wie heeft er nog meer een 3inch downpipe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 17:27 #1248256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turboinfo

Wytze schreef : Dat is dan toch eenvoudiger en goedkoper?
En pisbakkken uitlaatstaal in de downpipe gaat echt we heeeel lang mee hoor
Of is 3.5 inch gewoon overdoen? Wat is de uitgang van de turbo eigenlijk?
En als je er een dikkere turbo op wilt zetten wat zijn dan de keuzes die je zonder al te veel moeite kan monteren?
En dan natuurlijk nog een echt alu intercooler?

Hoi Wytze, voor uitleg over turbo's en het poorten/tunen van Volvo's kijk even op <a href=" www.pbase.com/stealthfti " target="_blank">DEZE engelse website.Op de foto's klikken en er ontvouwt zich uren lees en kijkplezier, je zult me nog dankbaar zijn ;bIk ben er een hoop wijzer van geworden in ieder geval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
02-10-2009 22:38 #1248378 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic rvs
echter een slechte eigenschap van RVS is dat het niet tegen uitlaatgassen kan. En dat het daardoor broos wordt.
dat is ook de reden waarom er in auto tunnels <u>geen</u> rvs bevestigingen gebruikt <u>MOGEN </u>worden.
ook plafonds van zwembaden(cloor) mag geen rvs worden gebruikt ook omdat dat broos wordt.
dus als de pijp er niet onderuit roest in 3-5 jaar, breekt/val deze er wel onderuit.na 5 jaar.
en het nadeel bij RVS, je kan het bijna niet zien, het gebeurt ineens.
vooral bij uilaat vretende auto zoals de 850 wordt dit wel geadviseerd, maar is na 5 jaar ook echt op.
dus dat ze 15 jaar mee gaan, lijkt me sterk. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002039F.gif " title="Click to get more." /> 
&#160;
PS: Wytze, pisbakken zijn gemaakt van RVS <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/00020075.gif " title="Click to get more." /> 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 00:20 #1248399 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Aalbessen-ijzer..
Dik-wandige pijp nemen, duurt gewoon langer vaneer het doorgerot is.
Zal ook nog wel een "feller" soundje geven...........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 00:39 #1248400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boektip: Maximum boost - Corky Bell.
@ Wytze: diverse andere turbo's uit de tdo4 serie van Mitsubishi, te vinden op de 850's
td04-15G (goed tot ongeveer 285hp met chips, genoeg brandstof en een flinke uitlaat)
td04-16T ( nog iets meer, 300?)
td04-19T (NOG meer 350?, te vinden op V70R en ik meen ook op Mitsubishi Lancer EVO's)
Ze moeten wel pas gemaakt (geklokt, verdraaid) worden om bruikbaar te zijn op de 740/940 redblock.
Je moet ook de juiste conische aansluiting van de downpijp hebben (= eigenschap van het turbinehuis)
Om de juiste turbo te kiezen moet je eigenlijk compressor maps kunnen lezen en beoordelen.
Om dit soort zaken goed theoretisch te doorgronden moet je je eens verdiepen in turbo-tuning theorie. Een leuk boek om mee te starten is 'Maximum boost' van Corky Bell.
In dat boek wordt op een goed toegankelijke en leuke praktische manier uitgelegd hoe je een turbomotor kan tunen. 
grt
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 01:36 #1248401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja

asatter schreef : echter een slechte eigenschap van RVS is dat het niet tegen uitlaatgassen kan. En dat het daardoor broos wordt.
dat is ook de reden waarom er in auto tunnels <u>geen</u> rvs bevestigingen gebruikt <u>MOGEN </u>worden.
ook plafonds van zwembaden(cloor) mag geen rvs worden gebruikt ook omdat dat broos wordt.
dus als de pijp er niet onderuit roest in 3-5 jaar, breekt/val deze er wel onderuit.na 5 jaar.
en het nadeel bij RVS, je kan het bijna niet zien, het gebeurt ineens.
vooral bij uilaat vretende auto zoals de 850 wordt dit wel geadviseerd, maar is na 5 jaar ook echt op.
dus dat ze 15 jaar mee gaan, lijkt me sterk. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002039F.gif " title="Click to get more." /> 

PS: Wytze, pisbakken zijn gemaakt van RVS <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/00020075.gif " title="Click to get more." /> 

het is nu te laat om in  te gaan op de precieze dingen, maar het hangt volledig af van het type rvs dat je gebruikt. zo zijn bepaalde soorten zeer gevoelig voor spanningscorrosie, onder invloed van chloor. ongelukige keuze voor een zwembad dak. Bij andere types is putcorrosie weer erg gevaarlijk. 
dat rvs geen wondermateriaal is, kijk maar bijv naar de sterkteklasse van bouten/moeren. A2-70 rvs komt nog niet eens in de buurt van een normale 8.8 van non-rvs. het heeft zijn toepassing.
ik blijf er bij, de standaard volvo downpipe is niet van gewoon staal. de rest van de uitlaat is na 9 jaar flink weggerot, de downpipe niet. en die is een stukje zwaarder belast en niet gecoat met alu oid. In ider geval lijkt me vrij duidelijk dat gewoon staal minder goed tegen uitlaatgassen kan. 
bij de verkeerde keuze van rvs kunnen er zeker dingen misgaan. maar zo is het met ieder materiaal.
oh, en de 850 is niet echt een uitlaat-vretende auto mijns inziens. onze 850 t-5 heeft nog nooit een rammeltje of probleem met de uitlaat gehad. 13 jaar oud. dat heeft een volvo 2/7/9 bij mij nog nooit nagedaan. de verbinding van downpipe-katalysator-uitlaat en de hittenschilden zijn bij de 7/900 serie turbo echt niet opgewassen tegen de omstandigheden daar beneden. enige is dat de niet-turbo 850's nog wel eens een scheurend spruitstuk willen hebben, maar dat komt ook door de motorsteunen. de meeste snellere 850's worden ook wel wat harder gebruikt dan de snellere 7/9 serie. alles heter, gaat ook ten koste van levensduur.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 01:58 #1248403 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Beitsen
Zo'n Ferritta pijp is niet gebeitst, slordig.....
Voordat ik hem eronder schroef, zal ik dat eerst even doen, maakt de boel ook nog even meer bestendiger tegen allerlei invloeden.

Moderators: Jerry Stam