MIG / MAG lasapparaat
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Het is geen wedstrijd, ik zou alleen zo'n Telwin ding niet kopen, niemand aanraden.
En dat was toch de start van dit draadje!
Als ik geld genoeg had kocht ik ook geen Cebora(*).............maar het is goedkoop een de service is super!
Met dank aan de importeur in NL
(*) ik koop uit principe niks wat geproduceerd is in landen liggend aan de Middenlandse Zee...........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Heb gelukkig nog even de tijd om na te denken over wat ik nu exact wel en niet wil qua mogelijkheden en prestaties. MIG solderen is mijns inziens niet direct noodzakelijk voor het werk /staal soort wat ik in gedachten heb. Aan de andere kant wel makkelijk omdat het de zinklaag niet zou verbranden. Heeft iemand van jullie ervaring met MIG solderen?
Kunnen jullie daarnaast nog wat zinnigs zeggen over de voor en de nadelen van een 'good old' trafo gebaseerde machine versus de nieuwe(re) electronica gebaseerde apparaten (de zogenaamde invertors / synergische apparatuur) . Iets in mij zegt dat electronica eerder kapot gaat (en lastig / prijzig te repareren).
Door de eerste opmerking van Andre over KVA's ben ik eens verder gaan nadenken en uitzoeken. Op een reguliere 220-230 stopcontact, dus met 16 Ampere, kom je max. uit op iets van 3.6 KVA. Hoe kunnen lasapparaten (zoals ook de door Timen aangehaalde variant) dan ooit werken op een hoger vermogen / reguliere 220-230 volt stroomaansluiting? Begrijp dat niet. Kan iemand mij dat uitleggen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De zekering voor mijn zware gereedschap is afgezekerd met 25A! De hoofdzekering is 40A. Ik heb (helaas) enkel fase maar beschik dus over voldoende capaciteit / vermogen over 1 fase.Coen1970 schreef : Door de eerste opmerking van Andre over KVA's ben ik eens verder gaan nadenken en uitzoeken. Op een reguliere 220-230 stopcontact, dus met 16 Ampere, kom je max. uit op iets van 3.6 KVA. Hoe kunnen lasapparaten (zoals ook de door Timen aangehaalde variant) dan ooit werken op een hoger vermogen / reguliere 220-230 volt stroomaansluiting? Begrijp dat niet. Kan iemand mij dat uitleggen?
Grt,
Robert
PS: goede inversters vind je tegenwoordig ook in MIG/MAG posten. Ik heb er geen ervaring mee, alleen inverter TIG. Voor MIG/MAG gebruik ook een trafo. Ik ben wel van plan een inverter MIG/MAG te kopen want de boog is veel stabieler dan een enkelfase MIG/MAG trafo laspost... En dan ook eentje met minstens twee aadrukrollen. Je hebt ze ook met drie rollen. De ESAB MIG/mag met trafo die ik gebruikte tijdens lascursussen werkte perfect trouwens, maar dat was een driefase toestel en heeft een rustiger boog.
- André Struis
- Nieuw lid
-
De tijd dat die dingen snel kapot gingen, is wel voorbij.
Al zullen er over een jaar of 20 geen onderdelen meer voor te koop zijn, terwijl je zo'n "trafo recht op en neer" machine met een hamer en een nijptang nog steed zult kunnen repareren.
(als er dan nog mensen zijn die dat kunnen)
-stroom opname 16 Ampère; dat gaat ook niet! Met een "trage" zekering gaat het een beetje.
@ Robert; in NL is meer dan 16 Ampère 1 fase zeer ongebruikelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Moet je wel een "vergevorderde" hobbbiest zijn (denk ik)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hier zowel 220V als 380 V maar beide lasapparaatjes werken gewoon op de 220V en traag afgezekerd met 25A. Geen enkel probleem. Voor het echt zware werk van 4mm en meer dikte gebruik ik altijd het electrisch lasapparaat met elektrodes. De kleine MIG machines kunnen dat gewoon helemaal niet aan.
Met de ESAB kun je eigenlijk alles lassen qua plaat, uitlaten, etc. en zeer netjes en stabiel. De Spark is meer geschikt voor erg korte lasprojectjes zoals uitlaten, bouten/moeren vastlassen, etc.