'Anti-Spin' diff olie

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 12:50 #1377275 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Stevig
Die versie van Motul vind ik stevig geprijsd. Als je er dan ook nog wat Molykote M-55 Plus (het eerder door jouw aangehaalde dispersie additief is volgens mij alleen verkrijgbaar in potten van minimaal 1 liter) aan toe wilt voegen wordt het voor een hobby voorraad en gebruik een vrij kostbare aangelegenheid.
De eerder genoemde variant van Castrol zit ergens rond de 17 Euro per liter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 13:00 #1377276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.
Ik gebruik alleen de olie, geen additieven verder. (Heb ik het ook niet over gehad?)
Zeg ook niet dat motul het aller allerbeste is, ik heb er goede ervaringen mee wat betreft competitie gebruik.
Dan krijgt zo'n as net even wat meer voor z'n kiezen.

En zo vaak vervang je de olie in je differentieel nou ook weer niet..

Castrol kan ook, als je maar de 75w140 neemt ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 13:04 #1377278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic André
André (Struis) noemde het Molykote additief.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 13:06 #1377279 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Verwarring
Ja ik zie het alweer Andre schreef over die toevoeging. Mijn verwarring, sorry

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 15:31 #1377286 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Eaton sper?

Jelmar86 schreef : Nooit 'normale' 75w80 / 80w90 of soort gelijk in een sper as!! De volvo 'anti-spin' optie is een platensper, als je daar normale olie in doet is het gauw over met het feest.. Bezuinig niet op de olie en ga voor een goede 75w140. Zelf gebruik ik die al jaren van Motul (is helder blauwe olie), en werkt naar alle tevredenheid. Goedkoop is anders... Tussen de €35/40 per liter.

Gaat dit ook op voor een "normale" Eaton (klauw) sper?
groet, Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 16:03 #1377295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede vraag.
Eerlijk gezegd doe ik het wel, maar of het noodzakelijk is...
De assen worden wel mooi stil, en doen het er heerlijk op.

Persoonlijk heb ik niet veel met de eaton g80 lockers, gaan bij mijn sportief gebruik teveel kapot.
Een 100% gelast diff blijft eigenlijk altijd heel maar vreet steekassen. (En is ook niet aan te raden voor dagelijks gebruik, mits je een beetje kunt driften..)
Een platensper is een mooie tussenweg, erg voorspelbaar, heeft wel onderhoud nodig maar gaan minder snel kapot.
Maar helaas liggen de door volvo geleverde platensperren niet -meer- voor het oprapen.
Paar jaar terug vond je ze nog wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 18:19 #1377306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou,

Jelmar86 schreef : Nooit 'normale' 75w80 / 80w90 of soort gelijk in een sper as!!

Daar is niks mis mee, of we begrijpen elkaar verkeerd. Onder een sperdif versta ik dus een locker, geen slip dif. In een sperdif zitten geen frictiematerialen, dus standaard olie kan er in. Er zit een mechanisme in dat als dat snel gaat draaien (slippen van 1 van de wielen) de beide assen worden gelocked. Gewoon een standaard olie gebruiken dus. 80W140 kan zelfs voor heel zware omstandigheden, alleen stolt die olie bij -10C of zo, dus alleen 's zomers te gebruiken. Heb ik getest door 80W140 en 80W90 te koelen in een kleine vriezer. De 80W90 blijft vloeibaar, 80W140 niet, dat wordt dus dan een soort vet dus. Ik gebruik 80W140 wel in de bak en achterbrug van de trekker, rij daar 's winters toch niet mee met zware vorst en zit ook een sper in 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 18:43 #1377310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Ik zou eens wat meer onderzoek doen naar de diverse soorten sperren die er bestaan.
En wat voor soort olie erin moet, het gaat niet alleen om de viscositeit.

Een locker is een locker en geen sper.
Een niet gemodificeerde locker helpt je tot 30km/h extra tractie te geven, door het diff te 'locken' en beide wielen even snel te laten draaien. Meer niet.
Een locker kun je zo modificeren dat ze 'altijd' locken, vreselijk irritant en nerveus.. Stel je voor dat je op een regenachtige dag met een gangetje 80 aan het cruisen bent, je wilt iemand inhalen, geeft gas, je hoort je locker 'klik', en dan? Juist ja... Dan wil de auto dwars :)
Owja.. Het ging over olie....

Zoals ik eerder aangaf; ook in de assen met een locker gooi ik de 75w140 van motul. Zal geen noodzaak zijn, maar ervaring leert dat de as het erg prettig vindt.

Verder heb jij het over een willekeurige 80w140?
Ik heb het over een 75w140 die speciaal gemaakt is voor heavy use/ competitie gebruik (voor sperdiff's en versnellingsbakken), dus zeker anders dan de olie die je in de achterbrug van een trekker kiepert.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 19:29 #1377320 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Duur?
Petronas hyperflow 75W140, 4 cans à 5 ltr. 5,04 per ltr.
Molycote; kan de prijs zo effe gauw niet terug vinden, maar het feit dat ik het niet meer uit m'n hoofd weet zegt me dat het niet echt duur geweest kan zijn.............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2013 19:42 #1377329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Difflock

Jelmar86 schreef : Ik zou eens wat meer onderzoek doen naar de diverse soorten sperren die er bestaan. En wat voor soort olie erin moet, het gaat niet alleen om de viscositeit. Een locker is een locker en geen sper. Een niet gemodificeerde locker helpt je tot 30km/h extra tractie te geven, door het diff te 'locken' en beide wielen even snel te laten draaien. Meer niet. Een locker kun je zo modificeren dat ze 'altijd' locken, vreselijk irritant en nerveus.. Stel je voor dat je op een regenachtige dag met een gangetje 80 aan het cruisen bent, je wilt iemand inhalen, geeft gas, je hoort je locker 'klik', en dan? Juist ja... Dan wil de auto dwars :) Owja.. Het ging over olie.... Zoals ik eerder aangaf; ook in de assen met een locker gooi ik de 75w140 van motul. Zal geen noodzaak zijn, maar ervaring leert dat de as het erg prettig vindt. Verder heb jij het over een willekeurige 80w140? Ik heb het over een 75w140 die speciaal gemaakt is voor heavy use/ competitie gebruik (voor sperdiff's en versnellingsbakken), dus zeker anders dan de olie die je in de achterbrug van een trekker kiepert.

Maar met die locker is het wel leuk spelen in de winter :P

Moderators: Jerry Stam