Inbouwen E-Fan (conversie)

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 09:03 #1078076 door Eric Quak
Inbouwen E-Fan (conversie) is gemaakt door Eric Quak
Hallo,
Ik heb een visco-fan in mijn '92 er Turbo. Dit maakt ondanks dat de visco wel goed is behoorlijk wat lawaai. Het blijft toch een soort orkaan onder de motorkap.....
Uit ervaring met een andere 940 met een electrische fan weet ik dat dit veel stiller is. Wie heeft er tips hoe ik: a. aan een electrische fan kom en b. hoe ik die aansluit. Zijn er ook ervaringen met een aftermarket inbouwkit van bijv. Ken Lowe?
Alvast bedankt voor de informatie en het meedenken.
Eric 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 11:02 #1257702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Eric, Als hij klinkt als
Hoi Eric,
Als hij klinkt als een orkaan dan is hij niet goed hoor. Een goede visco hoor je bij deze temperaturen absoluut niet tenzij even na koude start.
Groet,
Paul

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 14:21 #1257769 door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Bij wijze van spreken... die
Bij wijze van spreken... die oude die was inderdaad slecht (toen in Gemert) en toen heb ik een goede erop gezet. Het blijft toch qua geluid nog wel een aardig verschil met een E-fan.
Groet,
Eric 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 14:39 #1257772 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aansturing e-fan
Aan de fan zitten 3 draden, een aarde, een plus voor lowspeed en een plus voor highspeed.
De stroom wordt geleverd vanaf een relais, welke onder de linker koplamp geplaatst wordt.
Het relais wordt gestuurd door de ecu(jettronic) op basis van info van het termocontact in de kop, indien er een Volvo airco in zit wordt er ook gestuurd op basis van de sensoren in de condensor. 
Poort 10 geeft aarde voor lowspeed en poort 11 geeft aarde voor highspeed.
Je zou aan deze poorten van je ecu kunnen meten of de signalen in de 92er worden afgegeven.
Geen stuursignaal dan moet je zelf een termocontact inbouwen en die de fan laten aansturen.
Onder documentatie staat een schema voor aansluiting in modellen vanaf 95.
www.volvo700vereniging.nl/node/10646

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 16:46 #1257788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Eric: gewoon een nieuwe
@Eric: gewoon een nieuwe erop doen, die gebruikte zal ook wel niet meer zo jovel zijn. Ik heb op mijn 740 een nieuwe gezet en alleen bij extreme hitte en filerijden hoorde ik hem af en toe.....
Groet,
Paul

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 17:03 #1257789 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic of de oude werkend maken
door meerderen met succes toegepast:
www.volvo700vereniging.nl/node/29105

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 17:36 #1257796 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Straaljager,
Wanneer je mechanische ventilator echt veel lawaai maakt is de visco-koppeling gewoon stuk. Een andere monteren.
Een electrische fan is mooi, heel mooi zelfs maar ik heb veel te veel niet goed functionerende electrische (ventilatormotor werkt niet in stand, ventilatormotor werkt niet meer in stand 1 en 2, lager van de ventitilatormotor stuk, relais komt niet in enz.) gezien met alle gevolgen van dien. Nu weet ik dat je je hand niet omdraait voor een nieuwe koppakking maar toch.
Beter een overmatig draaiende fan dan geen fan.

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 21:54 #1257854 door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic Duidelijk verhaal
Betrouwbaarheid is belangrijk. Zit niet echt op een lekke koppakking te wachten.
Hoe wordt de betrouwbaarheid bij de E-fan's in verschillende moderne auto's gegarandeerd? De visco is toch echt geschiedenis aan het worden. 
Ik vond het verschil qua geluid opvallend. De electrische is behoorlijk stiller dan de visco. Is het normaal dat een visco koppeling meer geluid geeft dan een E-Fan??? 
Blijft een lastig vergelijk. Mijn indruk is dat ik op snelheid de visco toch echt wel hoor. En de E-fan hoor ik dan niet.

gr.,
Eric 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 22:10 #1257855 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gewoon stuk
In het binnenwerk van de viscofan zitten geen slijtage delen. Zolang het huis niet open is geweest waardoor olielekkage is ontstaan of olie verloren is, werkt het binnenwerk.
Wat stuk kan gaan is de spiraalveer voorop en het asje dat kan gaan vastzitten. Dit geeft extra blaaskracht zonder schadelijke gevolgen.

Bij een e-fan zijn er de gebruikelijke elactra storingen in sensor, ecu en relais waardoor de werking het laat afweten, waarbij desastreuze gevolgen tot mogelijkheden behoren. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 22:12 #1257856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic autobrand

Adrian schreef : Bij een e-fan zijn er de gebruikelijke elactra storingen in sensor, ecu en relais waardoor de werking het laat afweten, waarbij desastreuze gevolgen tot mogelijkheden behoren. 

Vergeet ook niet de kans op autobrand als de motor/fan vastloopt maar nog wel stroom krijgt en daardoor loeiheet wordt. Paar weken terug had iemand dit nog maar ternauwernood voorkomen door de massaklem los te maken.

Moderators: Jerry Stam