banden wissel, markeren?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2012 01:30 #1372713
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Winterbanden zijn niet
Winterbanden zijn niet altijd winterbanden.Hiermee bedoel is, een winterband met minder dan 4 mm profiel geldt niet meer als winterband. Dit is in Duitsland, Oostenrijk en ik denk Zwitserland ook een keiharde regel.Mocht je dus een ongeval krijgen in bv duitsland met winterbanden minder dan de voorgeschreven 4 mm, niet schuld zijn, maar na metingen van het untersuchungsblabla... het ongeval in theorie had kunnen voorkomen met een goede winterband, dan krijg je nog een deel-schuld (teilschuld).Daarbij krijg je ook nog een bekeuring als de band minder dan 4 mm profiel heeft en de weersomstandigheden zijn er naar dat je winterbanden nodig hebt.Met droog weer zonder vorst mag in in duitsland ook in de winter op zomerbanden krossen.Dit is wel een beetje offtopic maar misschien wel handig om te weten voor bv de wintersportliefhebbers onder ons. Mijn halve familie woont in Duitsland en sinds ik er zelf gewoond heb rij ik iedere winter met winterbanden op de eerste auto. Tweede autootje altijd op all season 4mm+ (ook ok voor deze landen)Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2012 01:40 #1372715
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rest profiel
Wat doen ze in Dld met de resterende profiel diepte? Mag je die in de zomer oprijden?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2012 02:07 #1372718
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ja, geldt dan als zomerband.
Ja, geldt dan als zomerband. Mag je ook in de winter oprijden, alleen niet met winterse weersomstandighedenNiet helemaal logisch zijn onze oosterburen want een winterband heeft in de zomer een langere remweg dan een zomerband. Maar het is zeker gewoon toegestaan in de zomer om op winterbanden te krossen. Is alleen wat duurder in brandstof verbruik en slijtage van de band.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2012 02:17 #1372721
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Proef ondervindelijk
Zelf proefondervindelijk vastgesteld, afgelopen winter.
Ik kijk sóchtends uit het raam, pak sneeuw!
rij met m'n zomerbanden, onder m'n Caddy, naar m'n werkplaats, schroef m'n winterbanden eronder.
Optrekken; duidelijk merkbaar verschil (ASR grijpt veeeel later in)
Remmen; nauwelijks merkbaar verschil (ABS)
NB m'n Caddy heeft dezelfde maat banden als m'n Volvo, Good-Year ultra-grip 7+
Heb een setje ultra grip 8 klaar staan
Ik kijk sóchtends uit het raam, pak sneeuw!
rij met m'n zomerbanden, onder m'n Caddy, naar m'n werkplaats, schroef m'n winterbanden eronder.
Optrekken; duidelijk merkbaar verschil (ASR grijpt veeeel later in)
Remmen; nauwelijks merkbaar verschil (ABS)
NB m'n Caddy heeft dezelfde maat banden als m'n Volvo, Good-Year ultra-grip 7+
Heb een setje ultra grip 8 klaar staan
Moderators: Jerry Stam