Cardanas óf cardanaslager vernieuwen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 06:31 #1219170
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens
Timen ik ben het er helemaal mee eens ook al zal ik sommige klussen nooit zelf doen is het wel leerzaam om in het echt te zien hoe het moet. Dus als het initiatief wordt opgepakt, zal ik graag meedoen aan zo'n cursus/workshop. Hoewel ik wel eens prive les krijg als de 945 of de 745 aan onderhoud toe zijn bij een echte expert
.
mvg
Marcel
mvg
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 22:15 #1219264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ondeskundigheid nou en?? lekker laten klooien!
Ik voel een teneur: de deskundigheid valt vaak nogal tegen. Mensen weten niet waar ze aan beginnen, laten ze dat ook niet doen.
NOU EN?? een paar weken geleden zou ik even mijn bak omwisselen. Nogal wat fouten gemaakt. zwaar onbalans, Veel inschattingsfouten gemaakt. Een paar weken mee rond gereden en de werkzaamheden die mij toen twee dagen kostten, heb ik vandaan in vijf uur met een perfect rwesultaat uitgevoerd, en nog "nieuwe dingen" ontdekt, waarover later meer.
Vorige keer fouten door ondeskundigheid, nu wist ik precies wat mij stond te doen. (des)kundigheid verworven lijkt mij zo.
mijn visie: lekker laten klooien, elke fout kan worden hersteld en je leert er ongelooflijk veel van!
Peter
Lobbes
NOU EN?? een paar weken geleden zou ik even mijn bak omwisselen. Nogal wat fouten gemaakt. zwaar onbalans, Veel inschattingsfouten gemaakt. Een paar weken mee rond gereden en de werkzaamheden die mij toen twee dagen kostten, heb ik vandaan in vijf uur met een perfect rwesultaat uitgevoerd, en nog "nieuwe dingen" ontdekt, waarover later meer.
Vorige keer fouten door ondeskundigheid, nu wist ik precies wat mij stond te doen. (des)kundigheid verworven lijkt mij zo.
mijn visie: lekker laten klooien, elke fout kan worden hersteld en je leert er ongelooflijk veel van!
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 23:03 #1219276
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere bak zit eronder?
andere bak zit eronder?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2008 23:40 #1219280
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker, zit eronder!
Hai Jan-Geert,
ja hoor, hij zit eronder!
tot nu toe klinkt en voelt alles perfect, edoch: de olie was donkerbruin, dus waarschijnlijk nooit vervangen, nu dus wel.
Het resultaat voelt/klinkt zeer goed!
Peter, LObbes
vierkant tegen rond
ja hoor, hij zit eronder!
tot nu toe klinkt en voelt alles perfect, edoch: de olie was donkerbruin, dus waarschijnlijk nooit vervangen, nu dus wel.
Het resultaat voelt/klinkt zeer goed!
Peter, LObbes
vierkant tegen rond
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 17:10 #1219322
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er hoort ATF olie in....
er hoort ATF olie in....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 17:52 #1219325
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ATF???
Hieronder versta ik Automatic Transmission Fluid, zoals die in de stuurbekrachtiging wordt gebruikt
er zit nu versnellingsbakolie in, n.b.: het is "toch geen automaat,
bedankt voor het meedenken!
Peter, Lobbes
"vierkant tegen rond!
er zit nu versnellingsbakolie in, n.b.: het is "toch geen automaat,
bedankt voor het meedenken!
Peter, Lobbes
"vierkant tegen rond!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 18:04 #1219331
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee maar in volvo
nee maar in volvo handbakken word wel ATF gebruikt!!!!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 18:09 #1219334
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het staat toch echt in de
Het staat toch echt in de gebruikershandleiding..
Alleen M90 en dergelijke moeten wel Volvo olie hebben dacht ik.
Groet,
Philip
Alleen M90 en dergelijke moeten wel Volvo olie hebben dacht ik.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 20:53 #1219355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
Peter,
Ik moet je gelijk geven vwb de handgeschakelde 5 bak (zonder overdrive dus). Volvo schrijft ATF voor voor die bakken. Ik vind dat heel, heel erg vreemd. Waarom schrijft men daar geen 80W90 voor o.i.d.?? Ik heb geen idee. Voor de versie met overdrive is het logisch; er zit een hydraulisch mechanisme in met een heuse oliepomp om de boel op druk te brengen. Maar om een standaard 100% tandbak te voorzien van ATF heb ik nog niet begrepen. Misschien is de reden geweest dat de monteurs zich nooit zouden vergissen tussen 80W90 en ATF bij een oliewissel van de transmissie? Iets anders kan ik mij niet voorstellen.
Robert
Ik moet je gelijk geven vwb de handgeschakelde 5 bak (zonder overdrive dus). Volvo schrijft ATF voor voor die bakken. Ik vind dat heel, heel erg vreemd. Waarom schrijft men daar geen 80W90 voor o.i.d.?? Ik heb geen idee. Voor de versie met overdrive is het logisch; er zit een hydraulisch mechanisme in met een heuse oliepomp om de boel op druk te brengen. Maar om een standaard 100% tandbak te voorzien van ATF heb ik nog niet begrepen. Misschien is de reden geweest dat de monteurs zich nooit zouden vergissen tussen 80W90 en ATF bij een oliewissel van de transmissie? Iets anders kan ik mij niet voorstellen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2008 21:23 #1219359
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij had je eerst de
Volgens mij had je eerst de M46 bak. dat is een 4-bak met overdrive. vanwege de overdrive moet er ATF olie in en de rest van de bak is ook op die olie berekent.
Daarna heeft men de M47 bak gebouwd. feitelijk dezelfde bak (principe) maar nu met 5 versnellingen. Daarbij is ook het principe van ATF olie behouden.
Overigens het verschil tussen ATF (als water) en 80W90 (dikker als stroop) is behoorlijk.

Daarna heeft men de M47 bak gebouwd. feitelijk dezelfde bak (principe) maar nu met 5 versnellingen. Daarbij is ook het principe van ATF olie behouden.
Overigens het verschil tussen ATF (als water) en 80W90 (dikker als stroop) is behoorlijk.

Moderators: Jerry Stam