snelheid

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 20:37 #1227695 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Mij is ooit verteld
Dat alle km-tellers te veel aangeven in vrijwel elke auto.
Dit zou zijn om de foutmarge af te dekken en je dus altijd veilige snelheid rijdt en de km-teller niet de schuld kunt geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2009 21:31 #1227700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afwijking naar beneden
De mijne geeft altijd mínder aan dan dat ik rijd. Dus 110/115 is 120 km/u volgens de meetapparatuur langs de weg (die digi borden op groene-golf wegen met "uw snelheid is...) en ook volgens de navi die ik zo nu en dan biets van mn pa. 
Er zitten gewoon orginele Volvo Omega velgen onder. Standaard banden formaat.Roar maar woar. Ik let gewoon altijd goed op mijn snelheid, maar n beetje apart vind ik t wel.
Niels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 02:06 #1227742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Werkelijke snelheid
De werkelijke snelheid heeft mij altijd al bezig gehouden.
Er zijn maar heel weinig automerken die de snelheid exact aangeven. Bij bijna alle merken geeft de snelheidsmeter te weinig aan, dit om te voorkomen dat je de fabrikant aansprakelijk stelt voor de snelheidsovertreding.
De allerbeste manier om te weten welke exacte snelheid je rijdt, is om regelmatig op een rechte weg (!! !) over één kilometer de tijd te meten. (stopwatch op je horloge?) In bochten neemt RijksWaterstaat de middenas van de weg, dus binnbocht heeft een kortere afstand dan de buitenbocht.
Deel 3600 door het aantal seconden die je nodig hebt voor die kilometer en je weet precies wat je rijdt. Bijvoorbeeld:
3600/30s = 120km/h of 3600/45s = 80km/h en natuurlijk: 3600/60 = 60km/h
Het rekenen levert echter het nadeel op dat je je ook bewust wordt hoeveel tijdwinst je hebt met veel te snel rijden. Over 60km levert 150km/h gemiddeld (!! !) ten opzichte van 120km/h (en dat is misschien redelijk goed te halen buiten de filetijden) een tijdwinst op van 6s per km, dus in totaal 360s is dus de enorme winst van 6 minuten! En die winst gaat dan weer verloren bij het eerste stoplicht wat je tegenkomt............... Komt nog bij dat als je drie weken later een mooie envelop van het CJIB binnenkrijgt van 178,-- Wie heeft een zo'n baan dat 6 minuten 178,00 oplevert? Laat even weten, dan verander ik direct!
Oude wijsheid: Meten is weten, maar voor automobilisten geldt: ZELF meten is weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 09:34 #1227760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

gjverhage schreef : De werkelijke snelheid heeft mij altijd al bezig gehouden.
Er zijn maar heel weinig automerken die de snelheid exact aangeven. Bij bijna alle merken geeft de snelheidsmeter te weinig aan, dit om te voorkomen dat je de fabrikant aansprakelijk stelt voor de snelheidsovertreding.

De snelheidsmeter geeft <u>teveel</u> aan
Als wij een meting doen over een bepaald traject zijn dat echt gereden kms, de apparatuur is ge-ijkt, dan halen we er nog een wettelijke correctie vanaf.
<a href=" www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/ove.../snelheid/marges_en/ "> www.om.nl/onderwerpen/verkeer_(bvom)/ove.../snelheid/marges_en/
De voertuigen <u>moeten</u> ge-ijkt zijn anders wordt de meting ongeldig verklaard, de ijkstickers moeten goed in het zicht op de apparatuur geplakt zitten.
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 16:48 #1227842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic correctie

Borderpatrol schreef : De voertuigen <u>moeten</u> ge-ijkt zijn anders wordt de meting ongeldig verklaard, de ijkstickers moeten goed in het zicht op de apparatuur geplakt zitten.
Mvg Ben

ijken jullie de spulletjes elke week opnieuw (ivm bandenstijtage en dus andere snelheid)? En hoe ijken jullie de apparatuur? 

groeteen alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 17:13 #1227848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wij ijken niks, dat wordt
Wij ijken niks, dat wordt jaarlijks gedaan door een erkende instantie.
De meetapparatuur wordt ge-ijkt icm de auto, vraag me verder niet hoe ze het doen.
Waarvoor denk je dat de wettelijke meetcorrectie oa toegepast word.....
Als je banden 1 of zelfs 2 mm slijten merk je dat nauwelijks in je snelheid, op banden word overigens niet bezuinigd dus deze gaan er al vrij rap vanaf.
Mvg Ben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 20:37 #1227870 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kilometer teller
Iemand die met een stopwatch in de hand, een constante snelheid rijdt, noemen we dus een "kilometerteller"
(geintje)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 00:27 #1228315 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Leo of Koos?
Hallo Ben

Borderpatrol schreef : Als wij een meting doen over een bepaald traject zijn dat echt gereden kms, de apparatuur is ge-ijkt, dan halen we er nog een wettelijke correctie vanaf.

Ben je al eens bij Leo of Koos op televisie te zien geweest?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2009 09:49 #1228327 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Mathy, Gelukkig
Hallo Mathy,
Gelukkig niet
Aan Wegmisbruikers doet onze regio niet mee en de oude afleveringen van Leo zijn van voor mijn tijd bij de dienst......
Mvg Ben

Moderators: Jerry Stam