Meer power B230A of toch andere motor advies gevraagd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2011 23:39 #1089209 door V700 register
Ik zit met de gedachten te spelen om mijn 745 van nov. 1985 te voorzien van een fatsoenlijke motor die een beetje vooruit komt.
Nu zit er een B230A in op lpg (simpele verdamper) en een handbak M47.Nou zat ik te brainstormen of het mogelijk is om van een nieuwer type een motor + automaatbak te halen (bijv. van een sloper die doorgerot is) en het hele zaakje over te bouwen in de mijne.Momenteel heb ik iets van 110 PK (en op lpg nog minder). Daar trek je nog geen worst mee van tafel, laat staan de klinkers uit de straat.
Graag zou ik willen weten of er mensen zijn die een complete motorwissel hebben gedaan. Wat zijn de valkuilen (ook ivm lpg) Wat zullen de kosten zijn?Hoe lang ben je er mee bezig? etc, etc.
Welk type motor / bak zou ik het beste kunnen nemen? Is het handig om ook gelijk maar te zoeken naar airco?
Of is er een manier om de B230A te kietelen zonder dat het extra veel brandstof kost?
Graag jullie reacties,

groet ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 08:36 #1331744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat er geen manier is om een B230A te kietelen die relatief goedkoop is en toch een vrij zuinige motor overhoudt. Ik zou denk ik voor een B230F gaan, al dan niet met automaatbak. Meer vermogen, en toch wat simpeler dan de B230FB/FD (geen EGR en geen pulsair, bij de FD). Lekkere simpele techniek waar je een verdamper prima op aan kunt sluiten. Je moet wel de hele kabelboom voor de motor overzetten, incl. de ECU en ontstekingscomputer. Wil je nog wat meer power dan kun je voor een turbo gaan, die zijn echter niet geschikt voor een LPG installatie met verdamper. Airco kun je meteen meenemen, hoeft niet. Soms zijn de steunen voor dynamo bij de aircomodellen anders (omdat er dan een compressor onder hangt). Als je later wilt ombouwen moet je dan iets vinden wat past (en mogelijk dynamo en/of steun vervangen). Je kunt natuurlijk een blok met airco gewoon inbouwen en de v-snaar voor de compressor er pas omleggen als de rest van het systeem ook is ingebouwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 11:14 #1331751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic powerr
zonder turbo is het moeilijker vermogen uit de b230's te halen.. Was laatst een kort draadje over op tb.com, en heb er zelf ook wel eens naar gekeken:
conclusie: als je meer vermogen eruit wil halen zul je er meer geld in moeten stoppen dan wanneer je voor een turbo gaat. Cilinderkop flowen, agressieve nokkenas, 2,3 naar 2,6 liter, hoge compressie, inlaat/uitlaat optimaliseren, throttle bodies / carbs etc etc. Duur grapje!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 12:37 #1331753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K
Je maakt er een B230K van.

De B230A, vooral de zweedse verie is behoorlijk geknepen.
De 'brommercarburateur' is oer degelijk, maar geeft weinig vermogen.
Het carterventileer systeem kost ook het nodige.

Dus carterventilatie troep eraf en er een grote Pierburg op, 2B5 of de 2B7.

Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 12:48 #1331755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijf
Blijf je in mijn ogen nog wel steeds met de qua onderhoud wat lastige carburateurs zitten. De Pierburg zijn wat gecompliceerder met vacuumslangetjes etc. en pakkingsets/andere onderdelen als vacuumpotjes zijn moeilijk te krijgen. Met een B230F heb je gewoon betrouwbare LH Jetronic injectie en sla je de carburateurs (B230A en K) en de voor LPG minder geschikte K-Jetronic (B23(0)E) lekker over. Overigens, qua pk's maakt het niet zoveel uit volgens onze <a href="/node/2981" target="_blank">motorentabel</a>:B230A : 112 pkB230K : 117 pkB230F : 113 pkWil je meer vermogen, maar wel met een verdamper rijden, dan is de B230FB de beste keuze denk ik: 130 pk.  

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-09-2011 16:27 #1331779 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hihi, 16V.
Tja of een B234F, die gewoon ook goed op verdamper kan, met 155 PK, 16 kleppen en hydrostoters dus nooit meer stellen. ;)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 17:18 #1331783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog
Nog een betere optie :) Maar, over de B230F'jes struikel je zowat, terwijl de 16 klepperts niet (meer) zo dik gezaaid zijn. Wel te vinden, als je even geduld hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 20:22 #1331799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hele goede 230 F motor nodig ?
Nu nog draaiend te zien, met alles wat je nodig hebt.
Gebruikte geen olie.

Uit Gouda.

Groet, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 23:29 #1331835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En aan welke prijzen moet ik
En aan welke prijzen moet ik dan denken om het spul om te zetten?
Het gaat alleen om de motor met bedrading,
eventueel incl. automaat (moet er dan ook andere as onder ivm andere verhoudingen???)en airco
 Het overzetten zelf kunnen we doen op school, lekker binnen op de brug en een heleboel leerlingen die kunnen helpen tillen ;)
 B234F klinkt wel goed 155 pk.....
B230F met 113 schiet ik denk ik niet veel op. (nu B230A uit Zweden met allemaal slangetjes die wel afgedopt zijn)
Wil wel als het kan dezelfde lpg installatie houden, is het meest simpele. Anders moet ik daar ook mee bezig.
Carburateur heb je met lpg weinig last van, doet verder niets.
Wat is het gebruik van de verschillende motortypes?Ik haal nu een 1:6,8 en als ik veel 80km wegen heb 1:7
Als het zuiniger kan......GRAAG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2011 13:29 #1331874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Dat dat er bij de injectiemotoren, bij de redblocks gezien, niet heel veel verschil in verbruik is. Misschien dat de 16 klepper wat dorstiger is, maar naar ik begrijp komt het extra vermogen bij hogeren toerentallen (3000 rpm+) vrij. Bij normaal/rustig rijgedrag moet je m wel in toom kunnen houden. Ik denken dat je met rustig rijden maar wel op snelheid (130 op de teller) met een handbak wel 1 op 9.5/10 op benzine en 1 op 8 of iets beter moet kunnen halen. Automaat zal wat minder zuinig zijn, zeker als je veel korte ritjes in de stad doet. Bij LPG is de juiste afstelling van de verdamper natuurlijk erg belangrijk.

Moderators: Jerry Stam