Cardanas óf cardanaslager vernieuwen?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 00:00 #1219047 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic oneenparigheid

Lobbes schreef : als één geheel gebalanceerd! op zoek naar de merktekens dus, die 90 graden bergijp ik volkomen.
Dat het een verschil in toerental oplevert kan m.i. niet.
Peter
Lobbes
vierkant tegen rond!

Het toerental verschilt dan wel niet maar de as draait wel oneenparig rond. Wanneer de kruiskoppelingen niet goed t.o.v elkaar zijn gemonteerd dan draait de as niet constant rond. De hoeksnelheid is dan variabel.
In een eerder draadje is er al eens uitgebreid aandacht aan besteed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 01:21 #1219052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leg eens uit?

flip_21 schreef : Ook moet je de kruisstukken bij de verbinding niet gelijk zetten, maar 90 graden verdraaid (beetje moeilijk uit te leggen)

Verklaar u nader?Zoals ik het door jou geschrevene interpreteer, zet je ze dus precies verkeerd in elkaar.De twee vorken, van de delen die met de steekas verbonden zijn, dus die waar ook het lager op zit, moeten in hetzelfde vlak liggen.Dat de rest dan 90 graden verdraaid is, is evident, maar dat bedoel je denk ik niet?
Ik zal eens kijken of ik het plaatje kan terugvinden

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 01:43 #1219054 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Je hebt gelijk, maar wat je zegt klopt niet
Hallo Bas
Op de sleuteldag in Gorkum bij Van Hemert hebben ze bij de V90 van Willem van Strik geprobeerd beide helften van de as, zoals jij beschrijft, in elkaar te zetten na het vervangen van het tussenlager. Helaas wilde het ... ding zo niet in elkaar. Hij kan naar het schijnt (er is aan de as niet/moeilijk te zien waarom het niet past) alleen 90 graden verdraaid in elkaar. Waarom weet ik ook niet. In theorie kan het zo niet werken. Maar het moet echt "verkeerd" in elkaar.
groetjes
Mathy
PS "ze" in bovenstaand verhaal = o.a. Willem en Co

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 08:51 #1219060 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 740 cardanas past op
Mijn 740 cardanas past op alle mogelijk manieren in elkaar. Latere Volvo's (zoals Mathy aangeeft) hebben een cardanas waar het maar op één (of enkele?) manieren in elkaar kan.
En Timen legt beter uit wat ik bedoel, oneenparig etc. Ik bedoelde hetzelfde.. 
Groet,
Philip

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 10:19 #1219064 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Doorslijpen

flip_21 schreef : Mijn 740 cardanas past op alle mogelijk manieren in elkaar. Latere Volvo's (zoals Mathy aangeeft) hebben een cardanas waar het maar op één (of enkele?) manieren in elkaar kan.
En Timen legt beter uit wat ik bedoel, oneenparig etc. Ik bedoelde hetzelfde.. 
Groet,
Philip

Bedankt voor het compliment. Ik ben een tijdlang uitlegger geweest! Daar blijft dus blijkbaar iets van over.
Trouwens het doorslijpen van het tussenaslager ontgaat mij helemaal. Ik heb in mijn loopbaan tig van die lagers vernieuwd maar ik zie niet in waarom een flex nodig is. Ik hou er niet van om me op te laten jagen maar termen als een uur zijn bij montage van dit lager van toepassing. (uurtje vind ik  zo´n rotwoord net als lepelen enz.) Wel eens iemand met een lepel een motor zien plaatsen?
Bij mijn V44 vereniging worden wel regioavonden belegd waar diverse werkzaamheden door leden werden uitgevoerd die bedreven zijn in een deel van de sport. Steeds komt er dus een ander item van het automobiel aanbod. Een lagune in onze vereninging?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 15:13 #1219092 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lagune?
la·gu·ne de; v(m) -n, -s klein strandmeer
la·cu·ne de; v(m) -s iets dat ontbreekt; leemte
Niet bedoeld om de taaldiscussie aan te zwengelen
mvg
Marcel 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 19:08 #1219121 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tropische gedachten
Hallo Marcel
Als iemand een lagune in de vereniging in wil brengen, mijn zegen heeft ie. Vooral als het niet bij zand en water blijft...
groetjes
Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 19:39 #1219128 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Grapje

Mathy schreef : Hallo Marcel
Als iemand een lagune in de vereniging in wil brengen, mijn zegen heeft ie. Vooral als het niet bij zand en water blijft...

groetjes
Mathy

Ik had natuurlijk beter leemte kunnen schrijven maar beste mensen ga liever in op wat voorgesteld wordt!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 19:42 #1219132 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Wakker

wp001 schreef :

Mathy schreef : Hallo Marcel

groetjes
Mathy

Wat een wakkere mensen toch. Ik dacht nog wel dat leest niemand.
Ik had natuurlijk beter leemte kunnen schrijven maar beste mensen ga liever in op wat voorgesteld wordt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2008 20:22 #1219141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed idee
Goed idee Timen...helemaal voor.
Ik heb trouwens van deze en gene verantwoordelijken van sleuteldagen begrepen dat de kennis en kunde van vermeende deskundigen binnen onze vereniging in de praktijk toch nogal tegenvalt..... als de brug eenmaal in de hoogte gaat/staat /is gegaan
Dus.....
Wart

Moderators: Jerry Stam