MIG / MAG lasapparaat
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Dit apparaat met zijn vele extra mogelijkheden (waaronder hard solderen!) komt, nu door de aanbieding, in de buurt van de prijsrange van een regulier MIG/MAG lasapparaat van Cebora (waarvan ik altijd hoor / lees dat het een goed apparaat is...). Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met dit merk / dit apparaat en/of jullie suggesties hebben.
, maar wel voor een 164 uit 1971Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Kijk eens naar het maximaal opgenomen vermogen; 5,2 Kw.....1 fase... dat heb jij thuis niet.............
Een kleinere kwaliteits machine heb je meer aan voor auto plaatwerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou het niet doen en een bekend merk kopen. Esab, Gys, Cebora o.i.d.
Succes,
Robert
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dus de Telwin is zo gek nog niet als je deze met de Cebora 160 vergelijkt.robertm schreef : Kijk eens naar de inschakelduur... 20% bij 140A. Dat is wel heel erg weinig en getuigt van een krappe trafo of krappe electronica!
Ik zou het niet doen en een bekend merk kopen. Esab, Gys, Cebora o.i.d.
Succes,
Robert
Dit zijn de gegevens van Cebora 160A<table><tbody><tr><th colspan="3">Technische specificaties</th></tr><tr><td>Netspanning 1-fase</td><td>:</td><td>230V - 50/60 Hz</td></tr><tr><td>Afzekering</td><td>:</td><td>16 A (traag)</td></tr><tr><td>Opgenomen vermogen</td><td>:</td><td>4,6 kVA - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>2,1 kVA - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>1,5 kVA - 100%</td></tr><tr><td>Lasstroombereik min - max</td><td>:</td><td>28 - 160 A</td></tr><tr><td>Inschakelduur</td><td>:</td><td>120 A - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>70 A - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>55 A - 100%</td></tr><tr><td>Aantal schakelstanden</td><td>:</td><td>1 x 7</td></tr><tr><td>Te verlassen draad</td><td>:</td><td>FE-INOX:</td><td>0,6/0,8</td></tr><tr><td>Max. draadspoeldiameter</td><td>:</td><td>Ø 200 mm / 5 kg</td></tr><tr><td>Aandrijving</td><td>:</td><td>2-rols</td></tr><tr><td>Beschermingsklasse</td><td>:</td><td>IP 21 S</td></tr><tr><td>Europese norm</td><td>:</td><td>EN 60974.1 / EN 61000-3-12</td></tr><tr><td>Gewicht</td><td>:</td><td>29 kg</td></tr><tr><td>Afmetingen (bxdxh)</td><td>:</td><td>395 x 690 x 531 mm</td></tr></tbody></table>
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als het goed is zit er een temperatuur voeler in de lasmachine die de boel uitschakeld bij "oververhitting" (op de ventilator na.....)
Tenminste, mijn Cebora, 160 Amp. max., schakeld zichzelf uit na een uurtje op 160 Ampère lassen.
Als ik dat al haal, met de luchtgekoelde toorts, want die gaat dan ook raar doen.
Een normale 16 Ampère zekering of automaat met "B" karakteristiek, is er dan allang uit geploft.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
1 uur constant lassen met 140A?struis schreef : Volgens welke norm? Procenten per uur of per minuut?
Als het goed is zit er een temperatuur voeler in de lasmachine die de boel uitschakeld bij "oververhitting" (op de ventilator na.....)
Tenminste, mijn Cebora, 160 Amp. max., schakeld zichzelf uit na een uurtje op 160 Ampère lassen.
Als ik dat al haal, met de luchtgekoelde toorts, want die gaat dan ook raar doen.
Een normale 16 Ampère zekering of automaat met "B" karakteristiek, is er dan allang uit geploft.
Cebora geeft aan dat bij het de type 160.
Bij het lassen met een stroomsterkte van 120A de I.D 20% is.
I.D. bij lasapparaten is de stroom die je kunt toepassen in een periode van 5 min.
I.D 20%
Wil je met 120A lassen. ( Zie de Cebora 160 tabel)
"20% van 300 sec is 60sec. Dus kun je met de Cebora in een periode van 5 min 1 min lassen met die stroomsterkte van 120A.
Las je met de Cebora 160 constant door dat kan, maar als je de gegevens bekijkt kan dat met maar 55A.
Dit zijn de gegevens van Cebora 160A<table><tbody><tr>Technische specificaties</tr><tr><td>Netspanning 1-fase</td><td>:</td><td>230V - 50/60 Hz</td></tr><tr><td>Afzekering</td><td>:</td><td>16 A (traag)</td></tr><tr><td>Opgenomen vermogen</td><td>:</td><td>4,6 kVA - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>2,1 kVA - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>1,5 kVA - 100%</td></tr><tr><td>Lasstroombereik min - max</td><td>:</td><td>28 - 160 A</td></tr><tr><td>Inschakelduur</td><td>:</td><td>120 A - 20%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>70 A - 60%</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td>55 A - 100%</td></tr><tr><td>Aantal schakelstanden</td><td>:</td><td>1 x 7</td></tr><tr><td>Te verlassen draad</td><td>:</td><td>FE-INOX:</td><td>0,6/0,8</td></tr><tr><td>Max. draadspoeldiameter</td><td>:</td><td>Ø 200 mm / 5 kg</td></tr><tr><td>Aandrijving</td><td>:</td><td>2-rols</td></tr><tr><td>Beschermingsklasse</td><td>:</td><td>IP 21 S</td></tr><tr><td>Europese norm</td><td>:</td><td>EN 60974.1 / EN 61000-3-12</td></tr><tr><td>Gewicht</td><td>:</td><td>29 kg</td></tr><tr><td>Afmetingen (bxdxh)</td><td>:</td><td>395 x 690 x 531 mm</td></tr></tbody></table>
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als ik een trechter of beschermkap moet maken voor een machine, maak ik die uit stalen platen van 1250 X 2500 mm, 3 of 4 mm dik.
Daar gaan heel wat "meters" laswerk in zitten.
Met m'n kleinste las apparaat, een Cebora 160 Amp. 230 Volt gaat dat goed. met een 0,8 mm draadje erin.
Voor het grovere werk heb ik een Hobart 450 Amp. en een Cloos 530 Amp.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
@Gerben, schei jij effe uit....