onder de late 760, 780, 960, S/V90 en een enkele exotische 740.
Nooit onder de 940.
En bij de Estates alleen onder de 960II en de V90.
Multilink is alleen geleverd onder de late 760, 780, 960, S/V90 en een enkele exotische 740.
Nooit onder de 940.
En bij de Estates alleen onder de 960II en de V90.
Moderators: Jerry Stam