Inbouwen E-Fan (conversie)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 22:33 #1257865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de Efan van de vvolvo
de Efan van de vvolvo 850/940/960 is van goede kwaliteit. 2 standen, eigenlijk 2 motoren in een. als stand een stuk is zal stand 2 het vaak nog wel doen. van de tintallen 940/850's die ik bij kennissen/familie weet is er geen enkele met probleme door de Efan. 
Een goede Viscofan is ook erg mooi, zeker weer wat betrouwbaarder. 
Bij mijn 240 heb ik ook de 940 Efan er in gezet, werkt best mooi. het enige dat me opvalt is dat de temoeratuur wat minder constant is dan met de mechanische fan. Ik heb de demping uit de temperatuurmeter gehaald waardoor je snel ziet wat de motor doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 22:36 #1257864 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Voorraad

Adrian schreef : In het binnenwerk van de viscofan zitten geen slijtage delen. Zolang het huis niet open is geweest waardoor olielekkage is ontstaan of olie verloren is, werkt het binnenwerk.

Toch is er wel verschil in de ene bij de andere. Sommige kun je heel gemakkelijk met de hand  ronddraaien bij andere voel je veel meer weerstand. Ze zijn er ook in verschillende kleuren. Ik weet niet of dat ook wat zegt.
Mijn 940FB heb ik nog nooit op dat straaljager geluid kunnen betrappen. Nu hoor ik ook niet alles!!!

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
21-12-2009 00:14 #1257880 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic !

Adrian schreef : Poort 10 geeft aarde voor lowspeed en poort 11 geeft aarde voor highspeed.
Je zou aan deze poorten van je ecu kunnen meten of de signalen in de 92er worden afgegeven.
Geen stuursignaal dan moet je zelf een termocontact inbouwen en die de fan laten aansturen.
Onder documentatie staat een schema voor aansluiting in modellen vanaf 95.

<u>92 er</u>  geeft wel het signaal echter constant (blijft blazen) deze wordt niet geschakeld zelfs niet als je het contact uit heb.
dit heb ik proef ondervindelijk ondervonden 91er en een 92er computer van een FB en een 91er computer F in een 96MY 94

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2009 09:42 #1257886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelen
Een visco-fan is gewoon een goedkoop alternatief voor een E-fan....
Voordelen:
Goedkoop
Bedrijfszekerder
Max. gebruik radiator oppervlak
Werkt altijd een beetje, ideaal voor auto's met 'klein neus' oppervlak en in warme landen
&#160;
Nadelen:
Koelt altijd een beetje (motor wordt daardoor minder snel warm) vooral nadelig in koudere landen
Kost extra benzine/vermogen
Bereik is minder, immers hij gaat wel steeds meer koelen als de motor warmer wordt, maar is beperkt
Continue geluid
&#160;
Op mijn 760 heb ik zowel een visco als een e-fan (volegens mij is dat orgineel).
Kortom de E-fan is de beste optie, maar ook duurder.
E-fan's zijn behoorlijk betrouwbaar, ze slijten vaak ook minder dan een visco, aangezien deze continue in bedrijf is.
Conversies naar E-fan is eigenlijk altijd een verbetering (in Nederland), bij een kleine front opening zou je de visco voor een kleinere fan moeten ruilen. Maar dat zal in Nederland vaak niet nodig zijn.
In zeer warme landen heeft een visco meer voordelen omdat daar meer 'continue' geforceerd gekoeld moet worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2009 18:24 #1257926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dubbel op
Slurpje heeft een goede visco fan en een zelf ingebouwde elkrt.fan welke ik in kan schakelen via een drukknopje onder het dashboard er gaat dan een lampje branden (ext temp) in de "klokkenwinkel"
Als je een elktr..fan plaats let dan op de draairichting als je hem vóór de radiateur plaats (blazen)moet ie een andere kant op draaien dan als je hem achter (zuigen)de radiateur zou zetten @ Ghia  jij hebt Airco neem ik aan ? Daarom heb jij ook een elktr.Fan
&#160;
&#160;

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
21-12-2009 18:31 #1257930 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic 2

Ghia schreef : Op mijn 760 heb ik zowel een visco als een e-fan (volegens mij is dat orgineel).

waarschijnlijk haal je twee dingen door elkaar
de fisco is voor de motor koeling en de E-fan is bedoeld voor de airco om bij te koelen indien nodig.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2009 19:24 #1257936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?

asatter schreef : de fisco is voor de motor koeling en de E-fan is bedoeld voor de airco om bij te koelen indien nodig.

Mijn LPT heeft ECC maar alleen de E-fan. Is dat later aangepast waarbij alleen de E-fan is overgebleven ? Is daarbij de radiateur ook aangepast om de koelcapaciteit van de visco op te vangen ?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 12:25 #1258057 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic variaties
De electrische fan uit de 760 is een extra fan voor de airco, deze heeft 1 stand en wordt voor de condensor geplaatst. 
Indien toegepast in een 7oo is er naast een electrische fan ook een visco fan. (misschien niet in de laatstse 760 en 780 gebouwd met 900 ontwerp)
De efan uit de 900 heeft twee standen en  wordt als enige fan achter de radiator geplaatst.
Mijn waarneming:
Ergens na 95 vindt je geen visco fan meer in een 900. Alle luxe uitvoeringen met ECC hebben een efan.

Van de viscofan zijn er meerdere uitvoeringen. Er is verschil in kleur van de montage flens, wat waarbij hoort is me niet geheel duidelijk. Bovendien is er een speciale zwaardere versie voor de TDIC met een grotere fan, net zoals de 760 met 6 cylinder.
De viscofan is ontworpen om vermogenswinst te behalen en alleen voor voldoende koelcapaciteit te zorgen wanneer dit nodig is.
Het euvel is dat ze af en toe gaan vast zitten en teveel koelen.
De ene lijkt inderdaad zwaarder te lopen dan de andere. Zeker in koude toestand. Het duurt altijd een tijdje voordat de fan in vrijloop komt. De olie in het huis moet eerst wat opwarmen.
Waar het om gaat is de werking bij lauw warme radiateur en wanneer de radiateur flink opwarmt(onderste buis radiateur (+50 graden). Bij lauw warme radiateur mag je bijna geen weerstand voelen. Bij een flink warme radiateur moet de fan een flinke wervel storm produceren.
Volle capaciteit van fan wordt vooral in werking gezet bij warm weer (oa na stilstand met stationair). Door de warme uitsraling van de radiateur verdraaid de spiaalveer dan het asje. Hoor je bij optrekken de fan dan niet brullen, dan is dat verdacht.
Ik dacht dat dan het toerental van de fan max iets van 3000 moet zijn. Bij tussen liggende temperaturen is er een graduele versnelling. Welke bewerkstelligd wordt door verdraaing van het propellertje in het huis.

Controleer bij gebruik van een oude viscofan altijd voorzichtig de gangbaarheid van het asje waar de spiraalveer aan vast zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 12:25 #1258059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco
Ja, er zit airco op ...
Maar aangezien de condensor voor de radiator zit, koelt de visco ook de condensor en de e-fan ook de radiator ...

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 12:42 #1258063 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic voorbedraad
Bij Skepp zit de E-fan aansluiting voorbedraad achter de linker koplamp, deze E-fan aansluiting heeft 3 standen: uit, low and high. Dit heb ik getest en het werkt.
Het betreft hier een 940 GLE MY 1991 met een B234F motor.
&#160;
GG,
&#160;

Moderators: Jerry Stam