banden wissel, markeren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat weinig grip hebben mijn winterbanden!
Gisteren even geprobeerd en driften lukte meteen weer
Vanochtend in zwolle werd ik gesneden door een bulgaarse bmw 6 nog iets. Wielen blokkeerde meteen ook weer.
Dat was ik niet mee gewend van mijn Michelins, maar nu tjee, geeft een vrij onzeker gevoel merk ik.
Kan toch ook niet zo zijn eigenlijk dat met iets vocht op de weg zo'n winterband een stuk glader is dan een zomer band?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Verder valt het best "tegen".
Pas als er sneeuw gaat vallen ga ik mijn banden wissellen, doe ik ieder jaar zo.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gisteren "de drif aktie" was een bewuste zet. t splitsing op een 80 km weg.
met 20 aankomen rijden, vol het gas er op, kickdown, dan snok het stuur in een hoek en de bocht door driften.
MEt de zomerbanden wil dat niet, maar nu ging het te goed.
Denk inderdaad dat jou taktiek best slim is.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Verder is mijn ervaring dat je, buiten de sneeuw om, niet heel erg veel verschil merkt (en zou mogen merken!). Ook zomerbanden kunnen prima functioneren in de kou en in de regen in de winterperiode.
Als je met je winterbanden steeds "uitglijdt" dan zou ik eerst eens goede nieuwe winterbanden proberen. Mijn ervaringen met Goodyear Ultragrip en Dunlop Wintersport 3D zijn meer dan voortreffelijk.
Mijn eerste setje winterbanden (kocht ik meer voor de stalen velgen) waren Fulda "Kristal nog iets" die al wat ouder waren maar nog wel voldoende profiel hadden. Op die banden stond ik inderdaad zonder problemen dwars als ik iets te enthousiast op het gas ging in een bocht. Na aanschaf van een setje verse Goodyears UG7+ was dat meteen verleden tijd. Nadien heb ik nooit meer echt verschil gemerkt tussen de winter en zomer banden. Dat winterbanden bij echte koude iets beter zijn zou zomaar kunnen maar ikzelf heb, gelukkig, nog geen horrorscenario's meegemaakt met zomerbanden in de winter.
Maar nogmaals: Als het gaat sneeuwen en/ of stevig hagelen (en dat kan je niet altijd vooraf voorspellen ondanks buienradar ed.)......dan moet je niet met je mooie brede DUNLOP SP SPORT MAXX TT weg willen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar veel minder grip dan de michelin energy's
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik rijd al een paar jaar op vierseizoenenbanden. Merk er niks aparts aan, grip genoeg. Tenzij ik op een gladde ondergrond met opzet te veel gas geef.
Op het werk wisselen we twee keer per jaar. En het verschil tussen zomer- en winterbanden merk je op sneeuw echt wel. Je voelt het gewoon.
Maar winterbanden zijn zachter, waardoor ze bij lagere temperaturen betere grip hebben dan zomerbanden. Ze zijn dus niet alleen voor de sneeuw.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is een hardnekkig misverstand. Ik heb al meerdere malen tests en verklarende teksten gelezen waaruit blijkt dat op droge, doch ijskoude weg, een zomerband alsnog beter is dan een winterband. Een zachtere compound betekent niet per se meer grip. In dit geval juist het tegenovergestelde. En natuurlijk, er zal per type band verschil zijn. Ik kan me best voorstellen dat een A-merk winterband bij lage temperaturen (ja, zelfs bij hoge temperaturen) meer grip heeft dan een B- of zelfs C-merk zomerband. En ook tussen de A-merken zal verschil zitten. Met winterbanden heb je eigenlijk alleen profijt op gladde en besneeuwde ondergrond. Voor de rest is een zomerband (of beter: normale band) te prefereren.Mathy schreef : Maar winterbanden zijn zachter, waardoor ze bij lagere temperaturen betere grip hebben dan zomerbanden. Ze zijn dus niet alleen voor de sneeuw.