afgewerkte olie is zwaar kankerverwekkend !!!!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 15:55 #1332842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn hand..
Dat artikel is van mijn hand, in zoverre, ik heb het gevonden op motorfietsweb en omgewerkt naar het artikel in het VKM met toestemming van de rechthebbende. (dat staat ook onder het artikel vermeld)
Ook de opmerking is overgenomen, maar ik had het al eerder gehoord, net als de waarschuwing voor de huidige benzine. Daar zitten zoveel dopes en andere ellende in (kun je ook in het VKM lezen) die via de huid worden opgenomen.
Voor het oorspronkelijke artikel: <a href=" www.motorfietsweb.nl/ "> www.motorfietsweb.nl/ en dan onder "documentatie"
Ik zal nog eens even mijn licht opsteken bij een bevriende wetenschapper en een oliefabrikant...
Ook de opmerking is overgenomen, maar ik had het al eerder gehoord, net als de waarschuwing voor de huidige benzine. Daar zitten zoveel dopes en andere ellende in (kun je ook in het VKM lezen) die via de huid worden opgenomen.
Voor het oorspronkelijke artikel: <a href=" www.motorfietsweb.nl/ "> www.motorfietsweb.nl/ en dan onder "documentatie"
Ik zal nog eens even mijn licht opsteken bij een bevriende wetenschapper en een oliefabrikant...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 18:29 #1332853
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De laatste paar jaar sleutel
De laatste paar jaar sleutel ik zo veel mogelijk met handschoenen. Na een zomer veel sleutelen en het bijbehorende 300x handenwassen (meerdere keren per dag) zat er zowat geen vel meer op mn handen. Met handschoenen is ideaal, stuk fijner en na het weekend/sleutelen zijn de handen nog goed schoon zonder schrobben.
Ik gebruik meestal handschoenen van Maxiflex. Echt 100% oliedicht zijn ze niet dus met verversen zorg ik dat er niets op mn handen komt. Dat soort zie je ook in modelmakerijen, garages etc. Als tip gekregen van een vriend die heftrucks en andere spullen repareert.
Motorolie, lasdampen (verzinkt/geverfd/remmenreiniger), remolie, hydrauliekolie, brandstof, allemaal vervelende goedjes.
Ik gebruik meestal handschoenen van Maxiflex. Echt 100% oliedicht zijn ze niet dus met verversen zorg ik dat er niets op mn handen komt. Dat soort zie je ook in modelmakerijen, garages etc. Als tip gekregen van een vriend die heftrucks en andere spullen repareert.
Motorolie, lasdampen (verzinkt/geverfd/remmenreiniger), remolie, hydrauliekolie, brandstof, allemaal vervelende goedjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 18:47 #1332855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PAK
Ligt een beetje aan de soort PAK, PAK is verzamel naam van meerdere aromatische koolwaterstoffen. bv Benzo(a)pyreen is meer cardiogeen (kankerverwekkend) en komt ook in de vroeger gebruikte teerhoudende asfalt voor.
Als ik ga BBQ komen er ook PAK vrij, maar het gaat een beetje om de soort en hoe, PAK zijn ook slechtoplosbaar in water. Ik denk ook dat huidcontact niet zo heel snel een probleem geeft. Andere aromatische verbindingen daarin tegen wel. Benzeen bijvoorbeeld.
Inademen zou ik niet doen, maar denk niet dat uit afgewerkte olie pak in de lucht vrijkomt.
Maar ook scheikunde was voor mij lang geleden en zeker geen hobby.
Als ik ga BBQ komen er ook PAK vrij, maar het gaat een beetje om de soort en hoe, PAK zijn ook slechtoplosbaar in water. Ik denk ook dat huidcontact niet zo heel snel een probleem geeft. Andere aromatische verbindingen daarin tegen wel. Benzeen bijvoorbeeld.
Inademen zou ik niet doen, maar denk niet dat uit afgewerkte olie pak in de lucht vrijkomt.
Maar ook scheikunde was voor mij lang geleden en zeker geen hobby.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 19:16 #1332861
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Dat ziet er slecht voor me uit......
Ik sleutel al zo'n 45 jaar zonder handschoenen, was m'n handen niet echt veel.
Als tijdens het sleutelen m'n handen wat schoner moet zijn, pak ik een bus remmen-reiniger, spuit ik m'n handen er mee schoon.
Heb al meerdere keren de hele dag met kleren doordrenkt van de olie rondgelopen (na een ongelukje met hydrauliek olie onderweg bij een klant) geen schone kleren bij me...
Als tijdens het sleutelen m'n handen wat schoner moet zijn, pak ik een bus remmen-reiniger, spuit ik m'n handen er mee schoon.
Heb al meerdere keren de hele dag met kleren doordrenkt van de olie rondgelopen (na een ongelukje met hydrauliek olie onderweg bij een klant) geen schone kleren bij me...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 19:23 #1332864
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kanker of niet
krijgen hangt af van vele factoren, veel krijgen het maar veel ook niet.
En men is niet allemaal gevoelig voor de zelfde soort kanker.
Waar het mij omging in dit onderwerp dat men er van weet.
En wat je er mee doet maak je zelf uit, we zijn allemaal volwassen.
John
En men is niet allemaal gevoelig voor de zelfde soort kanker.
Waar het mij omging in dit onderwerp dat men er van weet.
En wat je er mee doet maak je zelf uit, we zijn allemaal volwassen.
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 20:16 #1332874
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We
gaan allemaal dood.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 20:25 #1332875
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Arbeidsinspectie
Bij de arbeidsinspectie staat de smeerolie, samen met remmenreiniger en hydraulische olie genoemd als gevaarlijke stoffen in de garage vermeld....
Natuurlijk kijken die streng omdat men er daar elke dag mee werkt.
Natuurlijk kijken die streng omdat men er daar elke dag mee werkt.
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 21:15 #1332887
door Ziko de Kubber
Met vriendelijke groet, Ziko
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Dan zou mijn werkgever toch
Dan zou mijn werkgever toch al lang kanker gehad moeten hebben als dat echt zo erg zou zijn. Ik ga mee met Frans (v700r)
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 21:44 #1332890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dood ga je
maar om het nou zelf te vervroegen...
Aan de andere kant, als er een goede onderbouwing is waarom het en hoeveel het schadelijk is, dan weet je waar je aan toe bent.
Anders krijg je discussie van opa Winston die 95 geworden is en toch iedere dag een liter of 2 Whisky dronk en een doos sigaren pafte.
In het artikel staat ook niet meer dan dat het zo is. Zonder enige onderbouwing. Daar heb je op deze manier dus weinig tot niets aan.
(verder is het wel een interessant artikel)
hier staat het wel verder uitgewerkt uit een toxicologisch profiel:
www.eco-usa.net/toxics/chemicals/motor_oil.shtml
behoorlijk goed zelfs.
hier is de (Google) Vertaling
Effecten op de gezondheid
De effecten op de gezondheid van de gebruikte minerale carterolie variëren afhankelijk van het merk en typevan de olie wordt gebruikt en de kenmerken van de motor het vandaan kwam.
Mechanica en andere auto-werknemers die gewend zijn op minerale basis carterolie blootgesteld, een groot aantal auto's hebben ervaren huiduitslag, bloed effecten (anemie), en hoofdpijn en tremoren. Echter, zijn deze werknemers ook blootgesteld aan andere chemische stoffen, die mogelijk de oorzaak van deze effecten op de gezondheid.
Vrijwilligers die ademde nevelen van de gebruikte minerale olie carter voor een paar minuten had lichtelijk geïrriteerd neuzen, keel en ogen. Dieren die grote hoeveelheden van deze olie aten ontwikkeld diarree. Zo kunnen mensen die slikken gebruikte minerale olie carter hebben ook diarree. Sommige koeien die gebruikte olie die metalen zoals molybdeen en lood in de vervuilde weilanden aten ervaren bloedarmoede en tremoren.Een deel van de koeien overleden. We weten niet of de blootstelling aan gebruikte minerale olie carter van invloed op het voortplantingsvermogen van mannen of vrouwen, of het veroorzaakt geboorteafwijkingen.Langdurige blootstelling (365 dagen of langer) van de huid om de gebruikte minerale olie carter veroorzaakthuidkanker bij muizen. PAK's in de olie zijn geïdentificeerd als de kankerverwekkende stoffen, omdat sommigePAK's is bekend dat ze kanker kunnen veroorzaken en omdat de carcinogeniteit van de verschillende partijenvan de gebruikte olie steeg met toenemende hoeveelheden van PAK's in de olie. Het ministerie van Volksgezondheid en Human Services (DHHS), het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC),en het EPA heeft niet geclassificeerd worden gebruikt minerale olie carter met verwijzing naar zijnkankerverwekkendheid bij mensen.Informatie overgenomen uitToxicologisch profiel voor gebruikt minerale carterolie 1996 updateAgentschap voor toxische stoffen en Ziektepreventie RegistryVerenigde Staten Public Health Service
Aan de andere kant, als er een goede onderbouwing is waarom het en hoeveel het schadelijk is, dan weet je waar je aan toe bent.
Anders krijg je discussie van opa Winston die 95 geworden is en toch iedere dag een liter of 2 Whisky dronk en een doos sigaren pafte.
In het artikel staat ook niet meer dan dat het zo is. Zonder enige onderbouwing. Daar heb je op deze manier dus weinig tot niets aan.
(verder is het wel een interessant artikel)
hier staat het wel verder uitgewerkt uit een toxicologisch profiel:
www.eco-usa.net/toxics/chemicals/motor_oil.shtml
behoorlijk goed zelfs.
hier is de (Google) Vertaling
Effecten op de gezondheid
De effecten op de gezondheid van de gebruikte minerale carterolie variëren afhankelijk van het merk en typevan de olie wordt gebruikt en de kenmerken van de motor het vandaan kwam.
Mechanica en andere auto-werknemers die gewend zijn op minerale basis carterolie blootgesteld, een groot aantal auto's hebben ervaren huiduitslag, bloed effecten (anemie), en hoofdpijn en tremoren. Echter, zijn deze werknemers ook blootgesteld aan andere chemische stoffen, die mogelijk de oorzaak van deze effecten op de gezondheid.
Vrijwilligers die ademde nevelen van de gebruikte minerale olie carter voor een paar minuten had lichtelijk geïrriteerd neuzen, keel en ogen. Dieren die grote hoeveelheden van deze olie aten ontwikkeld diarree. Zo kunnen mensen die slikken gebruikte minerale olie carter hebben ook diarree. Sommige koeien die gebruikte olie die metalen zoals molybdeen en lood in de vervuilde weilanden aten ervaren bloedarmoede en tremoren.Een deel van de koeien overleden. We weten niet of de blootstelling aan gebruikte minerale olie carter van invloed op het voortplantingsvermogen van mannen of vrouwen, of het veroorzaakt geboorteafwijkingen.Langdurige blootstelling (365 dagen of langer) van de huid om de gebruikte minerale olie carter veroorzaakthuidkanker bij muizen. PAK's in de olie zijn geïdentificeerd als de kankerverwekkende stoffen, omdat sommigePAK's is bekend dat ze kanker kunnen veroorzaken en omdat de carcinogeniteit van de verschillende partijenvan de gebruikte olie steeg met toenemende hoeveelheden van PAK's in de olie. Het ministerie van Volksgezondheid en Human Services (DHHS), het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC),en het EPA heeft niet geclassificeerd worden gebruikt minerale olie carter met verwijzing naar zijnkankerverwekkendheid bij mensen.Informatie overgenomen uitToxicologisch profiel voor gebruikt minerale carterolie 1996 updateAgentschap voor toxische stoffen en Ziektepreventie RegistryVerenigde Staten Public Health Service
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2011 21:51 #1332892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de VT-Totaal (=
In de VT-Totaal (= theoretische methode motorvoertuigentechniek, uitgegeven ism Innovam) staat wel degelijk dat oliën, smeermiddelen en brandstoffen (diesel in het bijzonder ivm dieselverstuivers) zeer slecht zijn. Deze middelen kunnen door je huid heen dringen en in je bloedbaan terecht komen.
Net als zware metalen, uitlaatgassen etc. zeer schadelijk voor je gezondheid. (denk ook aan schildersziekte, asbestlongen etc, etc.)
Ik ben van mening dat voorkomen beter is dan (geen) genezing--> handschoentjes aan!
Maar ieder zijn eigen invulling aan veilig werken! De één vindt een wiel onder de auto genoeg om de boe"l "veilig" te stellen als hij eronder bezig is, de ander wil minimaal 4 assteunen.
Net als zware metalen, uitlaatgassen etc. zeer schadelijk voor je gezondheid. (denk ook aan schildersziekte, asbestlongen etc, etc.)
Ik ben van mening dat voorkomen beter is dan (geen) genezing--> handschoentjes aan!
Maar ieder zijn eigen invulling aan veilig werken! De één vindt een wiel onder de auto genoeg om de boe"l "veilig" te stellen als hij eronder bezig is, de ander wil minimaal 4 assteunen.
Moderators: Jerry Stam