Opnieuw: Natte mat Bestuurderszijde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 14:46 #1072753 door V700 register
Opnieuw: Natte mat Bestuurderszijde is gemaakt door V700 register
Hallo Beste liefhebebbers,
Het is niet mijnbedoeling opnieuw een discussie op te rakelen maar ik kom er even niet uit.
Mijn probleem is dat ik de matten en bekleding daaronder aan de bestuurderszijde drijfnat heb.
Aan de bijrijderszijde is alles droog, tenminste aan de oppervlakte.
Nu heb ik alles links gelezen over dit probleem op deze site maar er staat op een gegeven moment zoveel en met zoveel verwijzingen dat het me niet echt duidelijker maakt.
Kan dit probleem aan de airco afvoer liggen? (gek misschien omdat alleen bestuurderszijde nat is).
Ik heb wel het idee dat de plasjes vocht onder de auto na het rijden me minder opvallen.
Het gat onder de airco onder de motorkap (schutbord) kan ik inkomen met een potlood, dus waarschijnlijk niet verstopt.
Wel meen ik eenkleine weerstand te voelen, alsof je ergens tegen iets aanduwt.
Ik kocht de auto in 2002 en vond toen al dat er een muffe lucht hing, waarschijnlijk toen al natte matten.
Maar ik constateerde wel plastejs onder de auto na het rijden en gebruik van airco.
Ergens anders in de links las ik over de naden afkitten bij de dorpel maar ik mag toch hopelijk aannemen dat een 945 uit 1998 niet lekt.....van buitenaf dan.
Weer een ander schreef over lekkage onder de parafan?
Kortom: kan iemand aangeven wat waarschijnlijk het probleem is met deze info?
Hartelijk dank. 
William

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 15:12 #1229344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic William
William, probeer eerst eens vast te stellen of het regenwater of koelvloeistof is. Als je dat weet kun je al gerichter gaan zoeken en oorzaken uitsluiten. Koelwater is (meestal) groen/blauwig en ruikt/smaakt zoet. Regenwater is, zoals je weet, kleur- en geurloos. Heb je de temperatuurgeregelde ECC of andere AC/ventilatie ? ECC kun je herkennen aan de temperatuuraanduiding bij meest rechter ventilatieknop. Als je ECC hebt, heb je geen kachelkraan die aan bestuurderszijde koelvloeistof kan lekken. Heb je geen ECC, dan zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn. Ook daarom even vaststellen of het nu regenwater of koelvloeistof is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 15:58 #1229347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic natte mat bestuurderszijde
Hallo Henk,
Dank voor de vlotte reactie.
Het is 100 procent zeker water.
Geen koelvloeistof !
En ikheb een handbediende airco, dus geen electrische met die temperatuuraanduiding.
Groeten,
William

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 19:39 #1229377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelkraan
Beste William,
Plasjes onder de auto na gebruik van de airco zijn normaal. De airco ontvocht ook en dat vocht word afgevoerd. Waarschijnlijk hebben deze plasjes niks met jouw probleem te maken.
Jouw probleem is waarschijnlijk een kapotte kachelkraan. Een typisch kenmerk is een natte bestuurdersmat en die muffe lucht, kijk je koelvloeistofniveau eens na. Als dat met enige regelmaat te laag is dan is het 99% zeker de kachelkraan die lekt. Die natte plekken aan de bestuurderszijde bestaan dan uit koelvloeistof die uit de kachelkraan lekt. De vloeistof loopt meestal onder de mat door en kan zich op een onverwachte plek manifesteren, althans t.o.v. de positie van de kachelkraan. Wel bijna altijd aan de bestuurderszijde.
Als je het zelf kunt niet een al te dure reparatie, wel lastig omdat je er nauwelijks bij kunt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 20:27 #1229388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Natte voeten
Je kunt het beste de bekleding van de linkerkant er compleet uithalen, inclusief het gedeelte tegen de a-stijl. Dit ergens goed laten drogen.
Dan iemand met een gieter of tuinslang water over het linker spatbord en motorkap laten gieten/sproeien. Grote kans dat er een lekkage optreedt aan de plastic afdekkap waar vroeger (in de 700 en vroege 900 serie) een ventilatieklep zat. Deze trekken vaak scheef en laten water door.
Als water maar lang genoeg in je auto staat krijg je trouwens vanzelf muffe lucht.
Succes,
Richard 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 20:33 #1229391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trouwens
Wat ook vaak lekkage geeft is de rubber doorvoer voor kabels door het brandschot. Volg de gaskabel vanaf de gasrol naar de plek waar deze door het schot naar de "cabine" gaat. Controleer die rubber doorvoer op lekkage.Water loop tussen kap en paravent naar beneden en kan dan op een of andere manier bij die doorvoer terecht komen. Als die nog OK is, is het geen probleem. Is de mof slecht dan krijg je een overstroming.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 20:52 #1229393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic natte mat bestuurderszijde
Hallo Valentijn,
Het is absoluut geen koelvloeistof.
Zou het door de wasstraat kunnen komen.
Overigens verlies ik wel koelvloeistof, er staat ook een klein plasje in die kunstofbak onder de motor.
Pffff ik ga binnenkort maar naar de volvo toe, ik moet sowieso de distributieriem vervangen en in mei voor de apk.
Bovendien brandt mijn ABS lampje bijna altijd.
Sensor kapot, had ik een jaar geleden ook al maar nu weer terug :-(

Groet,
William 

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 06:53 #1229422 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Zelfde ervaring gehad.
Goeiemorgen William,
Ik heb dezelfde ervaring gehad, al het denkbare opnieuw gekit en na enige tijd toch weer water onder de mat.
Na veel zoeken kwam ik er achter dat het de doorvoering van de motorkapkabel door het schutbord was, als de kap dicht was viel het wel mee, maar als de kap na een regenbui werd geopend liep dat water in één keer langs het schutbord en zag ik het zo binnen naar de vloer lopen. 
Er is wat lastig bij te komen om te kitten als je grote handen hebt  maar mijn vrouw heeft het keurig afgedicht en tot nog toe lijkt de vloer nu echt droog te blijven.
Succes,

Ton. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 08:33 #1229423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK Ton bedankt ook.Ik ga
OK Ton bedankt ook.
Ik ga dit eens onderzoeken.
Ik heb eea nu helemaal droog.
Ik ga eerst de airco weer eens aanzetten en als de zaak dan nat wordt heb ik de oorzaak in feite al.
Indien niet  dan weet ik dat het daar niet aan ligt en wellicht ligt het dan aan de doorvoering van de motorkapkabel.
Lijkt me waarschijnlijker dit laatste want echt alleen de bestuurderszijde was nat.
En naden bij de kokerbalken ed zaten allemaal goed dicht.
Zou ook te gek zijn voor een volvo 945 uit 1998 als dat zou lekker. toch....?
Maar Ton, hoe kom je het beste bij die doorvoering? van binnen of buitenuit? Heb je nog tips?? BVD! 

groet,
William

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 09:28 #1229428 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou, het beste.....
William, 
Toen ik eenmaal door had waar het binnen kwam heb ik in de motorruimte de doorvoering zo goed mogelijk bekeken en zelfs gezien dat er wat roestvorming zat bij de randen van het gat. Dat heb ik weggekrabt met een lange schroevendraaier en daar tectyl opgespoten, toen dat droog was heeft mijn vrouw het afgesmeerd met zwarte kit.
Mijn 945 is overigens van 1995 en het zou misschien inderdaad niet bij Volvo horen maar ik kom bij veel andere grote merken van latere bouwjaren nog veel gekkere dingen tegen hoor.
Ook jouw wagen wordt wel weer droog, succes,

Ton. 

Moderators: Jerry Stam