MIG / MAG lasapparaat
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 00:21 #1391722
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Alles kan......
Dat verhaal van "het door de oxide huid heen branden" met AC spanning is natuurlijk wel zo, het gaat veel gemakkelijker.
Vroeger...... moest je met een schuurpapiertje de oxide huid eraf schuren en dan gelijk lassen. (met zo'n ouwerwedse brom-tol)
Dat gold ook voor Alu lassen met een vlammetje (Gas & Zuurstof)
Dat kon ik zelf (eigen-dunk) best goed.
M'n ogen worden steeds slechter, tegenwoordig heb ik al moeite een fatsoenlijk Alu Tig lasje te leggen. (met een high tech machine)
Dus ga ik naar m'n buurman met een high-tech MIG apparaat.
Daar een gietstuk van een versnellingsbak "laten" lassen.
Na het draaien/frezen in de las, zag ik ook dat het gewoon "shit" was geworden.
Het zit vast, maar daarmee is ook alles gezegd.
Alu lassen is dus een vak appart.
Vroeger...... moest je met een schuurpapiertje de oxide huid eraf schuren en dan gelijk lassen. (met zo'n ouwerwedse brom-tol)
Dat gold ook voor Alu lassen met een vlammetje (Gas & Zuurstof)
Dat kon ik zelf (eigen-dunk) best goed.
M'n ogen worden steeds slechter, tegenwoordig heb ik al moeite een fatsoenlijk Alu Tig lasje te leggen. (met een high tech machine)
Dus ga ik naar m'n buurman met een high-tech MIG apparaat.
Daar een gietstuk van een versnellingsbak "laten" lassen.
Na het draaien/frezen in de las, zag ik ook dat het gewoon "shit" was geworden.
Het zit vast, maar daarmee is ook alles gezegd.
Alu lassen is dus een vak appart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 09:01 #1391726
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We
hadden hier vroeger (man is alang overleden) een alu lasser zitten en die deed alles idd met autogeen. Die man kon echt perfect carters en cilinderkoppen lassen, onverschillig welk merk.
MIG alu lassen is gewoon buts zogezegd. Gaat 'm niet worden in mijn opinie.
Wat een hoop mensen ook vergeten dat je dat je bijna overal verschillende lasdraad voor hebt. RVS vraagt weer een andere draad op een MIG machine als gewoon staal. En ga zo nog maar even door.
Mede door de verkeerde keuze van het draad, word het werkstuk ook niets....
MIG alu lassen is gewoon buts zogezegd. Gaat 'm niet worden in mijn opinie.
Wat een hoop mensen ook vergeten dat je dat je bijna overal verschillende lasdraad voor hebt. RVS vraagt weer een andere draad op een MIG machine als gewoon staal. En ga zo nog maar even door.
Mede door de verkeerde keuze van het draad, word het werkstuk ook niets....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 09:19 #1391727
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de HTS
Op de HTS vertelde men dat die oxidehuis op aluminium zo snel gevormd wordt dat schuren geen zin heeft. Ik kan het niet beoordelen. Dirk heeft een goed punt mbt de lasdraad, dat moet geschikt zijn voor het materiaal en er zijn zeer veel verschillende soorten te krijgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 22:43 #1391754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aluminium lassen..
Met een MIG/MAG halfautomaat kun je aluminium lassen. De draad wel op positief (+) AC is niet nodig met alu MIG halfautomaat. En liefst nog een teflon geleider in je slangenpakket die je alleen gebruikt voor aluminium, want het staal dat je galst hebt met je stalen draad heeft zijn sporen nagelaten in de geleider en dat geeft lasfouten en moeilijkheden bij alu lassen.
Het resultaat van alu halfautomaat is lang niet zo mooi en netjes als TIG. Het kan, maar moeilijk en de instelling luistert heel nauw. Je bent minstens een kwartier bezig met je (gelijkwaardige!!!!) proefstuk voordat je de boel goed hebt ingesteld en onder conrtole hebt. En je pistool moet liefst ook een aanvoermotor/rol hebben om de draad goed door te voeren. De draadsnelheid is echt hoog met MIG halfautomaat aluminium en het metaal is zacht... Het is allemaal behelpen. Heb het een paar keer gedaan maar blijf veel liever bij TIG voor aluminium.
Transmissiehuizen en gietaluminium... Dat is een heel ander verhaal. Je moet weten welk soort giet alu er is gebruikt. Niet altijd eenvoudig. Er zijn wel 10 soorten gietaluminium.. Dan heb je nog vaak (veel) last van vervuiling door de tijd heen van het gietmateriaal. Aluminium laat zich dan niet gemakkelijk lassen. Dat is niet alijd eenvoudig. Maagdelijk alu is niet moeilijker dan staal. Het last anders, maar eenmaal onder de knie is er niks meer aan. Vervuild alu lassen is altijd lasig.
En Andre: Ik heb nog geen last van slechte ogen, of dat ik de behoefte heb aan een lessbril. Maar heb gemerkt dat als ik een leesbril gebruik tijdens het lassen (sterkte 2,5) het veel beter gaat. Met name met TIG gebruik ik altijd een leesbril. Je hebt ook voorzetglazen voor een lashelm. Sterkte 2,5 of 3, gelijk een leesbril. Die voorzetglazen worden stiekem veel gebruikt heb ik begrepen, voonamelijk bij TIG lassen. Er is niets mis met het gebruik van een leesbril tijdens lassen. Hoe beter je het ziet, hoe mooier je kunt lassen Met name bij TIG. Ik doe het ook..
Ten laatste nogmaals: aluminium las je best alleen met TIG.
Groet,
Robert
Het resultaat van alu halfautomaat is lang niet zo mooi en netjes als TIG. Het kan, maar moeilijk en de instelling luistert heel nauw. Je bent minstens een kwartier bezig met je (gelijkwaardige!!!!) proefstuk voordat je de boel goed hebt ingesteld en onder conrtole hebt. En je pistool moet liefst ook een aanvoermotor/rol hebben om de draad goed door te voeren. De draadsnelheid is echt hoog met MIG halfautomaat aluminium en het metaal is zacht... Het is allemaal behelpen. Heb het een paar keer gedaan maar blijf veel liever bij TIG voor aluminium.
Transmissiehuizen en gietaluminium... Dat is een heel ander verhaal. Je moet weten welk soort giet alu er is gebruikt. Niet altijd eenvoudig. Er zijn wel 10 soorten gietaluminium.. Dan heb je nog vaak (veel) last van vervuiling door de tijd heen van het gietmateriaal. Aluminium laat zich dan niet gemakkelijk lassen. Dat is niet alijd eenvoudig. Maagdelijk alu is niet moeilijker dan staal. Het last anders, maar eenmaal onder de knie is er niks meer aan. Vervuild alu lassen is altijd lasig.
En Andre: Ik heb nog geen last van slechte ogen, of dat ik de behoefte heb aan een lessbril. Maar heb gemerkt dat als ik een leesbril gebruik tijdens het lassen (sterkte 2,5) het veel beter gaat. Met name met TIG gebruik ik altijd een leesbril. Je hebt ook voorzetglazen voor een lashelm. Sterkte 2,5 of 3, gelijk een leesbril. Die voorzetglazen worden stiekem veel gebruikt heb ik begrepen, voonamelijk bij TIG lassen. Er is niets mis met het gebruik van een leesbril tijdens lassen. Hoe beter je het ziet, hoe mooier je kunt lassen Met name bij TIG. Ik doe het ook..
Ten laatste nogmaals: aluminium las je best alleen met TIG.
Groet,
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 22:44 #1391762
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Leesbril
Ik heb soms, naast m'n gewone bril, een leesbril nodig............
Ik heb een Speedglass laskap, daar kun je leesglas in zetten......Helpt niet!
Volgens de brillen deskundige, zit ik in een overgangs fase.
Maar dit duurt bij mij al een jaar of 5.
Ik heb een Speedglass laskap, daar kun je leesglas in zetten......Helpt niet!
Volgens de brillen deskundige, zit ik in een overgangs fase.
Maar dit duurt bij mij al een jaar of 5.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 22:57 #1391764
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andre,
Andre,
Ik hoop dat je weer na een tijd terug aan het TIG lassen kunt met een leesbril want het is een mooi ambacht!! Dat wil je niet verliezen. Ik hoor het trouwens wel eens dat TIG niet meer gaat vanwege "ouderom" met leesbril effecten en zo. Je moet het TIG lassen goed kunnen blijven zien, dat is een feit. Misschien komt het nog goed na een paar jaar. Ik hoop het voor je! Anders experimenteren met sterktes van leesbrillen. Je kunt tenslotte vaak vrij dicht op de las zitten met TIG. Toch?
Grt,
Robert
Ik hoop dat je weer na een tijd terug aan het TIG lassen kunt met een leesbril want het is een mooi ambacht!! Dat wil je niet verliezen. Ik hoor het trouwens wel eens dat TIG niet meer gaat vanwege "ouderom" met leesbril effecten en zo. Je moet het TIG lassen goed kunnen blijven zien, dat is een feit. Misschien komt het nog goed na een paar jaar. Ik hoop het voor je! Anders experimenteren met sterktes van leesbrillen. Je kunt tenslotte vaak vrij dicht op de las zitten met TIG. Toch?
Grt,
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2013 23:42 #1391765
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic TIG
Ik blijf het proberen!
RVS en staal tiggen gaat overigens wel goed.
Er dicht op zitten; meer niet als wel.........op een ladder......in een hoogwerker.....op een pallet boven in een fabriek.
RVS en staal tiggen gaat overigens wel goed.
Er dicht op zitten; meer niet als wel.........op een ladder......in een hoogwerker.....op een pallet boven in een fabriek.
Moderators: Jerry Stam