lekke koppakking en hoog benzine verbruik volvo V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de garage een koppakkingwissel wil uitvoeren vraag dan 100% garantie, zonder extra kosten!!!
Hou het gesprek redelijk in eerste instantie en leg hen het uit. Er zijn op dit forum al menig verhalen geplaatst over die 6 cilinders.
Het zijn mooie auto's om er in te rijden, een V70 van een paar maanden oud kan er zelfs niet aan tippen.... Je hebt betaald en probeer ergens een goede motor te bekomen, of het onderblok en kop geheel te vlakken voor een goede prijs tussen de garage.
Succes,
Robert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Er zijn ook genoeg volvo garages die geen enkel probleem zien in het vervangen van een koppakking van een 3 liter. Ik weet dat de afgelopen jaren op het forum een aantal keer is geschreven over een vervangen koppakking die na een relatief gering aantal kilometers weer begon te lekken. Maar één van deze personen heeft aan mij privé verteld dat hij de kop niet had laten vlakken en een andere vertelde mij dat bij het opnieuw loshalen van de kop bleek dat een aantal centrale kopbouten veel te los zaten.robertm schreef : Veel succes!
Ik wil je niet bang maken maar een koppakking vervangen van een 3liter begint menig Volvo garage niet eens meer aan. Kans is heel groot dat de klant vaak terug komt met nog steeds dezelfde problemen...
Lijkt er inmiddels op dat als het goed dient te gebeuren én het onderblok moet worden gevlakt én de kop... Er zijn heel veel problemen met koppakking vervangen van de 3 liter.. Het is niet louter de pakking vervangen en kop vlakken. Waarschijnlijk ook het onderblok dat de grootste problemen geeft. Het is helemaal niet logisch dat dat moet maar het heeft er inmiddels alle schijn van! En dat kost heel veel geld; motor uitbouwen, wegbrengen en weer inbouwen vandaar dat men vaak een goede ruilmotor voorstelt bij zo'n operatie.
Heel vervelend nieuws..
Robert
Dus ik denk dat als je alles netjes volgens de voorgeschreven procedure doet dat er dan geen probleem hoeft te zijn. Probleem is dat je speciaal gereedschap nodig hebt en als je dat niet hebt en gaat improviseren dan wordt de kans groter dat het mis gaat natuurlijk.
Enschede is aan de andere kant van het land voor mij en het is winter anders zou ik best wel willen helpen.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kans is daar dat je verschillende malen terug moet naar de garage. Die kans bestaat nu eenmaal met die motoren, ook met de 5 cilinders. Je kunt geluk hebben, maar het vlakken van het onderblok lijkt niet overbodig.
Bij de 4 cilnders, de diesels en de V6 is het allemaal geen probleem... Maar goed, die onderblokken zien er ook heel andes uit. Bij de 5 en 6 cilnders zijn de cilinderbussen soort van "gegoten natte cilinderbussen" en de wanden van het blok en de bussen zijn behoorlijk dunwandig zeg maar.
Bij de 4 cilinders en diesels zijn de cilinders geboord in het gegoten stalen onderblok, niks geen aluminium gegoten "natte cilinderbussen". Ik denk dat dat de reden is. Iets anders kan ik niet verzinnen rond die problemen. Je moet zo'n blok eens uit elkaar trekken en je ziet het. Die 5 en 6 cilinder lijnmotoren lijken op de V6 behalve dat de cilinderbussen van de 5 en 6 cilnder lijnmotoren kompleet uit 1 stuk gegoten zijn uit aluminium samen met het onderblok. Waarom de V6 dan weer zo betrouwbaar is na enkel een koppakkingwissel, zonder vlakken blijft de vraag.. De cilinderbussen van de V6 zijn dan wel weer van staal. Die bussen passen dus in het aluminium onderblok middels vulplaatjes. Heel verhaal maar dat is mijn theorie..
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
hartelijk dank voor julie input, ik ga ermee bezig komende dagen en houd jullie op de hoogte wat het nieuwe eventuele voorstel is van de garage
Martin
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je de koppakking door een goede Volvo-dealer laat vervangen heb je in ieder geval een vol jaar garantie. Een kennis van mij heeft bij 500000 km ( op gas) bij bovengenoemde Volvo-dealer zijn cilinderkop ( ook een S90 3.0) laten reviseren en rijdt sindsdien alweer ruim 135000 km zonder problemen verder. Maar daar weten ze precies hoe en wat. En of je dat voor 1400 euro klaar hebt? Dat zou je kunnen informeren. Maar ik ging in ieder geval voor zekerheid als ik minimaal 1000 euro uit moest geven. Als de motor goed loopt en geen olie verbruikt zou ik zeker niet voor een ruilmotor gaan. Deze 3.0 zespitters kunnen lang meegaan. Alleen hebben ze deskundig onderhoud nodig en dat kan niet iedere universele Bovag-garage. Zelf rijd ik al ruim 11 jaar een S90 3.0 ( de huidige is mijn tweede) en ik wil niets anders meer.
Overigens lijkt het me een verborgen gebrek dat bij aankoop al bestond. Maar als je uitdrukkelijk zonder garantie hebt gekocht en de prijs scherp was, ben ik bang dat je juridisch gesproken weinig kunt doen en aangewezen bent op coulance van de verkopende garage.
Succes in ieder geval en veel plezier en veilige kilometers gewenst.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Goeie opmerking Henk! Het zou zomaar kunnen zijn dat je gelijk hebt: zie deze <a href=" www.occasionadvies.nl/handboek/Verborgen_gebreken_Wat_nu?page=3 ">linkhenk 940LPT schreef : Verborgen gebrek en garantie (voor als iets stuk gaat NA aankoop) zijn toch twee verschillende dingen? Als er een verborgen gebrek was op moment van aankoop zijn er 2 opties. Of kostenloos laten repareren of de koop ongedaan maken.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is, wat Henk zegt, duidelijk een verborgen gebrek. Echter wel heeft de koper de auto zonder garantie op basis van zo meenemen gekocht.....
Ikzelf heb hetzelfde gehad met een 940, kocht hem bij een garage, heb de garantie uitonderhandeld en de volgende dag kwam ik erachter dat er compressiedruk in het koelsysteem kwam..... Ik heb de garantie uitonderhandeld en de auto goed bekeken maar dit manifesteerde zich tijdens de korte proefrit niet. Ben dus niet teruggegaan want ik heb hem zelf zonder garantie gekocht......
Soms heb je pech met een gokje maar 9 van de 10 keer gaat het goed.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan, dank je voor de informatie de garage is Van de Sluis.
Er is geen olie verbruik geconstateerd en de auto loopt geruisloos.
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
welke optie ik moet nemen is voor mij nog onduidelijk de garage heeft in het eerste gesprek niet laten blijken wat de voorkeur heeft.De link geeft wel de juiste weerspiegeling van de problemen die zich voordoen.
Dank jullie
Martin