MIG / MAG lasapparaat

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-08-2013 17:46 #1098466 door Coen de Voogd
MIG / MAG lasapparaat is gemaakt door Coen de Voogd
<div class="content">Beste mede volvoliefhebbers,sinds enige tijd ben ik op zoek naar een goed Mig/Mag lasapparaat. Wanneer je niet oppast is de sky the limit.... ben ik achter gekomen.Zag vandaag echter de volgende aanbieding: <a href=" www.hbm-machines.com/producten/uitverkoo...lwin-digital-mig-180 "> www.hbm-machines.com/producten/uitverkoo...lwin-digital-mig-180  HebberigDit apparaat met zijn vele extra mogelijkheden (waaronder hard solderen!) komt, nu door de aanbieding, in de buurt van de prijsrange van een regulier MIG/MAG lasapparaat van Cebora (waarvan ik altijd hoor / lees dat het een goed apparaat is...). Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met dit merk / dit apparaat en/of jullie suggesties hebben.
Inzet van lasapparaat is voornamelijk (verzinkt) plaatwerk / carrosserie.
Graag jullie reactie!Groet,Coen
P.S. Heb dit lasapparaat niet nodig voor mijn 940 Lachen, maar wel voor een 164 uit 1971

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2013 21:15 #1391530 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Telwin
Koop wat goeds, ipv dit soort rommel.
Kijk eens naar het maximaal opgenomen vermogen; 5,2 Kw.....1 fase... dat heb jij thuis niet.............
Een kleinere kwaliteits machine heb je meer aan voor auto plaatwerk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2013 22:30 #1391531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets
aan toe te voegen !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 12:40 #1391600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie de inschakelduur eens...
Kijk eens naar de inschakelduur... 20% bij 140A. Dat is wel heel erg weinig en getuigt van een krappe trafo of krappe electronica!
Ik zou het niet doen en een bekend merk kopen. Esab, Gys, Cebora o.i.d.
Succes,
Robert

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 16:12 #1391606 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Goed advies.

robertm schreef : Kijk eens naar de inschakelduur... 20% bij 140A. Dat is wel heel erg weinig en getuigt van een krappe trafo of krappe electronica!
Ik zou het niet doen en een bekend merk kopen. Esab, Gys, Cebora o.i.d.
Succes,
Robert

Dus de Telwin is zo gek nog niet als je deze met de Cebora 160 vergelijkt.
Dit zijn de gegevens van Cebora 160A<table><tbody><tr><th colspan="3">Technische specificaties</th></tr><tr><td>Netspanning 1-fase</td><td>:</td><td>230V - 50/60 Hz</td></tr><tr><td>Afzekering</td><td>:</td><td>16 A (traag)</td></tr><tr><td>Opgenomen vermogen</td><td>:</td><td>4,6 kVA - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>2,1 kVA - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>1,5 kVA - 100%</td></tr><tr><td>Lasstroombereik min - max</td><td>:</td><td>28 - 160 A</td></tr><tr><td>Inschakelduur</td><td>:</td><td>120 A - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>70 A - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>55 A - 100%</td></tr><tr><td>Aantal schakelstanden</td><td>:</td><td>1 x 7</td></tr><tr><td>Te verlassen draad</td><td>:</td><td>FE-INOX:</td><td>0,6/0,8</td></tr><tr><td>Max. draadspoeldiameter</td><td>:</td><td>Ø 200 mm / 5 kg</td></tr><tr><td>Aandrijving</td><td>:</td><td>2-rols</td></tr><tr><td>Beschermingsklasse</td><td>:</td><td>IP 21 S</td></tr><tr><td>Europese norm</td><td>:</td><td>EN 60974.1 / EN 61000-3-12</td></tr><tr><td>Gewicht</td><td>:</td><td>29 kg</td></tr><tr><td>Afmetingen (bxdxh)</td><td>:</td><td>395 x 690 x 531 mm</td></tr></tbody></table>

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 19:49 #1391618 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Inschakelduur
Volgens welke norm? Procenten per uur of per minuut?
Als het goed is zit er een temperatuur voeler in de lasmachine die de boel uitschakeld bij "oververhitting" (op de ventilator na.....)
Tenminste, mijn Cebora, 160 Amp. max., schakeld zichzelf uit na een uurtje op 160 Ampère lassen.
Als ik dat al haal, met de luchtgekoelde toorts, want die gaat dan ook raar doen.
Een normale 16 Ampère zekering of automaat met "B" karakteristiek, is er dan allang uit geploft.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 21:50 #1391625 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic ! uur lassen met 140A?

struis schreef : Volgens welke norm? Procenten per uur of per minuut?
Als het goed is zit er een temperatuur voeler in de lasmachine die de boel uitschakeld bij "oververhitting" (op de ventilator na.....)
Tenminste, mijn Cebora, 160 Amp. max., schakeld zichzelf uit na een uurtje op 160 Ampère lassen.
Als ik dat al haal, met de luchtgekoelde toorts, want die gaat dan ook raar doen.
Een normale 16 Ampère zekering of automaat met "B" karakteristiek, is er dan allang uit geploft.

1 uur constant lassen met 140A?
Cebora geeft aan dat bij het de  type 160.
Bij het lassen met een stroomsterkte van 120A de I.D 20% is.
 I.D. bij lasapparaten  is de stroom die je kunt toepassen in een periode van  5 min.
I.D 20%
Wil je met 120A  lassen. ( Zie de Cebora 160 tabel)
"20% van 300 sec is 60sec. Dus kun je met de Cebora in een periode van 5 min 1 min lassen met die stroomsterkte van 120A.
Las je met de Cebora 160 constant door dat kan, maar als je de gegevens bekijkt  kan dat met maar 55A.

Dit zijn de gegevens van Cebora 160A<table><tbody><tr>Technische specificaties</tr><tr><td>Netspanning 1-fase</td><td>:</td><td>230V - 50/60 Hz</td></tr><tr><td>Afzekering</td><td>:</td><td>16 A (traag)</td></tr><tr><td>Opgenomen vermogen</td><td>:</td><td>4,6 kVA - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>2,1 kVA - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>1,5 kVA - 100%</td></tr><tr><td>Lasstroombereik min - max</td><td>:</td><td>28 - 160 A</td></tr><tr><td>Inschakelduur</td><td>:</td><td>120 A - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>70 A - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>55 A - 100%</td></tr><tr><td>Aantal schakelstanden</td><td>:</td><td>1 x 7</td></tr><tr><td>Te verlassen draad</td><td>:</td><td>FE-INOX:</td><td>0,6/0,8</td></tr><tr><td>Max. draadspoeldiameter</td><td>:</td><td>Ø 200 mm / 5 kg</td></tr><tr><td>Aandrijving</td><td>:</td><td>2-rols</td></tr><tr><td>Beschermingsklasse</td><td>:</td><td>IP 21 S</td></tr><tr><td>Europese norm</td><td>:</td><td>EN 60974.1 / EN 61000-3-12</td></tr><tr><td>Gewicht</td><td>:</td><td>29 kg</td></tr><tr><td>Afmetingen (bxdxh)</td><td>:</td><td>395 x 690 x 531 mm</td></tr></tbody></table>

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 22:44 #1391626 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Constant lassen...
DWZ ik moet ook wel eens "verzitten" op anders gaan staan (ik ben geen las-robot)
Als ik een trechter of beschermkap moet maken voor een machine, maak ik die uit stalen platen van 1250 X 2500 mm, 3 of 4 mm dik.
Daar gaan heel wat "meters" laswerk in zitten.
Met m'n kleinste las apparaat, een Cebora 160 Amp. 230 Volt gaat dat goed. met een 0,8 mm draadje erin.
Voor het grovere werk heb ik een Hobart 450 Amp. en een Cloos 530 Amp.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2013 22:53 #1391628 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nutteloos
Nutteloos gebabbel om te laten zien "ik weet het beter".

Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2013 22:56 #1391629 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Moderator
Inderdaad, we hebben dringend een moderator nodig..............
@Gerben, schei jij effe uit....

Moderators: Jerry Stam